آموزش برنامه نويسي سي شارپ: آشنايي با متد سازنده Parameter

آموزش برنامه نويسي سي شارپ: آشنايي با متد سازنده Parameter

جلسه بیست هفتم: آشنايي با متد سازنده پارامتری (Constructor Parameter)

 

آموزش برنامه نويسي سي شارپ متد Constroctur

 

در اين جلسه ميخواهيم با متد سازنده پارامتری يا Parameter Constroctur آشنا بشويم. قبل از مشاهده این جزوه، حتما جزوه جبسه قبل را مطالعه کنید. برای مشاهده جزوه بر روی این لینک کلیک کنید.

پارامتر (Parameter) چيست؟

ميتوانيد با کليک بر روي اين  لينک، جزوه آموزشي Parameter مشاهده کنيد.

پارامتر ها بعد از متد، در داخل پرانتز قرار میگیرند. پارامتر های همانند یک متغیر درون متد هستند. ما میتوانیم اطلاعات را به عنوان پارامتر، درون یک متد قرار دهیم. زماني که ما در يک تابع يا متد، يک پارامتر تعريف ميکنيم، ميتوانيم در متد يک مقدار براي آن تعريف کنيم. البته به پارامتر بستگي دارد. مثلا اگر پارامتر ما از نوع String بود، مقدار ما به صورت رشته ميباشد.

نکته: پارامتري که در متد قرار ميگيرد، شامل مقدار ورودي برنامه ميباشد.

 

آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ

 

متد Constructor Parameter يا سازنده پارامتر

يک متد سازنده پارامتر، ميتواند يک يا چند پارامتر داشته باشد. مزیت سازنده پارامتری این است که می توانید هر نمونه از کلاس را در مقادیر مختلف مقداردهی اولیه کنید. اکنون به مثال زیر توجه کنید.

 

class Car
{
public string model;

public Car(string modelName)
{
model = modelName;
}

static void Main(string[] args)
{
Car Benz = new Car(“S500”);
Console.WriteLine(Benz.model);
}
}

به مثال بالا توجه کنيد. ابتدا يک Class تشکيل داديم به نام Car، سپس براي اين Class يک properties در نظر گرفتيم به نام Model. اين Properties همان متغير ميباشد. همانند زير:

 

class Car
{
public string model;

}

سپس یک متد Constructor یا سازنده ایجاد کردیم. توجه کنید که نام متد Constructor باید دقیقا همانند نام Class باشد. پس نام متد را Car در نظر میگیریم و در آخر یک پرانتز باز و بسته () تشکیل میدهیم. سپس با استفاده از آکلاد { } برای متد Car یک بدنه ایجاد میکنیم.

  class Car
{
public string model;
public Car()
{

  }

}

در قسمت بالا یک متد سازنده یا Constructor به نام Car ایجاد کردیم. اکنون برای این متد یک پارامتر در نظر بگیریم. زیرا میخواهیم یک متد سازنده از نوع پارامتر ایجاد کنیم. درون پرانتز ( ) مربوط به متد Car، نوع پارامتر را مشخص میکنیم.

سپس يک با ايجاد يک اسم، يک پارامتر يا ورودي در متد Car ايجاد ميکنيم. نام اين پارامتر ModelName ميباشد. پارامتر ModelName همانند یک متغیر میباشد که یک مقدار به عنوان ورودی درون این پارامتر قرار میگیرد. پس به این نکته توجه کنید مقادیر به عنوان ورودی، درون پارامتر ModelName قرار میگیرند. البته هموز مقداری را به عنوان ورودی در آن در نظر نگرفته ایم.

نکته: من میخواهم نوع پارارمتر از نوع String باشد. پس مقادير ورودي که ميخواهيم بعدا به برنامه بدهيم بايد از جنس String يا رشته (متن) باشند.

class Car
{
public string model;
public Car(string ModelName)
{

}

}

گفتیم زمانی که یک نمونه یا شی از یک Class ایجاد شود، با استفاده از متد سازنده، یک مقدار اولیه به صورت پیشفرض، درون شی یا Object قرار داده میشود.  اکنون میخواهیم در متد سازنده، یک مقدار اولیه تعیین کنیم. ابتدا نام متغیری را که قبلا ایجاد کردیم مینویسیم. نام متغیر Model میباشد. سپس پارامتر modelname را مساوی با متغیر Model قرار میدهیم. به این دلیل که میخواهیم هر مقداری را که به عنوان ورودی در پارامتر ModelName دریافت کردیم، درون متغیر Number ریخته شود. به عبارتی میتوان گفت با این کار، تمام داده ها و مقادیری که ورودی برنامه ما هستند، به علامت مساوی، از پارامتر ModelName به سمت متغیر Model پاس میدهیم. همانند زیر:

class Car
{
public string model;
public Car(string ModelName)
{

  model = modelName;

}

}

ايجاد متد سازنده پارامتر

در ادامه، تابع یا متد Main را ايجاد ميکنيم. در مورد این تابع قبلا توضیح دادیم. سپس با ایجاد دو آکلاد { } یک بدنه برای تابع Main ایجاد میکنیم.

class Car
{
public string model;

   public Car(string modelName)
{
model = modelName;
}

    static void Main(string[] args)
   {

   }
}

درون تابع Main، یک شی یا نمونه از کلاس Car ایجاد میکنیم.

  class Car
{
public string model;

    public Car(string modelName)
{
model = modelName;
}

     static void Main(string[] args)
{
      Car Benz = new Car(“S500”);
}
}

همانطور که در قسمت بالا مشاهده میکنید، ما با استفاده از عبارت ;(Car Benz = new Car(“S500 یک Object یا شی به نام Benz ایجاد کردیم. سپس یک نام برای شی یا Object ایجاد کردیم که ما در اینجا نام Benz را انتخاب کردیم. سپس علامت = را میگذاریم و در ادامه با استفاده از کلمه کلیدی New یک نمونه از کلاس Car به نام Benz ایجاد میکنیم. در آخر مثل همیشه یک پرانتز باز و بسته ایجاد میکنیم. اما به یک نکته توجه کنید، درون پرانتز() ما باید یک مقدار ورودی به برنامه بدهیم. ما از پارامتر استفاده کردیم تا بتوانیم یک مقدار ورودی به برنامه بدهیم. بدلیل اینکه پارامتر ما از نوع String میباشد، این مقدار ورودی باید از نوع رشته یا متن باشد. نام پارامتر ما ModelName میباشد. معنی لغتی ModelName، نام مدل Car است. ما درون پرانتز به طور رشته، یک مدل خودرو بنز از به نام S500 در نظز گرفتیم. توجه کنید که s500 به عنوان یک مقدار ورودی درون پارامتر ModelName قرار میگیرد. سپس بدلیل اینکه ما در متد Car، پارامتر ModelName را مساوی با متغیر Model در نظر گرفتیم، رشته S500 به عنوان یک مقدار درون متغیر Model قرار میگیرد.

نکته: در جزوه قبل با متد سازنده Defualt کار کرديم. در متد سازننده Default، نميتوان هيچ ورودي به برنامه داد، زيرا در آن هيچ پارامتري تعريف نميشود. اما در متد سازنده Parameter ميتوانيم هر مقدار ورودي که ميخواهيم به برنامه بدهيم.

اکنون با استفاده از دستور ;()Console.Writeline میتوان مقدار ورودی را چاپ کرد. همانند زیر:

class Car
{
public string model;

public Car(string modelName)
{
model = modelName;
}

static void Main(string[] args)
{
Car Benz = new Car(“S500”);

Console.WriteLine(Benz.model);

}
}

به عبارت (Benz.model) توجه کنيد. اين عبارت، يعني مقدار دروني متغير يا properties مربوط به شي يا object بنز را چاپ کن. زماني که يک نمونه يا شي به نام Benz ساخته ميشود، يک مقدار ورودي درون آن ميباشد به نام S500. سپس آن را چاپ ميکند. با ما همراه باشید.

متد سازنده

محمد امین مکارم

مطالب مرتبط

نقد و بررسی‌ها

نظر: