آموزش برنامه نویسی سی شارپ: آشنایی با Class Member

آموزش برنامه نویسی سی شارپ: آشنایی با Class Member

آشنایی با Class Member (جلسه دوم): ایجاد دو Object در یک Class

 

آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ

 

قبل از مشاهده اين جلسه، بر روي اين لينک کليک کنيد تا با Class و Object اشنا شويد. در این جلسه میخواهیم یک Class ایجاد کنیم و درون آن Class، دو شی یا Object بسازیم. همانند جلسات پیش، نام Class را Benz در نظر میگیریم. در ابتدا برای ایجاد Class، عبارت Class را مینویسیم و نام مورد نظر را در روبروی آن قرار ميدهيم. برای اینکه خصوصیات یا ویژگی هایی را برای Class تعریف کنیم، باید از متغیر ها استفاده کنیم و خصوصیات را درون متغیر ها تعریف کنیم. همانطور که گفتیم، خصوصیات یا Properties، ویژگی و خصوصیت های یک Class را توضیح میدهند. برای مثال شما یک خودرو Benz در نظر بگیرید. این خودرو همان Class ما میباشد. اگر خودرو benz را به عنوان يک Class در نظر بگيريم، رنگ، مدل خودرو، آپشن ها و امکانات، حداکثر سرعت و . . . را به عنوان ويژگي و Properties يک Class یا همان خودرو Benz در نظر گرفته ميشود. تمام اين ويژگي ها، بايد درون متغير قرار بگيرند. پس ما به دلخواه، دو متغير از نوع int و دو متغير از نوع String ايجاد ميکنيم. درون اين متغير ها، ويژگي ها و Properties مربوط به Class Benz قرار داده ميشود. براي مثال، در متغير Color، رنگ خودرو Benz که همان Class ما ميباشد، نوشته ميشود.

 

class Benz
{
   String Color;
   String Model;
   int Year;
   int Maxspeed;

}

تا اینجا ما یک Class به نام Car ایجاد کردیم و چندين متغير در اين Class ساختيم و براي هر متغير يک اسم انتخاب کرديم. در ادامه، عبارت (static void Main(string[]args را مینویسیم. با استفاده از علامت آکلاد { }، یک بدنه ایجاد میکنیم. همانند زیر: این عبارت را در جلسات قبل توضیح دادیم.

   class Benz
{
String Color;
String Model;
int Year;
int Maxspeed;

 static void Main(string[]args)
     {

     }
}

اکنون در Class Car يک شي يا Object ايجاد ميکنيم. نام Object يا همان شي را MyCar1 ميگذاريم. براي ايجاد شي، ابتدا نام Class را مينويسيم. نام کلاس Benz ميباشد. سپس نامي را که براي شي (Object) که ميخواهيم ايجاد کنيم را مينويسيم. نام شي را MyCar1 قرار ميدهيم و آن را مينويسيم. يک علامت مساوي ميگذاريم و در ادامه با استفاده از کلمه کليدي New، يک نمونه يا شي از کلاس Benz توليد ميکنيم. بعد از نوشتن کلمه New، نام Class را مينويسيم و در آخر دو پرانتز باز و بسته ايجاد ميکنيم () و علامت سيمي کالن ; را ميگذاريم. همانند زير:

 class Benz
{
String Color;
string Model;
int YearProduction;
int Maxspeed;

static void Main(string[]args)
{
Benz MyCar1 = new Benz();

    }
}

عبارت ;()Benz MyCar1 = new Benz به اين معني است که يک نمونه يا شي از Class Benz با نام MyCar1 ايجاد کن. شي يا Object، نمونه اي از يک Class ميباشد. ما در اينجا، ويژگي ها و Properties ها را به صورت يک مقدار، درون متغيرهايي که از قبل ايجاد کرديم قرار ميدهيم. همانند زير:

    class Benz
{
String Color;
string Model;
int YearProduction;
int Maxspeed;

static void Main(string[]args)
{
  Benz MyCar1 = new Benz();
MyCar1.Color = “Red”;
MyCar1.Model = “E300”;
MyCar1.YearProduction = 2016;
MyCar1.Maxspeed = 260;

   }
}

تاکنون ما فقط یک Object به نام MyCar1 ایجاد کرده ایم که ويژگي هاي مخصوص به خود را دارد. اکنون میخواهیم در همین Class، یک Object دیگر تولید کنیم. نام دومین Object یا دومین شی را MyCar2 میگذاریم. برای ایجاد دومین شی، همانند دفعه قبل عمل میکنیم.

   class Benz
{
String Color;
string Model;
int YearProduction;
int Maxspeed;

static void Main(string[]args)
{
Benz MyCar1 = new Benz();
MyCar1.Color = “Red”;
MyCar1.Model = “”;
MyCar1.YearProduction = 2016;
MyCar1.Maxspeed = 260;

     Benz MyCar2 = new Benz();

    }
}

پس از ایجاد شی (Object) دوم به نام MyCar2، ویژگی و Properties های مربوط به شی MyCar2 را درون متغیر ها قرار میدهیم. همانند زیر:

   class Benz
{
String Color;
string Model;
int YearProduction;
int Maxspeed;

      static void Main(string[]args)
{
Benz MyCar1 = new Benz();
MyCar1.Color = “Red”;
MyCar1.Model = “E300”;
MyCar1.YearProduction = 2016;
MyCar1.Maxspeed = 260;

       Benz MyCar2 = new Benz();
       MyCar2.Color = “Green”;
       MyCar2.Model = “E250”;
       MyCar2.YearProduction = 2020;
       MyCar2.Maxspeed = 280;

     }

 }

نکته: ما در اینجا یک Class داریم که درون این Class دو شی یا Object ایجاد کردیم که  هر Object، ویژگی یا Properties متفاوتی وجود دارد. در آخر میتوانید با استفاده از دستور ;()Console.WriteLine هر کدام از مقادیری را که درون متغیر ها قرار دادید، چاپ کنید. اکنون من با استفاده از این دستور، مقادیر درون متغیر Model را که در شی MyCar1 وجود دارد چاپ ميکنم. ابتدا دستور را مینویسیم، سپس درون پرانتز مربوط به دستور()، نام شی مورد نظر را مینویسیم. سپس یک نقطه میگذاریم و نام متغیر مورد نظر خود را مینویسیم. همانند:  ;(Console.WriteLine(MyCar1.Model 

سپس با استفاده مجدد از اين دستور، مقدار متغير دروني متغير Model، در شي MyCar2، به همين صورت مينويسيم. ميتوانيد به اين روش، مقادير بيشتري را چاپ کنيد.

class Benz
{
String Color;
string Model;
int YearProduction;
int Maxspeed;

static void Main(string[]args)
{
Benz MyCar1 = new Benz();
MyCar1.Color = “Red”;
MyCar1.Model = “E300”;
MyCar1.YearProduction = 2016;
MyCar1.Maxspeed = 260;

    Benz MyCar2 = new Benz();
MyCar2.Color = “Green”;
MyCar2.Model = “E250”;
MyCar2.YearProduction = 2020;
MyCar2.Maxspeed = 280;

     Console.WriteLine(MyCar1.Model);
     Console.WriteLine(MyCar2.Model);

    }

}

اکنون اگر برنامه را اجرا کنيد، عبارت E300 و E250 در محيط Consolبراي شما چاپ خواهد شد.

آموزش ایجاد Class و شي در سي شارپ

با ما همراه باشيد.

محمد امین مکارم

مطالب مرتبط

نقد و بررسی‌ها

نظر: