آموزش برنامه نویسی سی شارپ: Class member در سی شارپ

آموزش برنامه نویسی سی شارپ: Class member در سی شارپ

Class member در سی شارپ (جلسه سوم): متد ها و Object

آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ

 

ما در جزوه های قبل آموختیم که از متدها (Methods) برای اقدامات خاصی تعریف میشود. قبل از مطالعه این جزوه، بر روی این لینک کلیک کنید تا با Method اشنا شوید. متد ها، درون یک Class تشکیل میشوند و عضوی از یک Class میباشند. متد ها، رفتار یک شی یا Object را توضیح میدهند.

اکنون ما میخواهیم با ذکر یک مثال، در Class، یک Method ایجاد کنیم. سپس پس از ساخت یک شی(Object)، متد را فراخوانی کنیم.

ابتدا یک Class به نام Car ایجاد میکنیم. به دلخواه چندین متغیر ایجاد میکنیم. البته در این مثال، ایجاد متغیر اجباری نیست. همانند زیر:

 

    class Car
{
string color;
int maxSpeed;

}

 ما دو متغیر از نوع String و int ايجاد کرديم. اکنون باید یک متد با نام دلخواه ایجاد کنیم. مثلا farkiantech

ابتدا عبارت Public را مینویسیم، عبارت عمومی یا Public به این معنی است که این متد یا تابعی که میخواهیم ایجاد کنیم، در همه جا، قابل دسترسی باشد. ما در هر جایی از کدنویسی میتوانیم به این متد دسترسی داشته باشیم. زیرا این متد از نوع Public یا عمومی است. بعد از عبارت Public، مینویسیم Void. این به این معنی است که این متد، هیچ مقداری را برنگرداند. سپس نامی را که برای متد در نظر گرفتیم، مینویسیم. یعنی Farkiantech

سپس یک پرانتز باز و بسته در آخر متد ساخته شده قرار میدهیم. به این صورت: ()Farkiantech

 

 

 

 

    class Car
{
string color;
int maxSpeed;

    public void Farkiantech()

 }

هم اکنون با یک Error مواجه ميشويم. اين متد نياز به يک بدنه دارد. پس با ايجاد يک بدنه با دو آکلاد { } رفع خطا ميکنيم.

 

ایجاد متد در سی شارپ

 

   class Car
{
string color;
int maxSpeed;

    public void Farkiantech()
 {

   }

}

درون بدنه مربوط به عبارت Public void، دستور Console.WriteLine را مینویسیم تا یک عبارت را برای ما چاپ کند. عبارتی مانند “ّFarkiantech.com”

يک متد ديگر از نوع static ايجاد ميکنيم. اين متد، همان متد یا تابع Main است که هر برنامه اي براي اجرا شدن به اين متد احتباج دارد. میخواهیم از درون متد Main، متد Farkiantech را فراخوانی کنیم. اما باید به یک نکته توجه کنید. متد Farkiantech از نوع Public یا عمومی میباشد. برای فراخوانی متد های Public (همانند متد Farkiantech) باید یک شی یا Object در آن ایجاد کنیم. سپس با استفاده از آن شی، متد Public را فراخوان میکنیم. در حالی که اگر متد Farkiantrch، از نوع static بود، نیازی به ایجاد اشیاء نبود.

شی گرایی در سی شارپ

class Car
{
string color;
int maxSpeed;

    public void Farkiantech()
{

       Console.WriteLine(“farkiantech.com”);

    }

  static void main(string[] args)
    {
       Car Myobject = new Car();
    }

}

در جلسات قبل نحوه ایجاد شی را توضیح دادیم. ابتدا نام Class را مینویسیم. سپس نام شی یا Object را مینویسیم و یک علامت = میگذاریم. نام شی را خودمان انتخاب میکنیم که ما نامMyobjecy را انتخاب کردیم. در ادامه با استفاده از کلمه کلیدی new، یک نمونه از Class Car ایجاد میکنیم که همان شی میباشد. اکنون یک شی ایجاد کردیم. در ادامه برای فراخوانی متد Farkiantech،ابتدا نام شی را مینویسیم که Myobject میباشد. سپس، شی با دستور نقطه ( . ) به متد Farkiantech دسترسی پیدا میکند نام متد را مینویسیم و در آخر یک پرانتز باز و بسته ایجاد میکنیم: ;()myobject.Farkiantech

class Car
{
string color;
int maxSpeed;

public void Farkiantech()
{

Console.WriteLine(“farkiantech.com”);

}

static void main(string[] args)
{
Car Myobject = new Car();
Myobject.Farkiantech();
}

}

هم اکنون ما توانستیم با استفاده از شی، یک متد را قراحوانی کنیم. اگر برنامه را اجرا کنید. متن Farkiantech.com در محیط Cosnole چاپ میشود.

محمد امین مکارم

مطالب مرتبط

نقد و بررسی‌ها

نظر: