جلسه نهم: آشنايي با متغير decimal
در جلسات گذشته يادگرفتيم که براي استفاده از مقايدر اعشاري در يک برنامه، از متغير هاي float و double استفاده ميکنيم. نوعي ديگر از متغير عاي اعشاري وجود دارد به نام decimal. اين نوع متغير ۱۲۸ بيت ميباشد، در نتيجه حافطه زيادي از سيستم را اشغال ميکند. دقت اين متغير حدود ۲۸ تا ۲۹ عدد (قبل و بعد از اعشار) ميباشد. ميتوان فهميد که اين نوع متغير، کاربرد کمتري نسبت به متغير هاي float و double دارد. اما متغير decimal، دقت بيشتري دارد ميتواند اعداد بيشتري را بعد از اعشار، نشان دهد اما کند تر از متغير float عمل ميکند. از متغير double براي محاسبات مالي و پولي استفاده ميشود در حالي که به طور معمول، از متغير double يا float براي محسابات علمي استفاده ميشود. در مثال زير، متوجه تفاوت متغير هاي float،decimal، double ميشويد.
static void Main(string[] args)
{
float x = 0.3333333f;
double y = 0.3333333333333333;
decimal z = 0.3333333333333333333333333333m;
Console.WriteLine(x);
Console.WriteLine(y);
Console.WriteLine(z);
}
نکته: در تصوير بالا، همانطور که مشاهده ميکنيد، در آخر مقدار اعشاري decimal، يک حروف m قرار داديم. به اين دليل که برنامه نميتواند اين نوع داده را از نوع decimal شناسايي کند و از ما ميخواهد با ايجاد حروف m در آخر مقدار اعشاري، نوع داده decimal را براي برنامه تعريف کنيم. در جلسات قبل گفتيم که پسوند d يا D براي مقادير double و پسوند f يا F براي مقادير float ميباشد.
آشنايي با دستور ()GetType:
استفاده از این دستور، سبب میشود برنامه نوع داده ای را که درون یک متغیر وجود دارد، برای کاربر چاپ کند. عباتر ()GetType در معنی لغت، به معنای دریافت نوع داده میباشد. کافیست این عبارت را درون دستور ()Console.WriteLine بنویسیم. همانند زیر:
static void Main(string[] args)
{
float n1 = 1.2348965f;
double n2 = 1.154558754465454;
decimal n3 = 1.2344521527945246246256246246m;
Console.WriteLine(n1);
Console.WriteLine(n2);
Console.WriteLine(n3);
Console.WriteLine ( n1.GetType() );
Console.WriteLine ( n2.GetType() );
Console.WriteLine ( n3.GetType() );
}
در عبارت بالا، همانطور که مشاهده میکنید ابتدا نام متغیر مورد نظر را در دستور ()Console.WriteLine مینویسیم. سپس بعد از با ایجاد یک کاراکتر dot یا ( . )، عبارت ()GetType مینوسیم. اکنون برنامه را اجرا کنید.
در جلسه آينده با متغير char آشنا خواهيم شد. با ما همراه باشيد.