قوانین و مفاهیم پایه کد نویسی در کاتلین پارت ۱

kotlin-2

قوانین و مفاهیم پایه کد نویسی در کاتلین

 

سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز مجموعه آموزشی فرکیان تک

امیدواریم که حال شما عزیزان عالی باشه

توی این مقاله قراره با هم یه نگاهی به قواعد کد نویسی زبان کاتلین داشته باشیم. بریم که داشته باشیم…

 

پارت اول

کاربرد پکیج ها در زبان کاتلین:

جلوگیری از تداخل آیتم های همنام در پروژه(میتونه در کلاس ها، متد ها، و متغیر ها باشه)

نکته: اجباری نیست که پکیج همنام باشه با directory که داخلش هست.

fun main(){

println(“Hello Kotlin”)

}

خصوصیات متد main():

  1. Access Modifier ندارد، بدلیل اینکه در کاتلین تمام کلاس ها، متغیرها و متدهایی که براشون Access Modifier تعریف نکنیم به صورت خودکار public تعریف میشن.(پیشفرض)

  2. برای تعریف Function باید از کلید واژه fun استفاده کنیم.

  3. اگر نوع خروجی void باشد، نیازی به نوشتن آن نیست.

نوع void  در زبان کاتلین unit نام دارد.

Java

Kotlin

void

unit

اگر بخواهیم نوع خروجی رو تعیین کنیم بدین صورت عمل میکنیم:

private fun main() : unit{

}

راستی توی زبان کاتلین نیازی به گذاشتن ;  نداریم.

اگر بخواهیم یک function داشته باشیم که ۲ عدد رو به عنوان پارامتر ورودی بگیره و به عنوان خروجی اون ۲ تا عدد رو جمع کنه و برگردونه باید چیکار کنیم:

(برخلاف جاوا برای پارامتر ورودی، اول اسم یا متغیر و بعداً نوع آن)

fun sum( a : Int, b : Int) : Int {

return a + b

}

یا به طور خلاصه میتونیم این متد رو بنویسیم:

fun sum( a : Int , b : Int) = a + b

خودش نوع خروجی رو تشخیص میده.

تعریف Variables

val a : Int = 1

یا میتونیم بگیم:

val a = 1

در اینجا حرف a اسم متغیر، Int نوع خروجی که عدد صحیح هست و یک مقدار داخل متغیر هست.

کلمه کلیدی val: یعنی ReadOnly  هست. یعنی یکبار که بهش مقدار داده شد دیگر قابل تغییر نیست.(معادل: final)

val b : Int = 3

کلمه کلیدی var: برخلاف val، که مقدار اون غیر قابل تغییر بود، متغیر نوع var مقدارش قابل تغییره.

امیدوارم که این مقاله براتون مفید باشه، در آینده مطالب بیشتری رو خدمتتون تقدیم میکنم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *