مقدمه‌ای بر دوره لینوکس | Introduction to LPIC

درود بر شما لینوکس دوستان امیدوارم که حالتون خوب باشه…

 

 

امروز قصد داریم وارد دنیای لینوکس شویم …

مقدمه‌ای بر مقاله لینوکس :

قبل از شروع lpic بیاییم یک بار برای همیشه، راجب به عنوان صحیح این سیستم‌عامل محبوب صحبت کنیم(البته بین کاربران حرفه ای) در واقع  این یک غلط مصطلح است که سیستم‌عامل را “لینوکس ” نام‌گذاری کنیم بلکه عنوان دقیق تر آن ” گنو لینوکس ” است و لینوکس به تنهایی کرنل (هسته) این سیستم‌عامل می باشد.

برای درک بهتر این مطلب ابتدا باید با لایه های بین کاربر و سخت افزار آشنا باشیم.

 

بین کاربر و سخت‌افزار حدود ۴  لایه وجود دارد که شامل :

 

  1. OS(Operating System): به معنی سیستم‌عامل هست و وظیفش این هست که سخت‌افزار رو تحت کنترل خودش قرار داده و به کار بگیرد. یک سیستم‌عامل از یک kernel و ابزارهای آن تشکیل شده. در نتیجه kernel ما که لینوکس باشه؛ به همراه ابزار آن که GNU باشه با یکدیگر سیستم‌عامل را تشکیل میدهند . همچنین وظیفۀ مدیریت منابع (Recourse Management) مثل CPU و RAM هم از وظایف OS هست. یکی از زیر لایه های مهم در لایه سیستم‌عامل فایل سیستم‌ها هستند مانندکراس پلتفرم فایل سیستم‌ها. دو وظیفۀ مهم آنها عبارتند از  : بسط دادن ماشین و مدیریت منابع که این اتفاقات درون کرنل می افتند.

 

  1. compiler & Editor: ادیتور برنامه‌ا‌ی است که کد را تایپ می‌کنیم و کامپایلر برنامه‌ای است که همان کد را از زبان برنامه‌نویسی به دستوراتی که یک کامپیوتر بتواند آن را درک کنه تبدیل/کامپایل میکند. که البته در دنیای امروز معنای قدیمی خود را از دست داده.

 

  1. service : این لایه و لایه بعدی قبلا زیر مجموعۀ یک لایه تحت عنوان APPLICATION  بودند و این لایه در واقع سمت سرور محسوب میشه (Server Side) مثل DBSM.

 

  1. application : این لایه سمت کاربر (client side) را گرفته و ازچند فرم تشکیل شده که این فرم‌ها را کدهای برنامه‌نویسان  می‌سازند. به یاد داشته باشید که هر اپلیکیشن برای انجام هر نوع فرآیندی به یک فرم نیاز دارد… برای مثال یک شرکت کامپیوتری برای هر یک از واحد‌ها باید یک فرم جدا داشته باشد و هر کدام از واحدها برای انجام هر کاری نیاز به فرم مخصوص دارند.

 

  1. End-User : این بخش به کاربر ساده‌‌ای که  از سیستم کامپیوتری استفاده میکند مربوط شده و در نظر داشته باشید که این فرد فقط میتواند از لایۀ Application یا به عبارت دیگه فقط با برنامه‌ای که در اختیار دارد کار کند و از لایه‌های دیگر اطلاعی ندارد .

واحد‌های سازنده یک کامپیوتر :

 

ما در یک سیستم کامپیوتری ۵ واحد اصلی داریم و همۀ آنها در کنار همدیگر باعث میشوند که یک کامپیوتر شروع به پردازش داده کند. بریم با هم بررسیشون کنیم:

 

    1. واحد IU (Input Unit): این واحد پلی بین واحدهای دیگر و دنیای بیرون محسوب میشود . برای مثال: کیبورد یا میکروفون یا ماوس همگی از اعضای واحد ورودی یک سیستم هستند.
    2. OU (Output Unit) : این واحد دقیقا برعکس واحد ورودی عمل میکند. این واحد واکنش یا نتیجه‌ای بر اطلاعات و پردازش‌های انجام شده است مثل مانیتور و بلندگو.
    3. واحد MU (Memory Unit) : پس از وارد شدن اطلاعات از طریق واحد ورودی (Input Unit) باید ذخیره بشوند و برای پردازش آماده؛ همچنین پس از پردازش و آماده شدن برای رفتن بهOutput Unit هم نیاز به ذخیرۀ اطلاعات هست که این واحد برای ما این کار رو انجام میدهد.
    4. واحد CU (Control Unit) : این واحد وظیفۀ نظارت و کنترل همۀ واحد‌های دیگر را دارد . باید بدونین که این واحد با تمامی واحد‌های دیگه ارتباط مستقیم و دو طرفه داشته. این واحد یه برادر کوچیکتر داره به نام واحد محاسبه و منطق (Arithmetic Logic Unit)
    5. واحد ALU (Arithmetic Logic Unit) : واحد پردازش و اتاق فکر کامپیوتر است و به همراه واحد CU با همدیگه CPU رو تشکیل میدن.

 

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید در این بخش توضیح کوتاهی در رابطه با لایه‌های کامپیوتری داشتیم تا با درک بهتری وارد اصل مطلب در مقاله بعدی بشید منتظر باشید… برای دیدن مقاله‌ها و مطالب‌های دیگر می‌توانید اینجا کلیک کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *