آشنایی با دستورات داخلی و خارجی در لینوکس

آشنایی با دستورات داخلی و خارجی در لینوکس

در یک شل ، برخی از دستوراتی که در خط فرمان تایپ می کنید بخشی از برنامه (داخلی) شل هستند . به این دستورات داخلی گاهی built-in نیز گفته می شود. دستورات دیگر برنامه های خارجی هستند ، چون که بخشی از شل نیستند. شما در لینوکس می توانید از طریق دستور type به یک برنامه داخلی یا خارجی پی ببرید . مثال های زیر  از  type برای تعیین دستورات داخلی و خارجی در لینوکس استفاده می کند .

$ type echo

echo is a shell builtin

$

همانطور که ملاحظه میشود در خروجی دستور type echo عبارت echo is a shell builtin مشاهده میشود پس دستور echo جز برنامه های داخلی است .

$ type pwd

pwd is a shell builtin

$

مانند مثال قبل در اینجا نیز در خروجی دستور type pwd عبارت pwd is a shell builtin دیده میشود که به این واقعیت دلالت دارد که دستور pwd جز برنامه های داخلی است .

$ type uname

uname is /usr/bin/uname

$

در مثال سوم و آخرین مثال از این سری از آموزش لینوکس در خروجی دستور type uname عبارت uname is /usr/bin/uname را مشاهده میکنید که یعنی دستور uname یک برنامه خارجی است ، که با دستور type مرجع دایرکتوری مطلق برنامه uname را در ساختار virtual directory نمایش می دهد.

گاهی اوقات ممکن است یک دستور هم در داخل و هم در خارج از شل موجود باشد ، در چنین مواردی آگاهی از تفاوت های آن ها بسیار مهم است چون ممکن است به نتایج و گزینه های متفاوتی منجر شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *