انتقال Vlan از طریق پورت Trunk

انتقال Vlan از طریق پورت Trunk

مقدمه :

در مقاله ی قبل با نحوه ی ایجاد Vlan در سوییچ سیسکو آشنا شدیم. برای مشاهده ی مطالب ذکر شده اینجا کلیک کنید.

تا به این جای کار یاد گرفتیم که چگونه بر روی یک سوییچ Vlan های متعدد ایجاد کنیم. در مطالب قبل گفتیم که یکی از ویژگی های مثبت Vlan قابلیت Location independence یا فارغ از مکان بودن آن است. به این معنی که لازم نیست همه ی کامپیوتر هایی که قرار است در یک Vlan قرار بگیرند، از نظر فیزیکی الزاما در فاصله ی نزدیکی قرار داشته باشند و یا به یک سوییچ مشترک متصل باشند.

برای مثال تصویر زیر را در نظر بگیرید. شکل زیر نمای کلی از شبکه ی یک شرکت کوچک را نشان میدهد. این شرکت دارای دو واحد حسابداری و مدیریت میباشد. اما یک مسئله ی اساسی در این میان وجود دارد. آن هم اینکه کامپیوتر های شماره ۱ ، ۲ ، ۷ و ۸ کامپیوتر هایی هستند که در واحد حسابداری کار میکنند و سایر کامپیوتر های ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ مربوط به واحد مدیریت میباشند. همانطور که میبینید کامپیوتر های هر واحد از لحاظ فیزیکی با یکدیگر فاصله دارند و حتی در یک سوییچ مشترک نیز قرار نگرفته اند.

انتقال vlan از طریق پورت trunk

در این سناریو میخواهیم تنظیمات سوییچ ها را به گونه ای انجام دهیم که کامپیوتر ها با وجود فاصله ای که میان آن هاست باز هم با یکدیگر در یک Vlan قرار بگیرند.

انتقال Vlan ها از طریق پورت Trunk :

کانفیگ کردن سوییچ اول :

برای کانفیگ کردن سوییچ در ابتدا محیط CLI را باز کرده و با اجرای دستورات enable و configure terminal وارد Configuration mode میشویم.

انتقال vlan با trunk

مطابق دستورات زیر Vlan 10 را ساخته و پورت شماره ۱ و ۲ را در Vlan 10 قرار میدهیم.

vlan بندی سوییچ

مطابق دستورات زیر Vlan 20 را ساخته و پورت شماره ۳ و ۴ را در Vlan 20 قرار میدهیم.

switchport mode access

با توجه به شکل سناریو، سوییچ شماره ۱ از طریق پورت شماره ۵ خود به سوییچ دوم متصل شده است. چون پورت شماره ۵ ارتباط این سوییچ را با یک سوییچ دیگر برقرار میکند بنابراین باید این پورت را در حالت Trunk قرار دهیم. از جمله ویژگی های پورت Trunk این است که میتواند Vlan ها را انتقال دهد. با توجه به این نکته اگر در سوییچ دوم نیز Vlan هایی با شماره ID ، ۱۰ و ۲۰ ایجاد کنیم، کامپیوترهای Vlan 10 در سوییچ اول با کامپیوتر های Vlan 10 در سوییچ دوم همگی در یک Broadcast domain قرار میگیرند. در نتیجه دیگر لازم نیست که کامپیوترهای یک Vlan همگی به یک سوییچ متصل باشند.

برای اینکه پورت شماره ۵ را در حالت Trunk قرار دهیم دستورات زیر را در محیط CLI اجرا میکنیم.

interface fastethernet 0/0

کانفیگ کردن سوییچ دوم :

مطابق دستورات زیر Vlan 20 را ساخته و پورت شماره ۱ و ۲ را در Vlan 20 قرار میدهیم.

vlan بندی سوییچ cisco

مطابق دستورات زیر Vlan 10 را ساخته و پورت شماره ۳ و ۴ را در Vlan 10 قرار میدهیم.

چگونه vlan را منتقل کنیم

با توجه به اینکه این سوییچ از طریق پورت شماره ۵ خود به سوییچ اول متصل شده است، بنابراین آن را در حالت Trunk قرار میدهیم.

انتقال vlan از طریق trunk

حال با تنظیمات انجام شده در هر دو سوییچ کامپیوتر های شماره ۱ ، ۲ ، ۷ و ۸ همگی در Vlan 10 که مربوط به واحد حسابداری میباشد قرار میگیرند. کامپیوتر های شماره ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ نیز در Vlan 20 که مربوط به واحد مدیریت است قرار داده میشوند. بدین ترتیب کامپیوتر ها با وجود فاصله ای که میانشان وجود داشت باز هم در یک Broadcast domain مشترک قرار گرفتند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *