تابع سازنده (init)

به دوره آموزش پایتون خوش آمدید. برای رفتن به اولین جلسه این دوره، اینجا کلیک کنید. جلسه قبل درمورد نحوه شروع کار با شی گرایی صحبت کردیم. میخواهیم درباره تابع سازنده در شی گرایی پایتون صحبت کنیم. این تابع چیست و چه موقع استفاده میشود؟ این تابع هنگام ساخت هر شی اجرا میشود. هربار که یک شی را میسازیم اگر بخواهیم یک سری دستور برای آن اجرا کنیم از این تابع استفاده میکنیم. برای اینکه به کلاس بگوییم که این تابع یک سازنده است باید نام تابع را ( __init__ ) قرار دهیم.

به کد زیر توجه کنید:

class test():
    def __init__(self):
        print("farkiantech")

در این برنامه هربار یک شی از کلاس test بسازیم، کلمه فرکیان تک برای ما چاپ میشود.

از کاربرد های این تابع این است که میتوانیم به شی ها مقدار اولیه بدهیم:

class person():
    def __init__(self, a, b):
        self.name = a
        self.age = b


obj_1 = person("Ali", 30)
print(obj_1.name)
# Ali

همانطور که میبینید هنگام ساخت شی، نام و سن آن شی به کلاس پاس داده شده، این دو مقدار به جای a و b در تابع init وارد میشود و ۲ اتریبیوت (صفت) self.name و self.age را مقدار دهی میکند. مقادیر a و b موقتی هستند و برای کلاس ارزشی ندارند اما self.name و self.age دو اتریبیوت برای کلاس هستند که سراسر کلاس شناخته خواهند شد.

در ادامه برای درک بهتر شی گرایی، این مبحث را در پروژه عملی تمرین خواهیم کرد.

در جلسه بعد به اولین جلسه کارت بازی میپردازیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.