تبدیل نوع متغیر ها در پایتون
به دوره آموزش پایتون خوش آمدید. برای رفتن به اولین جلسه این دوره، اینجا کلیک کنید. جلسه قبل درمورد نصب و راه اندازی پایتون صحبت کردیم. در زبان پایتون خیلی وقت ها لازم است که نوع متغیر ها را تبدیل کنید. به کد های زیر توجه کنید:
x = "3" type(x) # <class 'str'> x = int(x) # تبدیل به عدد صحیح type(x) # <class 'int'> y = 34.3 type(y) # <class 'float'> y = int(y) # تبدیل به عدد صحیح y # ۳۴ y = str(y) # تبدیل به رشته type(y) # <class 'str'> y # "۳۴"
خطا های تبدیل
اگر سعی کنید که یک رشته حاوی متن را به int تغییر دهید چه اتفاقی می افتد؟! مشخصا خطا رخ میدهد.
به مرور زمان یاد میگیرید که چطور خطا ها را بخوانید و آن ها را برطرف کنید.
به مثال های زیر توجه کنید:
x = "farkiantech" int(x) Exception has occurred: ValueError invalid literal for int() with base 10: 'farkiantech'
در واقع معنی این خطا میشود:
هیچ مقدار قابل شمارش در مبنای ۱۰ در ‘Farkiantech’ یافت نشد.
x = 3 y = 2 z = x + y z # ۵ y = str(y) z = x + y Exception has occurred: TypeError unsupported operand type(s) for +: 'int' and 'str'
معنی خطا:
نمیتوان int را با str جمع کرد.
نکته: هرگاه از علامت مساوی ” = ” استفاده میکنیم ابتدا مقدار سمت راست مساوی محاسبه شده و در انتها نتیجه آن در قسمت سمت چپ مساوی ریخته میشود.
وقتی میگوییم x = int(x) ابتدا متغیر x به عدد صحیح تبدیل شده و سپس مقدار آن درون متغیر x ریخته میشود و مقدار قبلی خود را از دست میدهد.
در پایان لازم به ذکر است که مجموعه فرکیان تک با خدمات آموزشی خود این امکان را فراهم آورده تا تمام علاقهمندان به دنیای تکنولوژی بتوانند بدون هیچ هزینه ای مسیر پیشرفت خود را پیدا کرده و در راه موفقیت قدم بگذارند.
در جلسه بعد درمورد محیط های برنامه نویسی و دستور print صحبت خواهیم کرد.