تفاوت ترانکینگ و داکت چیست؟

تفاوت ترانکینگ و داکت:

تفاوت ترانکینگ و داکت

در جزوات قبل کاملا برای ترانکینگ و داکت را برای شما شرح دادیم.با انواع داکت و ترانکینگ،جنس و مقاومت آن ها آشنا شدیم. اکنون میخواهیم برای شما عزیزان تفاوت داکت و ترانکینگ را بررسی کنیم

ترانکینگ و داکت ها از لحاظ زیادی با هم تفاوت دارند

پارتیشن:

همه ترانکینگ ها قابلیت نصب پارتیشن را دارند اما داکت ها به این صورت نیستند و فقط بر روی بعضی از آن ها پارتیشن نصب میشود.

ترانکینگ چیست

سایز و اندازه:

ترانکینگ ها به طور معمول از داکت ها بزرگ تر است و حجم بیشتری از کابل هارا درون خود عبور میدهند.(البته بستگی به سایز و اندازه داکت و ترانکینگ ها دارد).معمولا تنوع سایز در داکت ها بیشتر از ترانک میباشد.

انواع داکت و ترانکینگ

 جنس:

ترانک و داکت هر دو از جنس پی وی سی هستند.منتها موادی که در پی وی سی ترانک استفاده شده بسیار مرغوب تر میباشد،به همین دلیل ترانک نسبت به داکت از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار است.

مقاومت:

در بالا گفتیم که ترانک و داکت ها از پی وی سی ساخته شده اند.اما کیفیت موادی که در ساخت ترانک استفاده شده، نسبت به داکت ها بسیار مرغوب تر میباشد و کیفیت ساخت بهتری دارد.به همین دلیل بدنه ترانکینگ قطور تر و محکم تر از داکت میباشد و مقاومت ترانک نسبت به ضربات فیزیکی، نفوذ آب، شعله آتش و … به مراتب بهتر از داکت است.البته همانطور که در جزوات قبل گفتیم، میزان مقاومت داکت ها و ترانکینگ ها به شرکت سازنده و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت آن بستگی دارد.

 

کاربرد:

ترانکینگ ها و داکت ها به طور کل ساخته شده اند تا کابل ها و سیم ها(کابل برق،شبکه،یو پی اس،کابل دوربین مداربسته و …) به طورحفاظت شده از محفظه درونی آن عبور کنند و دسته بندی شوند.

اما تفاوت هایی هم دارند،برای مثال، ترانکینگ زمانی به کار برده میشوند که حجم کابل ها زیاد باشد و محافظت از آن ها بسیار برایمان اهمیت باشد، یا بخواهیم بر روی بدنه ترانکینگ ماژول هایی نصب کنیم که درون آن ها پریز برق، شبکه یا پریز تلفن قرار بگیرد.

اما داکت ها مقاومت و زیبایی ترانکینگ هارا ندارند و بر روی آن ها پریز برق و شبکه نصب نمیشود. و از طرفی همه آن ها قابلیت نصب پارتیشن را ندارند. ترانک ها بدلیل اینکه از قطعات و تجهیزات زیادی تشکیل میشوند، از از ویژگی های خوبی برخوردار هستند که نظم و زیبایی بیشتری به محیط کابل کشی میدهد.

داکت و ترانک هر دو در کمجتمع های تجاری،اداری، فروشگاه های بزرگ نصب میشود.در کل به محیط،حجم کابل کشی و هزینه ای که میخواهیم پرداخت کنیم بستگی دارد که از ترانک یا داکت استفاده کنیم.

تفاوت duct و trunking

قطعات و تجهیزات:

ترانکینگ ها از قطعات و تجهیزات زیادی تشکیل شده اند.برای مثال: سه راهی،پارتیشن،درزگیر،زاویه داخلی و …

اما داکت ها فقط از یک بدنه و درب تشکیل شده اند که رد بعضی از آن ها ممکن است پاریتشن بر روی آن ها نصب شود.

انواع داکت و ترانک

قیمت:

ترانکینگ ها نسبت به داکت ها هزینه نصب بیشتری دارد. بدلیل اینکه ترانکینگ از مقاومت و جنس خوبی برخوردار است و از قطعات زیادی تشکیل شده است و ویژگی های منحصر به فردی دارد که داکت ها از آن بی بهره هستند.

اما داکت ها نسبت به ترانکینگ ها هزینه نسب پایینی دارند و فقط از یک بدنه، و یک درب تشکیل شده است که در بعضی از آن ها پارتیشن قرار میگیرد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *