تنظیمات فرکانس و پنجره ی Freq.Usage

آموزش میکروتیک: تنظیمات فرکانس و پنجره ی Freq.Usage در میکروتیک

مقدمه:

در جلسات قبل با چگونگی نحوه ی ایجاد لینک وایرلس در میکروتیک آشنا شدیم. در ارتباطات وایرلس بستر ارتباطی هوا میباشد. اما دستگاه ها چگونه از طریق هوا برای یکدیگر Data ارسال میکنند؟ به طور کلی میتوان گفت دستگاه هایی که از قابلیت وایرلس برخوردار هستند با استفاده از فرکانس های مختلف میتوانند Data رد و بدل کنند. هر فرکانس دارای طول موج خاصی است که Data بر روی آن سوار شده و جابه جا میشود.

دستگاه میکروتیکی که نقش AP را ایفا میکند با استفاده از فرکانسی خاص SSID مربوط به خود را در محیط اطراف خود پخش میکند. از سوی دیگر Station هایی که در آن محیط قرار دارند این SSID را میبینند. اگر هر کدام از این Station ها قصد داشته باشند که به AP وصل شوند میبایست فرکانسی در محدوده ی همان فرکانس AP از خود ساطع کنند.

نکته!!!

لازم نیست فرکانس های AP و Station دقیقا مثل یکدیگر باشند تنها کافی است در یک محدوده قرار داشته باشند.

توجه داشته باشید که در حال حاضر ما در دنیایی زندگی میکنیم که طیف زیادی از فرکانس ها ی مختلف ما را احاطه کرده اند. گوشی های تلفن همراه، رادیو، ماهواره، مودم و بسیاری دیگر از وسایل در اطراف ما فرکانس تولید میکنند پس میتوان گفت کمتر جایی را در این کره ی خاکی میتوان یافت که اثری از آن ها را در اطراف خود احساس نکنیم. حال فرض کنید در چنین شرایطی قصد داشته باشیم بین دو دستگاه میکروتیک لینک وایرلس ایجاد کنیم. این امکان وجود دارد که باند فرکانسی که برای برقراری ارتباط بین آن ها در نظر گرفته ایم بسیار شلوغ باشد. این به این دلیل است که ممکن است بسیاری از دستگاه ها در آن محیط به صورت کاملا اتفاقی از همان باند فرکانسی استفاده کنند در نتیجه ترافیک بر روی آن باند فرکانسی بسیار زیاد شده و سرعت انتقال Data کاهش می یابد.

برای درک بهتر:

میتوانیم باند های فرکانسی را با آزاد راه ها مقایسه کنیم. اگر تنها یک اتومبیل در یک آزاد راه مشغول رانندگی باشد با حداکثر سرعت میتواند رانندگی کند. اما در صورتی که تعداد اتومبیل ها بیشتر و بیشتر شود، توانایی هر کدام از آن ها برای سرعت بیشتر کاهش خواهد یافت. در این مثال آزاد راه ها نقش همان باند های فرکانسی را بازی میکنند. باند های فرکانسی متعددی در اطراف ما وجود دارد. دستگاه های مختلف برای برقراری ارتباط با یکدیگر از یک باند فرکانسی خاص استفاده میکنند. ممکن است بر حسب اتفاق اکثر دستگاه ها در یک محیط از یک باند فرکانسی خاص استفاده کنند. بنابراین ترافیک بر روی آن باند افزایش یافته و سرعت انتقال Data بین دستگاه های مختلف کاهش میابد.

پس لازم است که قبل از ایجاد لینک وایرلس بین دو میکروتیک بهترین فرکانس را در آن محیط تشخیص داده و از آن استفاده کنیم. خوشبختانه میکروتیک از قابلیت هایی برخوردار است که با استفاده از آن ها میتوانیم مناسب ترین فرکانس را در محیط اطراف تشخیص دهیم. در این جلسه و جلسات آتی به معرفی این قابلیت ها و ابزار ها در میکروتیک میپردازیم.

Frequency Usage :

یکی از ابزار های موجود در میکروتیک که به وسیله ی آن میتوانیم انواع کانال های فرکانسی را در اطراف خود مشاهده کنیم پنجره ای به نام Frequency usage میباشد. برای دسترسی به این پنجره میبایست وارد میکروتیک شده و از منوی Wireless گزینه ی Freq.Usage را انتخاب کنیم.

Freq.Usage

در قسمت Interface انتخاب میکنیم که با استفاده از کدام یک از کارت وایرلس های موجود در میکروتیک فرکانس های اطراف را شناسایی کنیم. برای مثال wlan را انتخاب میکنیم.

تنظیمات فرکانس در پنجره ی Freq.Usage

با کلیک کردن بر روی گزینه ی Start کارت وایرلس شروع به یافتن فرکانس ها میکند.

تنظیم کردن فرکانس در میکروتیک Freq.Usage

پس از چند ثانیه تمامی فرکانس های موجود در محیط اطراف توسط کارت وایرلس شناسایی میشود.

نکته!!! ممکن است فرکانس های بیشتری در محیط اطراف موجود باشند که دستگاه میکروتیک بسته به قدرت خود قادر به تشخیص آن ها نباشد.

تنظیم کردن فرکانس میکروتیک با استفاده از Freq.Usage

 

در قسمت Frequency تمام فرکانس های موجود در اطراف را مشاهده میکنیم.

کانفیگ فرکانس با استفاده از Freq.Usage

Noise Floor میزان نویزی که در حال حاضر بر روی هر باند فرکانسی موجود میباشد را نمایش میدهد. هنگام انتخاب باند فرکانسی حتما باید این گزینه را مورد توجه قرار داد چراکه باند های فرکانسی که نویز زیادی بر روی آن ها قرار گرفته باشد قادر نیستند به درستی و با سرعت مناسب Data را منتقل کنند.

نکته!!! هرچه Noise Floor مربوط به باند فرکانسی عددی منفی تر باشد ( کوچک تر باشد ) اولویت آن برای انتخاب بیشتر میشود.

تقویت فرکانس میکروتیک با استفاده از Freq.Usage

یکی از مهم ترین گزینه ها در انتخاب باند فرکانسی گزینه ی Usage میباشد. Usage میزان مشغولیت هر باند فرکانسی را در لحظه نمایش میدهد. به عبارت دیگر باند های فرکانسی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند ، در قسمت Usage از عدد بیشتری برخوردار هستند.

چگونه فرکانس میکروتیک را تقویت کنیم

به طور کلی در انتخاب یک باند فرکانسی مناسب میبایست موارد زیر را در نظر گرفت:

  • باند فرکانسی عدد کوچک تری باشد ( برای مثال ۲۴۱۲ اولویت بیشتری نسبت به ۲۴۱۷ دارد ).
  • Noise Floor آن عدد کوچک تری باشد ( منفی تر باشد ).
  • میزان Usage آن کم باشد ( تعداد دستگاه های کمتری در آن محیط از آن باند فرکانسی استفاده کنند ).
دیدگاه کاربران
  • محمد 18 دی 1400

    ممنون از زحماتی که می کشید تا اطلاعات خودتان را شیر کنید ولی این مطلب خیلی فنی نبود خاصه که توصیه کردید فرکانس گمتر انتخاب کنید

  • kotimehdi 27 خرداد 1401

    سلام
    ممنون بخاطر آموزش های خوبتون تبریک می گم بهتون به خاطر روح بزرگی که دارین که این قدر سخاوتمندانه آموزش هاتون رو رایگان در اختیار عموم قرار می دین

  • جلالی 30 شهریور 1401

    ممنون، آموزش خوب و کاربردی است

  • محمد 13 تیر 1402

    درود
    سپاسگذارم بابت آموزش های خوبتون. برای امثال بنده که در شروع یادگیری میکروتیک هستم لطف بزرگیه?

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *