دریافت ورودی در #C (قسمت دوم)

جلسه ششم (قسمت دوم) : دریافت ورودی در #C

آموزش برنامه نویسی C Shorp

قبل از مطالعه ای جلسه، بر روی این لینک کلیک کنید و جلسه قبل را مطالعه کنید.

در جلسه قبل، یاد گرفتیم که چگونه از کاربر ورودی بگیریم و به چه صورت آن را چاپ کنیم. در جلسه قبل، نوع (data Type یا دیتا تایپ هایی که از کاربر دریافت کردیم، String یا رشته (متن) بود. این بار میخواهیم برنامه ای بنویسیم که از کاربر یک مقدار عددی دریافت کند.

مثال: برنامه ای بنویسید که از کاربر بخواهد سن خود را وارد کند.

۱- ابتدا میخواهیم زمانی که برنامه اجرا شد، متن “Enter Your Age” برای کاربر ظاهر شود. این متن از کاربر میخواهد سن خود را وارد کند.

static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine(“Enter your Age”);
}

۲- پس از اینکه رشته یا متن “Enter Your Age” برای کاربر ظاهر شد، کاربر میفهمد که باید سن خود را وارد کند. اما قبل از آن باید یک متغیر ایجاد کنیم تا مقداری که کاربر به عنوان ورودی وارد میکند، درون آن قرار بگیرد. نوع data Type ورودی، عدد میباشد. پس متغیر ما از نوع int است.  نام متغیر را age میگذاریم.

static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine(“Enter your Age”);
int age;
}

۳- گفتیم برای اینکه برنامه این قابلیت را داشته باشد تا بتواند از کاربر ورودی بگیرد، باید از دستور ()Console.ReadLine استفاده کنیم. اکنون متغیر int را مساوی با این دستور قرار میدهیم. به این صورت:  ;()int age = Console.ReadLine، این عبارت، یعنی مقداری را که به عنوان ورودی از کاربر دریافت شد، داخل متغیر age قرار بگیرد.

static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine(“Enter your Age”);
int age = Console.ReadLine();
}

اما در این قسمت ما با یک خظا مواجه میشویم. برنامه به ما هشدار میدهد که مقدار ورودی که قرار است از کاربر دریافت کنیم، باید از نوع String به نوع int تبدیل بشود. حالا این به چه معناست؟  ممکن است برایتان یک سوال پیش بیاید، متغیر ما از نوع int میباشد، مقدار ورودی یا همان عددی که کاربر به عنوان سن خود در برنامه وارد میکند از نوع int است. پس چرا برنامه ورودی را از نوع int نمیشناسد؟

به این دلیل که کاربر زمانی که سن خود را در محیط Console، به صورت یک عدد وارد میکند، برنامه این ورودی را به عدد نمیشناسد. برنامه این ورودی را به عنوان یک String یا رشته (متن) میشناسد. این پیغام خطا، از ما میخواهد عددی را که کاربر به برنامه داده، به نوع int یا اعداد صحیح تبدیل شود.

درست است که سن کاربر یک عدد صحیح است اما برنامه در این مرحله، این عدد را از نوع String یا رشته (متن) میشناسد و از شما میخواهد این مشکل را اصلاح کنید تا بتواند اعداد را از نوع int بشناسد.

نکته: ممکن  است برایتان سوال پیش بیاید که ما هنوز هیچ ورودی به برنامه نداده ایم. پس چرا برنامه از ما میخواهد مقدار ورودی را از String به int تبدیل کنیم؟

جواب: شما بلافاصله بعد از اینکه عبارت ;()int age = Console.ReadLine را ایجاد میکنید، برنامه میفهمد که میخواهید یک مقدار عددی از کاربر بگیرید. پس از شما میخواهد، برنامه را طوری پیاده سازی کنیم که برنامه مقدار ورودی کاربر را از نوع int بشناسد

۴- برای تبدیل داده ها از نوع String (رشته) به نوع int (اعداد صحیح)، از دستور Convert.ToInt32 استفاده میکنیم. سپس دستور ()Console.WriteLine، درون پرانتز قرار میگیرند. همانند زیر:

static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine(“Enter your Age”);

int age = Convert.ToInt32 (Console.ReadLine());
}

نکته: از عبارت Convert.ToInt32 ، برای تبدیل یک مقدار، به یک عدد صحیح ۳۲ بیتی استفاده میشود.

۵- هم اکنون، میتوانید برنامه را اجرا کنید، ابتدا پیفام  “Enter your Age” برای شما نمایش داده میشود. سن خود را به صورت یک عدد وارد کنید. برای مثال ۲۰،

دریافت ورودی از کاربر در سی شارپ

پس از اجرای برنامه، در محیط Consoel، پس از اینکه برنامه پیغام Enter your age را به نمایش گذاشت، عدد ۲۰ را به عنوان سن خودم وارد کردم.

۶- سپس بر روی کلید Enter را کلیک کنید. هم اکنون شما یک ورودی از نوع عدد صحیح به برنامه دادید. این عدد، به عنوان یک عدد صحیح، درون متغیر age قرار داده شد.

نحوه دریافت ورودی از کاربر در C#

محیط کلی کدنویسی

در جلسه آینده، با مثال های بیشتری آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *