دستور cd و pwd در لینوکس

هدایت ساختار دایرکتوری

فایل های یک سیستم لینوکس در یک ساختار دایرکتوری واحد ذخیره می شوند که به آن virtual directory یا دایرکتوری مجازی می گویند. virtual directory حاوی فایل های همه دستگاه های ذخیره سازی رایانه است و آنها را در یک ساختار فهرست واحد ادغام می کند. این ساختار دارای یک فهرست اصلی به نام root directory است که اغلب برای سادگی root نامیده می شود.

وقتی وارد سیستم لینوکس می شوید ، دایرکتوری فعلی ( current working directory) فرآیند شما دایرکتوری home حساب شما است. یک دایرکتوری فعلی ، دایرکتوری ای است که فرآیند شما در حال حاظر از آن در ساختار virtual directory استفاده می کند. دایرکتوری کاری فعلی را میتوان به عنوان اتاقی در خانه خود در نظر گرفت.

دستور cd و pwd در لینوکس

می توانید از طریق دستور cd در ساختار virtual directory حرکت کنید. یک راهنمای کامل برای cd دستور pwd است. دستور cd دایرکتوری کاری شما را به مکان جدیدی در ساختار دایرکتوری مجازی منتقل می کند و برنامه pwd دایرکتوری فعلی را نمایش می دهد (چاپ می کند). چند مثال از استفاده از دستورات cd و pwd در ادامه نشان داده شده است.

$ pwd

 /home/Christine

$

$ cd /etc

$ pwd

/etc

$

بسیار مهم است که دایرکتوری فعلی خود را (مخصوصاً هنگام عبور از virtual directory) بشناسید . به طور پیش فرض ، بسیاری از دستورات شل بر روی دایرکتوری کاری فعلی کار می کنند. هنگام استفاده از دستور cd ، می توانید از مراجع دایرکتوری مطلق (Absolute directory references) یا نسبی (relative directory references) استفاده کنید. مراجع دایرکتوری مطلق همیشه با یک اسلش رو به جلو (/) در ارتباط با دایرکتوری اصلی شروع می شود و از نام کامل محل فهرست استفاده می کند. دستور بالا شامل مراجع دایرکتوری مطلق می باشد.

مراجع دایرکتوری نسبی به شما امکان می دهد با استفاده از دستور cd به موقعیت جدیدی در ساختار دایرکتوری در ارتباط با دایرکتوری فعلی کار خود با استفاده از آرگومان های راهنمای کوتاه تر بروید . نمونه هایی از استفاده از دستور cd با مراجع دایرکتوری نسبی درمثال زیر نشان داده شده است.

$ pwd

/etc

$

$ cd cups

$ pwd

 /etc/cups

$

$ cd ..

$ pwd

/etc

$

در دستور بالا دایرکتوری کاری فعلی etc/ است. با صدور دستور cd cup ، که یک مرجع دایرکتوری نسبی است ، میتوانید دایرکتوری کاری فعلی را به etc /cup تغییر می دهید. توجه داشته باشید که pwd همیشه دایرکتوری را با استفاده از مرجع دایرکتوری مطلق نمایش می دهد. آخرین دستور (..cd)  نیز یک حرکت نسبی است. دو نقطه (..) نشان دهنده دایرکتوری بالای دایرکتوری فعلی است که درواقع همان parent directory است.

همچنین می توانید از مرجع دایرکتوری تک نقطه ( . ) برای اشاره به دایرکتوری فعلی استفاده کنید . اگرچه تک نقطه با دستور cd استفاده نمی شود ، اما معمولاً برای کارهایی مانند کپی یا جابجایی فایل ها مفید است .

دستور cd چندین میانبر دیگر به جز دو نقطه دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال ، برای تغییر دایرکتوری کاری فعلی به دایرکتوری home حساب خود ،میتوانید از یکی از موارد زیر استفاده کنید:

■ cd

■ cd ~

■ cd $HOME

همچنین می توانید با استفاده از دستور cd – shortcut به سرعت به آخرین دایرکتوری کار خود بازگردید .

$ pwd

/etc

$

$ cd /var

$ pwd

/var

$

$ cd –

/etc

$ pwd

/etc

$

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *