رشته ها (قسمت اول)

رشته ها در پایتون (بخش ۱)

به دوره آموزش پایتون خوش آمدید. برای رفتن به اولین جلسه این دوره، اینجا کلیک کنید. جلسه قبل درمورد تاپل صحبت کردیم. قبل از این هم با رشته ها آشنا شده بودیم، رشته یا string نوعی داده است که متن را در خود نگهداری میکند. برای مشخص کردن یک رشته کافیست از ( ‘ یا “ ) استفاده کنیم برای مثال:

str = "hello world"

دقیقا همانند لیست ها و تاپل ها میتوانیم به کمک اندیس ها به تک تک حروف یک رشته دسترسی داشته باشیم:

str = "hello world"
print(str[3:7])
# lo w

قصد داریم حرف z را جایگزین w کنیم. اما با یک محدودیت رو به رو هستیم. نمیتوانیم مستقیما یک حرف را جایگزین حرف دیگری کنیم، در اینجا حرف w اندیس ۶ را دارد:

str[6] = 'z'
TypeError: 'str' object does not support item assignment

راه حل چیست؟ باید با یک ترفند این کار را انجام دهیم، پس برنامه را به صورت زیر تغییر میدهیم:

str = "hello world"
str = str[:6]+'z'+str[7:]
print(str)
# hello zorld

میخواهیم بررسی کنیم که آیا یک حرف در رشته من وجود دارد یا خیر؟ برای این کار از شرط استفاده میکنیم:

str = "Farkiantech"
if 'F' in str:
    print("F is in str")
# F is in str

میدانیم هرگاه با دستور input() از کاربر ورودی میگیریم، به صورت string ذخیره میشود. با توابع isdigit() و islpha() میتوانیم بررسی کنیم که محتویات این string ها از چه نوعی هستند و خروجی آن ها از نوع bool میباشد.

میخواهیم برنامه ای بنویسیم که از کاربر ورودی میگیرد و مشخص میکند که یک عدد است یا حروف الفبا:

str = input()

if str.isdigit():
    print("all Number")
elif str.isalpha():
    print("not Number")

در جلسه بعد درمورد بخش دوم رشته ها صحبت خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *