نحوه ریست پسورد روتر سیسکو

ریست پسورد روتر سیسکو :

ممکنه برای شما هم اتفاق افتاده باشه که یک روتر سیسکو رو کانفیگ کنید اما بعد از مدتی پسوردش رو فراموش کنید. یا شاید هم به عنوان یک کارشناس شبکه وارد یک مجموعه ی جدید شده باشید اما پسورد تجهیزات رو در اختیارتون قرار نداده باشن.

توی این مقاله میخوایم یاد بگیریم که چطور بدون اینکه کانفیگ ها پاک بشن و از بین برن و یا مجبور باشیم روتر سیسکو رو ریست کنیم و از اول کانفیگ کنیم، پسوردش رو بازیابی کنیم.

 

اول از همه باید وارد محیط rommon بشیم. برای وارد شدن به این محیط، روتر رو خاموش روشن میکنیم و قبل از اینکه IOS روتر به طور کامل بوت بشه و بالا بیاد کلیدهای ترکیبی Ctrl + Pause break و یا Ctrl + C رو فشار میدیم.

ورود به rommon سیسکو

برای بازیابی پسورد روتر سیسکو باید از طریق محیط rommon اقداماتی رو انجام بدیم. توی محیط rommon قسمتی به نام Configuration register وجود داره که تنظیمات مربوط به پسورد اونجا ذخیره شده. نکته ای که وجود داره اینه که Configuration register یک اسم هگزادسیمال هم داره هر دو تاشون معادل هم هستن. به صورت پیش فرض این اسم هگزادسیمال ۰x2102 هست. ما برای اینکه بتونیم پسورد رو بازیابی کنیم میایم این اسم رو تغییر میدیم و سیستم رو ریبوت میکنیم. اتفاقی که میفته چیه؟ سیستم عامل روتر بالا میاد اما هیچ پسوردی روش نیست. چرا؟ چون فایلی به اسم ۰x2102 رو پیدا نمیکنه تا بخواد تنظیمات مربوط به پسورد رو اعمال کنه. و در نهایت روتر سیسکو با همون تنظیماتی که قبلا روش کانفیگ شده، بدون پسورد بالا میاد. حالا ما میتونیم پسورد جدید رو روش ست کنیم و اسم Confiuration register رو هم به همون حالت قبل برگردونیم.

پس حالا بیاید گام به گام مراحلش رو با هم جلو بریم.

دستور confreg 0x2142 رو توی محیط rommon وارد میکنیم تا اسم اصلی configure register تغییر کنه.

بازیابی پسورد روتر سیسکو

دستور reset رو وارد میکنیم. به این ترتیب روتر ریبوت میشه اما کانفیگ های قبلی ذخیره شده رو در نظر نمیگیره.

ریبوت روتر سیسکو

حرف n رو وارد کنید

ریست پسورد روتر سیسکو

 

دستور enable رو وارد میکنیم.

دستور enable سیسکو

حالا باید اطلاعاتی که توی محیط RAM قرار دارن رو ذخیره کنیم. پس به هیچ عنوان دستور configure terminal رو اینجا وارد نکنید. با زدن دستور copy startup-config running-config اطلاعات و تنظیمات موجود توی حافظه NVRAM توی حافظه اصلی کپی میشن.

بازیابی پسورد روتر cisco

حالا دستور configure terminal رو وارد میکنیم.

دستور configure terminal

دستور no enable secret رو وارد میکنیم تا پسورد قبلی پاک بشه.

تنظیم کردن پسورد روتر سیسکو

با زدن دستور enable secret پسورد جدید رو تنظیم میکنیم.

config-register 0x2102

با زدن دستور config-register 0x2102 نام اصلی configure register رو دوباره براش ست میکنیم.

config-register 0x2102

با دستوراتی مثل do wr کانفیگ ها رو ذخیره میکنیم.

do wr

دستگاه رو reload میکنیم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *