شرط در پایتون (قسمت دوم)

شرط در پایتون (بخش ۲)

دستور else

به دوره آموزش پایتون خوش آمدید. برای رفتن به اولین جلسه این دوره، اینجا کلیک کنید. جلسه قبل درمورد بخش اول شرط در پایتون صحبت کردیم. این دستور هنگامی به کار میرود که ما میخواهی در شرط خود بگوییم ” در غیر این صورت “. میخواهیم برنامه ای بنویسیم که از کاربر یک پسورد را گرفته و با پسورد از قبل تعریف شده مقایسه کرده و درصورتی که مشابه بود پیغام موفقیت را چاپ کند اما اگر مشابه نبود خطا بدهد. به این صورت عمل میکنیم:

correct_pass = "mypass123"
password = input("please enter password: ")
if password == correct_pass:
    print("correct!")
else:
    print("error!")

در این برنامه ابتدا پسورد پیشفرض تعریف شده و در متغیر correct_pass نگهداری میشود. سپس پسوردی از کاربر گرفته و در متغیر password ریخته میشود، در خط سوم شرطی را تعریف کردیم که کنترل میکند آیا عبارت وارد شده از طرف کاربر با پسورد پیشفرض یکی است یا خیر، دستور else به پایتون میگوید که اگر این اتفاق نیفتاده بود چه کاری انجام دهد.

دستور elif

این دستور مخفف عبارت else if است که تفاوتش با else در این است که میتوانیم در جلو آن شرط بنویسیم برای مثال میخواهیم برنامه ی تعیین وضعیت نمره دانش آموز را که در جلسه پیش گفته بودیم بطورر کامل تر بنویسیم و از elif استفاده کنیم.

به کد های زیر توجه کنید:

num = int(input("enter number: "))
if num < 10 and num >= 0:
    print("mardood")
elif num >= 10 and num <= 20:
    print("ghabul")
elif num > 20:
    print("more than 20")
else:
    print("Error!")

کدها بسیار واضح و گویا هستند، گفته ایم اگر نمره بین صفر تا ده بود دانش آموز مردود است در غیر اینصورت اگر این نمره بین ده تا بیست بود قبول است در غیر این صورت اگر بزرگتر از بیست بود پیغام بالای ۲۰ را چاپ کن و در غیر این صورت Error را نمایش بده.

در جلسه بعد درمورد بخش اول حلقه for صحبت خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *