لایه network مدل TCP/IP

جلسه هشتم : لایه network مدل TCP/IP

همانطور که در قسمت های قبل دیدیم لایه application شامل پروتکل های زیادی و لایه transport  شامل پروتکل های کمتری ( مهمترین آنها TCP و UDP ) بود . لایه network مدل TCP/IP شامل تعداد کمتری پروتکل است ، که اصلی ترین آن (پروتکل اینترنت (IP)) است . در واقع ، نام TCP /IP از دو پروتکل رایج (TCP و IP) که با یک / از هم جدا شده اند ، گرفته شده است .

IP چندین ویژگی را ارائه می دهد که مهمترین آنها آدرس دهی و مسیریابی است. این قسمت با مقایسه آدرس دهی و مسیریابی IP با سیستم رایج دیگری (سرویس پستی) که از آدرس دهی و مسیریابی استفاده می کند .

پروتکل اینترنت و خدمات پستی

تصور کنید که  دو نامه (برای یک دوست در شهر دیگر و برای یک دوست در کشور دیگر) نوشتید. شما پاکت ها را نام گذاری کرده و تمبرها را میچسبانید ، بنابراین هر دو آماده ارائه خدمات پستی هستند . آیا تفاوت زیادی در نحوه برخورد با هر نامه وجود دارد ؟ نه . به طور معمول ، شما فقط آنها را در یک صندوق پستی قرار می دهید و انتظار دارید خدمات پستی هر دو نامه را تحویل گیرنده ی آن دهد .

با این حال ، خدمات پستی باید برای ارسال در مورد هر نامه به طور جداگانه تصمیم گیری کند . برای نامه ای که به شهر دیگری ارسال می شود ، افراد اداره پست محلی احتمالاً باید نامه را در کامیون دیگری قرار دهند . برای نامه ای که باید به کشور دیگری ارسال شود ، سرویس پستی نامه را به اداره پست های مختلف ارسال میکند ، تا زمانی که نامه در کشور دیگر تحویل داده شود . در هر اداره پست ، سرویس پستی باید نامه را پردازش کرده و محل ارسال بعدی را انتخاب کند.

برای کارکردن همه چیز ، خدمات پستی دارای مسیرهای منظمی برای کامیون های کوچک ، کامیون های بزرگ ، هواپیماها ، قایق ها و … است تا نامه ها را بین سایت های خدمات پستی جابجا کنند. این سرویس باید بتواند نامه ها را دریافت و ارسال کند ، و باید تصمیمات خوبی در مورد محل ارسال هر نامه ، همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است ، اتخاذ کند.

ارسال نامه ها توسط اداره پست
شکل ۱ : ارسال نامه ها توسط اداره پست

در مورد خدمات پستی ، تفاوت بین شخص ارسال کننده نامه و کاری که خدمات پستی انجام می دهد را در نظر بگیرید. شخص ارسال کننده نامه ها انتظار دارد که خدمات پستی بیشتر اوقات نامه را تحویل دهد . با این حال ، شخص ارسال کننده نامه نیازی به اطلاع از جزئیات دقیقا مسیر ندارد. در مقابل ، سرویس پستی نامه را از مشتری می پذیرد. سپس ، جزئیات آدرس ها و کدهای پستی را بداند و باید توانایی تحویل نامه ها را نیز داشته باشد.

لایه های transport  و application مدل TCP/IP مانند شخصی است که از طریق خدمات پستی نامه ارسال می کند. لایه های فوقانی بدون در نظر گرفتن اینکه کامپیوتر های میزبان در یک شبکه LAN قرار دارند یا توسط اینترنت از یکدیگر جدا شده اند به همان شیوه ارسال نامه عمل می کنند. لایه های بالا برای ارسال یک پیام از لایه network ، می خواهند که پیام را ارسال کند .

لایه های زیرین مدل TCP/IP بیشتر شبیه خدمات پستی عمل می کند تا این پیام ها را به مقاصد درست برساند. برای انجام این کار ، لایه های پایین باید شبکه فیزیکی زیر را درک کنند زیرا آنها باید نحوه انتقال داده ها را به بهترین شکل از میزبان به میزبان دیگر انتخاب کنند.

لایه network مدل شبکه TCP/IP ، که عمدتاً توسط پروتکل اینترنت (IP) تعریف شده است ، بسیار شبیه به خدمات پستی عمل می کند. IP تعریف می کند و هر کامپیوتر میزبان باید آدرس IP متفاوتی داشته باشد ، همانطور که خدمات پستی آدرس های منحصر به فردی را برای هر خانه ، آپارتمان و مشاغل امکان پذیر می کند. به طور مشابه ، IP فرآیند مسیریابی را طوری تعریف می کند که دستگاه هایی به نام روتر بتوانند مانند اداره پست کار کرده و بسته های داده را ارسال کنند تا به مقصد درست برسند. همانطور که سرویس پستی زیرساخت های لازم برای ارسال نامه ها ( دفاتر پست ، ماشین های مرتب سازی ، کامیون ها ، هواپیماها و پرسنل ) ایجاد میکند  لایه network نیز جزئیات نحوه ایجاد زیرساخت شبکه را تعیین می کند تا شبکه بتواند داده ها را به همه کامپیوتر ها در شبکه برساند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *