لیست در پایتون (قسمت اول)

لیست در پایتون

به دوره آموزش پایتون خوش آمدید. برای رفتن به اولین جلسه این دوره، اینجا کلیک کنید. جلسه قبل درمورد حلقه while صحبت کردیم. لیست در پایتون معادل آرایه در زبان های دیگر میباشد، نوعی متغیر است که میتواند یک یا چند مقدار را در خود جای دهد. یک لیست مانند کیسه ای است که میتواند خالی باشد یا حتی میتواند یک کیسه دیگر را هم در خود حمل کند.

ساده ترین لیستی که میتوانیم بسازیم یک لیست خالیست، به صورت زیر عمل میکنیم:

x = []

در دستور بالا متغیری به نام X ساختیم که از نوع list میباشد. لیست را با براکت [] نشان میدهیم. در اینجا چون درون براکت ها هیچ چیزی ننوشته ایم، لیستمان خالیست. حال میتوانیم مقادیری را درون لیست قرار دهیم و باید آن ها را با کاما جدا کنیم:

x = [5, 7, 3, 23, 55, 77, 9]

میخواهیم بدانیم یک لیست چند عضو دارد، در اینجا با شمارش اعضا به راحتی در میابیم که ۷ عضو داریم. اما گاهی تعداد اعضا به قدری زیاد است که نمیتوانیم آن را بشماریم پس از تابع len استفاده میکنیم. این تابع یک لیست یا انواع قابل شمارش دیگری را میگیرند و تعداد اعضای آن را بر میگردانند. حتی قادر است یک رشته را گرفته و تعداد کاراکتر های آن را چاپ کند.

x = [5, 7, 3, 23, 55, 77, 9]
print(len(x))

# ۷

میخواهیم به اعضای درون یک لیست دسترسی داشته باشیم.

برای این کار از index یا اندیس استفاده میکنیم. به این صورت است که هر عضو در لیست اندیس مخصوص خود را دارد. شمارش اندیس از صفر شروع میشود یعنی اندیس اولین عضو لیست ۰ است و دومین عضو ۱، پس سومین عضو ۲ و الی آخر…

حالا اگر بخواهیم دومین عضو لیست را چاپ کنیم کافیست بنویسیم:

print(x[1])
# ۷

وقتی میگوییم x[1]، داریم به دومین عضو x اشاره میکنیم.

اگر بخواهیم عضو اول را با عضو چهارم جمع کنیم کافیست بنویسیم:

x[0]+x[3]

پس به راحتی میتوانیم به تمام اعضای یک لیست دسترسی داشته باشیم و از آن ها استفاده کنیم.

اگر بخواهیم به آخرین عضو اشاره کنیم کافیست به اندیس -۱ اشاره کنیم. یعنی:

x[-1]

درواقع وقتی پشت اندیس ها منفی میگذاریم از آخر شروع به شمارش میکنیم.

 

x = ["farkiantech",21,[1,2,"abc"]]

به این لیست توجه کنید، اگر len(x) را چاپ کنیم میبینیم که این لیست ۳ عضو دارد، عضو اول رشته فرکیان تک، عضو دوم عدد ۲۱ و عضو سوم یک لیست است که خودش میتواند عضو های مخصوص به خود را داشته باشد.

میتوانیم به اعضای درونی لیست داخلی هم دسترسی داشته باشیم برای مثال اگر بخواهیم عدد ۲ را که عضو دوم لیس داخلیست چاپ کنیم به این صورت عمل میکنیم.

ptint(x[2][1])

در اینجا ۲ اندیس در کنار هم استفاد شده به این معنی که ابتدا اندیس ۲ لیست را پیدا کن، حال به اندیس ۱ آن برو و در آخر آن را چاپ کن.

با این روش حتی میتوانیم به حروف یک رشته هم دسترسی داشته باشیم برای مثال اگر بخواهیم حرف k موجود در رشته فرکیان تک را چاپ کنیم به صورت زیر عمل میکنیم:

ptint(x[0][3])

در جلسه بعد درمورد بخش دوم لیست ها صحبت خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *