معرفی داکت شبکه و کاربرد آن

معرفی داکت شبکه:

هنگامی که قصد داشته باشیم کابل ها و سیم ها را از محلی تعیین شده عبور دهیم از داکت استفاده می کنیم.

داکت چیست

داکت چیست:

داکت، کانال محفظه دار پلاستیکی است که دارای یک درب برای عبور دادن کابل ها و سیم ها است و وظیفه ی محافظت از آن ها را به عهده دارد.

برای مثال شرکت فرکیان تک را در نظر بگیرید. در این مجموعه هر اتاق نیازمند به کابل کشی برای دوربین مداربسته، شبکه کردن سیستم های کامپیوتری برای افراد شرکت، کابل برق، کابل تلفن و … میباشد.

در چنین شرایطی ما با حجم زیادی از کابل کشی مواجه خواهیم شد. برای حل این موضوع از داکت ها استفاده میکنیم تا از مزایای قابل توجه آن برخوردار شویم. برای مثال استفاده از داکت باعث زیبایی و نظم در محیط پیرامون میشود و میتوانیم بوسیله آن ها، کابل ها و سیم ها را به راحتی مدیریت و از هم تفکیک کنیم. استفاده از داکت باعث محافظت و افزایش طول عمر کابل ها میگردد. همچنین از صدمات ناشی از پیچ خوردگی کابل ها و ضربات احتمالی جلوگیری به عمل می‌آورد.

از مزایای قابل توجه داکت میتوان به این موارد اشاره نمود:

در صورت نصب داکت دیگر نیاز به عبور دادن کابل ها و سیم ها  از درون دیوار نیست و با توجه به نوع داکت میتوان آن ها را به راحتی به صورت روی کار بر روی دیوار ها، ستون، کف زمین و سقف نصب کرد.

آموزش پسیو شبکه

جنس داکت:

داکت ها معمولا از جنس pvc (پلاستیک فشرده) هستند ، که با توجه به نوع برندشان از کیفیت و طول عمر متفاوتی برخوردار هستند. از برند های مطرح در این زمینه

میتوان داکت البرز را نام برد.

آموزش داکت کشی

مقاومت:

میزان مقاومت داکت به برند و کیفیت مواد اولیه آن بستگی دارد. داکت ها به طور عادی در برابر نفوذ آب مقاوم نیستند اما آب نیز به راحتی وارد داکت نمیشود. به همین دلیل داکت ها را در فضایی سربسته نصب میکنند تا عواملی مثل آب باران به کابل ها آسیب نرساند.

داکت ها در برابر شعله آتش نیز از مقاومت چندانی برخوردار نیستند اما بعضی از برند های سازنده داکت مدعی هستند که قادر به تولید داکت هایی هستند که میتوانند تا دمای خاصی در برابر شعله آتش مقاومت کنند. اما نباید فراموش کرد که داکت ها از جنس pvc یا همان پلاستیک فشرده هستند و نباید به مقاومت داکت ها در برابر آتش اطمینان نمود.

سایز و اندازه:

داکت ها در سایز های مختلفی ساخته میشوند اما معمولا به صورت شاخه های دو متری به فروش میرسند. هرچه سایز داکت بیشتر باشد میتوان حجم بیشتری از کابل ها و سیم ها را درون آن جای داد.

آموزش پسیو شبکه

نکاتی در مورد نصب داکت:

بعضی از داکت ها به صورت پشت چسب دار و بعضی دیگر به صورت ساده نصب میشوند.

در مدل داکت ساده،در پشت داکت محلی برای نصب داکت از طریق پیچ و دریل در نظر گرفته شده است.این مدل بسیار قابل توجه است، چراکه داکت محکم بر روی دیوار قرار میگیرد.

در داکت های پشت چسبدار، در پشت داکت چسبی قرار گرفته شده که از این طریق بر روی دیوار نصب میشوند. این مدل نصب بسیار راحت تری نسبت به نصب داکت با پیچ و دریل یا همان داکت ساده دارد اما دارای معایبی نیز میباشد. برای مثال در نصب داکت های پشت چسبدار، این امکان وجود دارد که به مرور زمان چسب داکت خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهد و بر روی دیوار شل شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود همیشه داکت ها را از طریق پیچ و دریل نصب کنیم مگر این که امکان دریل کاری و نصب پیچ بر روی دیوار میسر نباشد.

نکته: باید توجه کرد که در هنگام نصب، داکت را چه به صورت افقی چه عمودی، کاملا صاف بر روی دیوار قرار دهیم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *