مفاهیم Wireless در میکروتیک

آموزش میکروتیک: مفاهیم Wireless در میکروتیک

مقدمه :

در جلسه ی گذشته تا حدودی با مفاهیم مربوط به Wireless آشنا شدیم. در این جلسه نیز به ادامه ی توضیح این مفاهیم خواهیم پرداخت. همچنین وارد منوی Wireless در میکروتیک شده و به بررسی سایر گزینه های آن میپردازیم.

Wireless link : کلمه ی “Link” در زبان فارسی به “پیوند” ترجمه میگردد. به ارتباط وایرلسی که در یک سمت آن یک AP و در سمت مقابل آن Station قرار گرفته باشد یک لینک وایرلس (Wireless link) میگوییم.

Access Point (AP) : هنگامی که یک دستگاه به عنوان یک AP (نقطه دسترسی) عمل میکند، سایر دستگاه ها میتوانند به آن وصل شده و از او سرویس دریافت کنند.

در واقع AP در یک فرکانس خاص شروع به تولید تعدادی اسم (SSID) میکند و آن ها را در محیط اطراف خود Broadcast مینماید. Client هایی که در آن محیط حضور دارند نیز این اسم ها را میبینند و میتوانند از طریق آن ها به AP وصل شده و سرویس دریافت نمایند.

Client هایی که از طریق این SSID ها به AP وصل میشوند را Station مینامیم.

انواع لینک های وایرلس :

Point to Point link : ارتباطات وایرلسی که در یک سر آن یک AP و در سر دیگر آن نیز فقط و فقط یک Station وجود داشته باشد را ارتباطات Point to Point یا (PTP) مینامیم.

راه اندازی لینک وایرلس point to point

Point to MultiPoint link : ارتباطات وایرلسی که در یک سر آن یک AP و در سر دیگر بیش از یک Station وجود داشته باشد را ارتباطات Point to MultiPoint یا (PTMP) مینامیم.

راه اندازی لینک point to multipoint

Wireless در میکروتیک :

برای ورود به قسمت وایرلس میکروتیک و تنظیمات مربوط به آن کافی است بر روی گزینه ی Wireless در صفحه ی اصلی کلیک کنیم.

تنظیمات وایرلس در روتر میکروتیک

در تب Wifi Interface میتوانیم همه ی Interface های وایرلس (حقیقی و مجازی) موجود در دستگاه میکروتیک خود را مشاهده نماییم.

کانفیگ وایرلس میکروتیک

کارت وایرلس میکروتیک به صورت پیش فرض غیرفعال (Disable) میباشد. برای فعال نمودن آن کافی است یک بار بر روی آن کلیک کرده و مانند زیر تیک Enable را علامت بزنیم.

راه اندازی شبکه وایرلس با استفاده از میکروتیک

با کلیک بر روی کارت وایرلس مورد نظر وارد صفحه ی تنظیمات آن خواهیم شد.

تنظیمات وایرلس میکروتیک

یک کارت وایرلس میتواند در حالت های مختلفی کار کند. برای مثال یک کارت وایرلس میتواند در حالت Station قرار داشته باشد و از AP سرویس دریافت کند و یا برعکس؛ میتواند در حالت AP قرار بگیرد و به سایر Client ها سرویس ارائه دهد. توجه داشته باشید که این حالت ها تنها به دو حالت AP و Station خلاصه نمیشوند. حالت های گوناگونی وجود دارد که کارت وایرلس بسته به نوع شرایطی که در آن قرار دارد میتواند آن ها را انتخاب نماید.

همه ی این حالت ها را در منوی Mode میتوانیم مشاهده کنیم.

راه اندازی لینک وایرلس با استفاده از روتر میکروتیک

در زیر به شرح هر یک از این حالت ها میپردازیم.

Ap bridge :

در صورتی که قصد داشته باشیم روتر میکروتیک مانند یک AP عمل نماید و به چندین Client نیز سرویس ارائه کند، کارت وایرلس آن را در حالت ap bridge قرار میدهیم.

نکته!!! هنگامی که کارت وایرلس در حالت ap bridge قرار میگیرد ، میتواند به صورت لایه دویی نیز عمل نماید. بنابراین میتوان wlan (کارت وایرلس) را با سایر interface ها در یک Bridge قرار دارد.

نکته!!! برای اینکه بتوانیم کارت وایرلس را در حالت ap bridge قرار دهیم لازم است که میکروتیک حداقل از لایسنس Level 4 برخوردار باشد.

Station :

اگر بخواهیم از روتر به عنوان یک Station استفاده کنیم میبایست کارت وایرلس آن را در حالت Station قرار دهیم. هنگامی که کارت وایرلس در حالت Station قرار داشته باشد به صورت لایه سه ای ارتباط برقرار میکند در نتیجه قادر به Bridge شدن با هیچ Interface ای نخواهد بود.

Station bridge :

عملکرد حالت Station bridge نیز مشابه حالت Station است با این تفاوت که اگر کارت وایرلس در حالت Station bridge قرار بگیرد، میتواند به صورت لایه دویی نیز ارتباط برقرار کند. بنابراین میتوان آن را با سایر Interface ها در یک Bridge قرار داد.

نکته!!! هنگامی که کارت وایرلس روتری بر روی حالت ap bridge قرار داشته باشد، Client هایی که در سمت مقابل قرار دارند میتوانند کارت وایرلس خود را در حالت Station یا Station bridge قرار دهند.

bridge :

در صورتی که قصد داشته باشیم روتر میکروتیک مانند یک AP عمل نماید اما تنها به یک Client سرویس ارائه کند ( لینک Point to Point ) ، کارت وایرلس آن را در حالت bridge قرار میدهیم.

نکته!!! در این حالت کارت وایرلس Station ای که در سمت مقابل قرار دارد باید بر روی حالت Station bridge قرار بگیرد.

station pseudobridge :

در صورتی که قصد داشته باشیم روتر را به گونه ای تنظیم کنیم که به عنوان یک Station عمل کند و کارت وایرلس آن نیز قابلیت bridge شدن را داشته باشد از حالت Station bridge برای کارت وایرلس روتر خود استفاده میکنیم. اما اگر طرف مقابل (AP) دستگاهی به جز میکروتیک باشد ( برای مثال Cisco ) میبایست کارت وایرلس روتر (Station) را بر روی حالت station pseudobridge قرار دهیم.

Station wds :

هنگامی که هر چهار شرط زیر برقرار باشد از این حالت استفاده میکنیم.

  • روتر بخواهد به عنوان یک Station عمل نماید.
  • کارت وایرلس قادر به bridge شدن با سایر Interface ها باشد.
  • دستگاه طرف مقابل (AP) میکروتیک باشد.
  • پروتکل ارتباطی از نوع wds باشد.

 

نکته!!! در لینک های Point to Point میتوان کارت وایرلس هر دو دستگاه AP و Station را بر روی حالت bridge قرار داد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *