مقایسه ی انواع نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶

انتخاب مناسب ترین نسخه ی ویندوز سرور ۲۰۱۶ برای انجام امور مختلف

ویندوز سرور ۲۰۱۶ در چندین نسخه ی متفاوت به بازار عرضه گردیده است که هر کدام از این نسخه ها ویژگی ها و قیمت های متفاوتی دارند. برای اینکه بتوانید نسخه ی مناسبی را برای سرور انتخاب نماییم باید سوالات زیر را در نظر بگیریم.

  • برای اجرا به کدام یک از Role ها و Feature ها احتیاج می باشد؟
  • چگونه License ها برای سرور ها تهیه خواهند شد؟
  • ویندوز سرور ۲۰۱۶ بر روی ماشین مجازی نصب خواهد شد یا ماشین فیزیکی؟

مدیران شبکه معمولا ترجیح می دهند به جای استفاده از سرورهای بزرگ که چندین وظیفه ی مختلف را انجام می دهند از سرور های کوچکی استفاده کنند که وظیفه ی واحد و مشخصی را به عهده دارند. برای تحقق بخشیدن به این موضوع از ماشین های مجازی استفاده می کنند و تنها یک وظیفه ی مشخص را به آن واگذار می نمایند؛ مانند وب سرور ها و یا سرویس های DNS.

بر طبق این عقیده شرکت مایکروسافت نسخه های Core و Nano Server را معرفی کرد تا بدین صورت ماشین های مجازی نیز از تعداد منابع کمتری استفاده کنند.

قبل از اقدام برای نصب ویندوز سرور ۲۰۱۶ باید مناسب ترین نسخه ی ویندوز سرور ۲۰۱۶ را متناسب با وظیفه ای که برای آن در نظر گرفته شده است انتخاب نماییم.

انواع نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶ به شرح زیر هستند:

  • ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه ی Datacenter :

این نسخه از ویندوز سرور ۲۰۱۶ برای شبکه های بزرگ و حرفه ای طراحی شده است و گزینه ی بسیار مناسبی برای محیط هایی است که در آن مجازی سازی انجام می گیرد. تعداد ماشین مجازی هایی که می توان بر روی این نسخه از ویندوز سرور ۲۰۱۶ اجرا کرد نامحدود است و این ویژگی از مهم ترین قابلیت هایی است که این نسخه را از سایر نسخه های ویندوز سرور متمایز می کند.

قابلیت هایی مانند Storage Space Direct ، Storage Replica ، Shielded Virtual Machines ، New Networking Stack With Additional Virtualization Options از جمله قابلیت های جدیدی هستند که به نسخه ی Datacenter ویندوز سرور ۲۰۱۶ اضافه شده اند و در ادامه به شرح هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

  • ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه ی Standard :

نسخه ی Standard از لحاظ عملکرد شباهت زیادی به نسخه ی Datacenter دارد. اما اساسی ترین تفاوت آن تعداد ماشین مجازی هایی است که میتوان بر روی این نسخه اجرا کرد. قبل از خرید License حداکثر تعداد ۲ ماشین مجازی را می توان بر روی این نسخه اجرا کرد و اگر نیاز به نصب تعداد بیشتری ماشین مجازی داشته باشید باید License خریداری شود. همچنین این نسخه از قابلیت های جدیدی که در نسخه ی Datacenter ویندوز سرور ۲۰۱۶ اضافه شده است محروم است.

  • ویندور سرور ۲۰۱۶ نسخه ی Essential :

ویژگی ها و قابلیت های این نسخه از ویندوز سرور ۲۰۱۶ شباهت بسیار زیادی به نسخه های Datacenter و Standard دارد. از جمله تفاوت این نسخه با دو نسخه ی قبلی عدم برخورداری از نسخه ی Core ویندوز سرور می باشد. همچنین این نسخه تنها به یک OSE محدود می شود و این به این معنی است که توانایی اجرا شدن در دو حالت فیزیکی و Virtual را به صورت همزمان ندارد.

نسخه ی Essential قادر است به تعداد ۲۵ کاربر و ۵۰ دستگاه سرویس ارائه نماید.

  • ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه ی MultiPoint Premium Server :

نسخه ی MultiPoint Premium Server بیشتر جنبه ی آموزشی داشته و معمولا این نسخه در مراکز آموزشی جهت آموزش به دانشجویان استفاده می گردد.

  • ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه ی Storage :

نسخه ی Storage فقط به صورت OEM موجود می باشد و معمولا برای شبکه هایی استفاده می شود که وظیفه ی اصلی آن ها ذخیره سازی است.

  • ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه ی Hyper-V :
  • این نسخه از ویندوز سرور ۲۰۱۶ به صورت رایگان بر روی سایت مایکروسافت موجود میباشد و مهم ترین تفاوت آن با سایر نسخه های ویندوز سرور عدم برخورداری از رابط گرافیکی است. از جمله مهم ترین وظایف Hyper-V این است که به عنوان یک Host در بحث Virtualization عمل نماید.

 

انواع قابلیت های جدید در نسخه ی Datacenter ویندوز سرور ۲۰۱۶ :

Storage Spaces Direct : مدیران شبکه های بزرگ معمولا برای بحث ذخیره سازی مجبور به خرید Hard ها و تجهیزات ذخیره سازی گران قیمت می شوند. ویژگی Storage Spaces Direct در نسخه ی Datacenter این امکان را به مدیران شبکه می دهد که به صورت نرم افزاری بحث ذخیره سازی را در شبکه مدیریت کنند و فضای بسیار بیشتری را برای ذخیره ی اطلاعات در اختیار داشته باشند. بدین ترتیب بسیاری از هزینه هایی که قبلا صرف این موضوع میشد ، حذف می گردد.

Storage Replica : با استفاده از این قابلیت جدید ، سرور ها می توانند با یکدیگر همسان سازی انجام دهند. در فصل های آینده با این ویژگی بیشتر و بهتر آشنا خواهیم شد.

Shielded Virtual Machines این قابلیت وظیفه ی رمزگذاری و محافظت از Virtual Machineها و Hard آن ها را به عهده دارد و بدین ترتیب Administrator هایی که به Host دسترسی دارند قادر نیستند هیچگونه خللی به سیستم وارد کنند.

Network Controller : با وجود این قابلیت می توان بستری مرکزی برای پیکربندی زیرساخت شبکه ، نظارت و عیب یابی در شبکه ایجاد نمود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *