مقدمه ای بر Wireless میکروتیک

آموزش Wireless در میکروتیک (قسمت اول)

مقدمه :

اگر با تاریخچه ی کمپانی میکروتیک و چگونگی پیدایش این محصول آشنا باشید ، قطعا میدانید که هدف اصلی از ساخت محصولات میکروتیک ایجاد بستر Wireless بوده است. البته با گذشت زمان قابلیت های بسیار زیادی به این محصول اضافه گشته است که میتواند همزمان مانند چند دستگاه با کاربرد های متفاوت عمل نماید. اما در این میان قطعا Wireless از اهمیت به سزایی برخوردار است.

امروزه نیز بستر های Wireless جایگاه ویژه ای را در دنیای ارتباطات به خود اختصاص داده اند.

برای آشنایی با مفهوم شبکه های Wireless لازم است از قبل تعاریف زیر را بدانید :

شبکه PAN : این شبکه دارای برد مسافت و پهنای باند کمی بوده و معمولا در حد و اندازه ی یک کامپیوتر شخصی ظاهر میشوند. ارتباط موس و کامپیوتر را میتوان نمونه ای از شبکه های PAN عنوان کرد.

راه اندازی wireless در میکروتیک

شبکه LAN : Client ها در شبکه ی LAN مجاز به ارسال Broadcast هستند. هنگامی که Client ای اقدام به ارسال Broadcast نماید، این پیغام ناحیه ی خاصی را در بر میگیرد که آن را Broadcast domain مینامیم. درواقع Broadcast domain ها همان شبکه ی LAN محسوب میگردند.

بستر ارتباطی در شبکه LAN به صورت اختصاصی است. به این معنی که مالکیت بستر ارتباطی متعلق به شخص می باشد. به همین دلیل نیز پهنای باند در شبکه LAN بسیار بالاست.

راه اندازی شبکه های وایرلس

شبکه MAN : شبکه ای است در سطح یک شهر که برای ارتباط بین دفاتر مختلف در سطح شهر کاربرد دارد.

فرکانس های وایرلس

شبکه WAN : این نوع شبکه ها در سطح کشورها تعریف میشوند. در این شبکه ها هیچ Broadcast ای وجود ندارد و خطوط ارتباطی در آن ها به صورت استیجاری می باشد. همچنین پهنای باند در این شبکه ها پایین تر هستند( نسبت به LAN ).

شبکه های WAN

شبکه GAN : یک شبکه جهانی در سطح کره زمین است که از اتصال چندین شبکه WAN به یکدیگر تشکیل می شوند. بهترین مثال برای این نوع شبکه، اینترنت می باشد.

شبکه GAN

اگر بستر ارتباطی در شبکه های بالا از نوع Wireless باشد این شبکه ها به شبکه های Wireless تغییر پیدا میکنند و برای تعریف هرکدام از آن ها کافیست تنها یک حرف “W” به ابتدای نام آن ها بیافزاییم.

WPAN – WLAN – WMAN – WWAN – WGAN

 

با توجه به اینکه عمده ی ارتباطات Wireless مربوط به شبکه های WLAN میباشد، ما نیز به تعریف و بررسی تنظیمات در شبکه های WLAN میپردازیم.

 

شبکه های WLAN بر روی دو فرکانس ۲٫۴GH و ۵٫۸GH کار میکنند. فرکانس ۵٫۸GH دارای برد بیشتری است و به همین دلیل معمولا برای ارتباط بین سازمان ها و مجموعه ها از آن استفاده میشود. اما فرکانس ۲٫۴GH معمولا در مجموعه های کوچک کاربرد بیشتری دارد.

 

استاندارد های فرکانس ۲٫۴GH :

فرکانس ۲٫۴GH دارای استاندارد های زیر می باشد.

B : هنگامی که فرکانس ۲٫۴GH دارای استاندارد B باشد به این معنی است که در بهترین حالت ممکن دارای پهنای باند ۱۱mbps خواهد بود.

G : هنگامی که فرکانس ۲٫۴GH دارای استاندارد G باشد به این معنی است که در بهترین حالت ممکن دارای پهنای باند ۵۴mbps خواهد بود.

N : هنگامی که فرکانس ۲٫۴GH دارای استاندارد N باشد به این معنی است که در بهترین حالت ممکن دارای پهنای باند ۴۵۰mbps خواهد بود.

استاندارد های فرکانس ۵٫۸GH :

فرکانس ۵٫۸GH دارای استاندارد های زیر می باشد.

A : هنگامی که فرکانس ۵٫۸GH دارای استاندارد A باشد به این معنی است که در بهترین حالت ممکن دارای پهنای باند ۵۴mbps خواهد بود.

N : هنگامی که فرکانس ۵٫۸GH دارای استاندارد N باشد به این معنی است که در بهترین حالت ممکن دارای پهنای باند ۴۵۰mbps خواهد بود.

AC : هنگامی که فرکانس ۵٫۸GH دارای استاندارد AC باشد به این معنی است که در بهترین حالت ممکن دارای پهنای باند ۱۳۰۰mbps خواهد بود.

 

نکته!!!

اگر برروی دستگاهی (مانند تلبت و یا موبایل) عبارت b/g/n حک شده باشد، نشانگر این است که این دستگاه استاندارد های b ، g و n را پشتیبانی می کند.

 

پهنای هر کانال را Channel Width مینامیم. پهنای کانال با پهنای باند رابطۀ مستقیم دارد. هر چه پهنای کانال بیشتر باشد، بیت‌های بیشتری در واحد زمان میتوانند از کانال عبور ‌کنند.

از Channel Width در مباحث مربوط به مخابرات و آنالوگ استفاده می‌شود و واحد آن بر حسب هرتز (Hz) میباشد. اما در مقابل از Band Width در مباحث مربوط به شبکه و دیجیتال استفاده میگردد و واحد آن نیز بر حسب بیت ‌برثانیه (bps) است.

حداکثر Channel Width در استانداردهای a , b و g ، ۲۰ MHZ می باشد.

حداکثر Channel Width در استاندارد N ، ۴۰ MHZ می باشد.

حداکثر Channel Width در استاندارد AC ، ۸۰ تا ۱۶۰ MHZ می باشد.

هرچه Channel Width بیشتر باشد نویزپذیری نیز افزایش می یابد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *