مقدمه و معرفی میکروتیک

میکروتیک چیست ؟

میکروتیک نام شرکتی است که وظیفه ی اصلی آن تولید محصولات شبکه است و مهم ترین محصولی که به بازار عرضه میکنند سیستم عامل میکروتیک میباشد.

چگونگی به وجود آمدن این شرکت نیز به سال ها قبل همزمان با پیدایش میدان های عظیم گازی در کشور قطر باز میگردد. پس از کشف این میادین گازی تصمیم به ساخت تعداد زیادی پالایشگاه در این کشور گرفته شد.

برای ارتباطات درون این پالایشگاه ها میبایست از فیبر نوری استفاده میشد اما به دلیل ساخت و ساز هایی که وجود داشت تصمیم گرفتند که فقط در همان برهه ) فقط در حین ساخت پالایشگاه ( از ارتباطات وایرلس استفاده کنند.

با مورد توجه قرار گرفتن ارتباطات وایرلس در این کشور ، تعدادی افراد از کشور لاتویا به قطر سفر کردند تا از طریقِ زدن لینک ها ی وایرلس در آنجا مشغول به کار شوند. پس از مدتی متوجه شدند که میتوانند کسب و کار پر سودی را در این زمینه راه اندازی کنند بدین ترتیب به کشور خود بازگشتند تا شروع به ساخت تجهیزات کنند. به دلیل مشکلات مالی تصمیم گرفتند که از سیستم عامل لینوکس استفاده کنند به این صورت که این سیستم عامل را بهینه سازی کنند و به عنوان یک Appliance از آن بهره ببرند.

آن ها شرکت خود را در سال ۱۹۹۶ به ثبت رسانند و در سال ۱۹۹۷ اولین محصول که همان Appliance لینوکسی بود خود را تحت عنوان Router OS )یعنی سیستم عاملی که فقط روتر است( به بازار عرضه کردند.

 چیست ؟ Appliance

فرض کنید سیستم عامل لینوکس را به گونه ای بهینه سازی کنیم که پس از آن کارکردی کاملا متفاوت داشته باشد. در این صورت آن را Appliance مینامیم.

عوامل موفقیت شرکت میکروتیک :

  • تیم R&D قوی : تیم R&D (تحقیق و توسعه) شرکت میکروتیک معمولا تمام پروتکل های مربوط به سایر مجموعه ها را بررسی میکند و در صورتی که این پروتکل ها از استاندارد جهانی برخوردار باشند آن ها را تا حد امکان ساده و قابل درک کرده و در محصولات خود پیاده سازی میکند. علاوه بر این تعدادی پروتکل نیز مخصوص به خود دارد که برحسب نیاز بازار و بنا به درخواست مردم ، در محصولات خود تعبیه کرده است.
  • رابط کاربری بسیار ساده: کار کردن با رابط کاربری که تیم R&D شرکت میکروتیک برای محصولات خود طراحی و تولید کرده فوق العاده ساده و کاربردی است به گونه ای که با در اختیار داشتن مقداری دانش شبکه به راحتی میتوان با آن کار کرد. رابط کاربری شرکت میکروتیک در سه سطح طراحی و تولید شده است:  

Command Line Interface ) CLI ) : رابط کاربری CLI محیطی دستوری است که برای برقراری ارتباط با آن میبایست از کد ها و دستورات استفاده کرد. دستوراتی که در این محیط مورد استفاده قرار میگیرد به شدت به زبان انسان نزدیک هستند در نتیجه کار کردن با این محیط فوق العاده راحت میباشد.

علاوه بر کابل کنسول از طریق Telnet و SSH نیز میتوان به این محیط دسترسی پیدا کرد.

آموزش کار با محیط cli میکروتیک

Winbox : Winbox یک نرم افزار Portable است که بیش از ۹۰ درصد از محیط CLI و دستورات آن را به صورت Graphical طراحی کرده است. این محیط بسیار قدرتمند عمل میکند و کار کردن با آن نیز بسیار راحت است به گونه ای که بسیاری از کاربران هیچ آشنایی با محیط CLI ندارند .همچنین دستورات در محیط CLI و Winbox بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

آموزش کار با نرم افزار winbox

Webfig : سومین سطح از رابط کاربری محیطی است تحت عنوان Webfig که شباهت زیادی به محیط Winbox دارد ، با این تفاوت که بسیار ضعیف تر از آن عمل میکند.

این محیط تحت وب کار میکند و از طریق IP میتوان به آن وارد شد.

آموزش کار با محیط webfig میکروتیک

  • طراحی OS میکروتیک به صورت Package package :

OS میکروتیک به صورت Package package طراحی شده است و میتوان بر حسب نیاز هر کدام از این Package ها را انتخاب کرد. برای مثال اگر از قابلیت وایرلس استفاده نمیکنیم لزومی به نصب آن بر روی میکروتیک وجود ندارد. هر کدام از این Package ها به راحتی Update میشوند.

  •  License :

شرکت میکروتیک با طراحی قابلیتی به نام License به شدت به معروف شدن خود کمک کرد. با استفاده از License ها میتوان برحسب نیاز قابلیت ها را به میکروتیک اضافه کرد .

License ها در شش سطح طراحی و تولید شده اند که سطوح بالاتر قابلیت های بیشتری را به میکروتیک اضافه میکنند.

انواع لایسنس های میکروتیک

 : License level 0

هنگامی که OS میکروتیک را به صورت کاملا رایگان از وب سایت میکروتیک دانلود میکنیم یک License Level 0 به آن تعلق میگیرد و تقریبا همه ی قابلیت ها را دارا میباشد. اما تنها به مدت ۲۴ ساعت میتوان از آن استفاده کرد.

  : License level 1

اگر SoftwareID مربوط به OS ای که از وب سایت میکروتیک دانلود کردیم را در همان وب سایت ثبت کنیم یک License level 1 به صورت کاملا رایگان دریافت خواهیم کرد .

این License محدودیت زمانی ندارد اما بیشتر برای تمرین مناسب است چراکه تعدادی از قابلیت ها را پشتیبانی نمیکند و سایر قابلیت های آن نیز محدود میباشند.

License level 3 : License level 3 حداقل License ای است که بر روی سخت افزار های میکروتیک موجود میباشد. این نسخه از License نیز رایگان است.

  level 6 ، level 5 ، level 4 های License

این دسته از License ها رایگان نیستند و میبایست آن ها را خریداری کرد. هر کدام از آن ها به ترتیب $۴۵ ، $۹۵ و $۲۵۰ قیمت دارند.

تولید سخت افزار میکروتیک:  

در سال ۲۰۰۲ بعد از اینکه شرکت میکروتیک به شدت در دنیا مشهور شد ، تصمیم گرفت سخت افزار میکروتیک را نیز تولید و روانه ی بازار کند. پس بُُردی را بر مبنای CPU های ARM طراحی کردند و OS میکروتیک را بر روی آن تعبیه نمودند. بدین ترتیب Router Board ها به وجود آمدند و همه ی کسانی که در گذشته با OS میکروتیک کار میکردند به راحتی میتوانستند با سخت افزار جدید نیز کار کنند.

برگزاری جلسات MUM :

در سال ۲۰۰۶ بسیاری از افراد و حتی سازندگان میکروتیک متوجه شدند که توانایی ها و قابلیت های میکروتیک بسیار بیشتر از چیزی است که به نظر میرسد. به همین دلیل جلساتی تحت

عنوان Mikrotik User Meeting) MUM) شکل گرفت تا همه ی افرادی که به نحوی با میکروتیک سر و کار دارند در این جلسات شرکت کنند و اطلاعات و دستاورد های خود پیرامون محصولات میکروتیک را در اختیار یکدیگر قرار دهند. این جلسات چند بار در سال و در مناطق مختلف دنیا برگزار میگردد.

 MFM :

در صورتی که یک شخص یا یک مجموعه محصولی را برای شرکت میکروتیک طراحی و تولید کند که مورد تایید شرکت میکروتیک نیز قرار بگیرد یک Made For Mikrotik) MFM) از طرف شرکت میکروتیک دریافت خواهد کرد.

شرکت فرکیان تک نیز با تولید Mikrofirewall موفق به دریافت MFM از شرکت میکروتیک گردیده است.

mikrofirewall فرکیان تک

میکروتیک های مدل CCR :

این مدل از میکروتیک ها طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲  بر مبنای CPU های Tilera طراحی و روانه ی بازار شدند. میکروتیک های مدل CCR توانایی قرار گرفتن در هسته ی شبکه را دارند و بسیار قابل اطمینان میباشند.

از انواع مدل های CCR میتوان به ۱۰۰۹ ، ۱۰۱۶ ، ۱۰۳۶ و ۱۰۷۲ اشاره کرد که به ترتیب

هرکدام دارای Core ، ۱۶ Core ، ۹ Core 36 و CPU 72 Core میباشند . راه های ارتباطی با شرکت میکروتیک:  

از طریق وب سایت Mikrotik.com  میتوان با شرکت میکروتیک ارتباط برقرار کرد. برای خرید License ، خرید محصولات ، دانلود نرم افزار ، شرکت در آزمون ها و … میتوانید از طریق این وب سایت اقدام کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *