آشنایی اولیه با HTML

آشنایی اولیه با HTML

 

برای یادگیری و  آشنایی اولیه با HTML چند پیش نیاز لازم است که شما با آنها آشنایی داشته باشید. برای مثال آشنایی با اینترنت، کامپیوتر و تایپ کردن. در این جزوه آموزشی قرار بر این است که طراحی وبسایت به صورت مقدماتی را آموزش ببینید و همچنین این جزوه مناسب افرادی است که تازه میخواهند طراحی سایت را یاد بگیرند.

برای طراحی و خلق یک وبسایت لازم است دو بخش جدا را یاد بگیرید. این دو بخش شامل front end  و back end می­باشد.

Front end: این بخش همان رابط کاربری و طرح وبسایت شماست.

back end: این بخش هم قسمتی است که عملیات منطقی شما صورت میگیرد و از چشم کاربر شما مخفیست که این بخش را به پایگاه داده خود متصل میکنیم تا بتواند اطلاعات را به ما نشان، ذخیره، حذف، و به روز رسانی کند.

در این جزوه آموزشی قرار بر این است که شما به ترتیب html،css ،javascript ،jQuery ، bootstrap  و responsive web را فرابگیرید این آموزش چون مقدماتی است قرار نیست مطالب javascript و jQuery را به طور کامل فرابگیرید و به طور کلی میتوان گفت شما میتوانید در این جزوه آموزشی طریقه طراحی و ساخت ظاهر وبسایت را بیاموزید و قرار نیست در این جزوه back end یاد بگیرید یا سایتی همچون آمازون را طراحی کنید چون این سایت ها یک قسمت back end خیلی پیچیده دارند. در طی این آموزش یک سری تمرین ها و پروژه ها را انجام خواهید داد مهارت هایی که یاد میگیرید را بیشتر تمرین کرده و به خاطر بسپارید و همچنین قرار نیست طراحی وبسایت را در این جزوه آموزشی به صورت گرافیکی یاد بگیرید. برای مثال طراح گرافیکی، طرح اولیه را با photoshop پیاده میکند و پس از آن به مرحله برنامه نویسی و پیاده سازی میرساند.

در این آموزش به دلیل اینکه مقدماتی است ممکن از همه موارد را پوشش ندهد ولی به شما آموزش میدهم که چگونه با سرچ کردن میتوانید مواردی را که بلد نیستید را یاد بگیرید و به وبسایت خود اضافه کنید.

حال بهتر است بفهمیم رابط کاربری چیست و کدام قسمت یک وبسایت را در بر میگیرد. رابط کاربری همان شکل و قالب یک سایت است که شما میتوانید با استفاده از آن اطلاعات خود را به کاربر نشان داده یا اطلاعات را از کاربر بگیرید. برای مثال نگاهی میکنیم به رابط کاربری سایت farkiantech.com.

آموزش HTML

همانطور که مشاهده میکنید این سایت از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که به کاربر خود اجازه میدهد در قسمت menu به بخش مورد نظر خود رفته و به راحتی بتواند به اطلاعاتی که می­خواهد دسترسی پیدا کند و یا وجود یک search box که کاربر میتواند با توجه به اطلاعاتی که میخواهد جستجوی خود را در سایت انجام داده و به هدف خود برسد و وجود ده ها بخش دیگر که کار را برای کاربر ساده­ تر میکند.

بیشتر افرادی که طراحی وبسایت را انجام میدهند UI یا UX کار می­نامند. بهتر است به طور دقیق تر تفاوت این دو را یاد بگیریم.

UX چیست؟

UX مخفف کلمه  User Experienceیا همان تجربه کاربری است. طراح تجربه کاربری تمام سعی خود را میکند که تمام چالش هایی که ممکن است یک کاربر در محیط وب سایت به آن رو به رو بشود را بهبود دهد. یا اینکه قالب را طوری طراحی کند که کاربر را به سمتی که میخواهد هدایت کند. برای مثال یک سایت خرده فروشی را در نظر بگیرید که اجناس زیادی را برای فروش دارد. این سایت میتواند با بهبود تجربه کاربری خود سایت را طوری طراحی کند که به زیاد شدن درآمد سایت شما کمک کند.

UI چیست؟

UI مخفف کلمه User Interface یا همان رابط کاربری است. رابط کاربری بخش های مختلف سایت را به وجود می­آورد که کاربر بتواند اطلاعات را در قالبی زیبا و منظم ببینید و عملا این کارها به صورت گرافیکی پیاده کرده و در نهایت برنامه نویس front end طرح نهایی را برنامه نویسی و به مرحله پیاده سازی میرساند.

در جزوه بعدی سعی میکنیم با هم یک صفحه ساده وب سایت را طراحی کنیم تا بیشتر بتوانیم به نوع کاربرد زبان HTML آشنا شویم.

 

قسمت بعد آموزش (آشنایی با یک فایل html)

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *