آشنایی با انواع ترانکینگ شبکه

ترانکینگ دیواری :

انواع ترانکینگ در شبکه

در جزوه قبل در مورد ترانکینگ ها صحبت کردیم و با کاربرد آن ها آشنا شدیم.اکنون میخواهیم در مورد انواع ترانکینگ ها صحبت کنیم.ترانکینگ ها انواع مختلفی دارندکه کارایی هرکدام متفاوت است.

ترانکینگ ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هرکدام کارایی مخصوصی دارد و باعث نظم در کابل کشی و زیبایی محیط میشود.

ترانکینگ دیواری همانطور که از نامش پیداست بر روی دیوار قرار میگیرد.کاربرد آن در واحد های تجاری،دفاتر کارمندی،ارگان های دولتی،مجتمع های تجاری یا مسکونی ، بیمارستان ها و … میباشد.از ترانک دیواری میتوان برای کابل های شبکه،تلفن،کابل های برق، یو پی اس، کابل های دوربین مداربسته و … استفاده کرد.

علاوه بر آن، یکی  ویژگی های مهم ترانک، اضافه کردن ماژول (پریز برق،پریز شبکه،پریز تلفن و …) به ترانکینگ میباشد. برای مثال فرض کنید اگر کنار میز کاری شما ترانک وجود داشته باشد، شما میتوانید از داخل ترانک یک کابل برق عبور دهید، سپس کابل برق را به پریز برقی که از قبل برای نصب بر روی ترانک در نظر گرفته ایم متصل میکنیم.سپس پریز برق را بر روی ترانک نصب میکنیم.

انواع trunking شبکه

 

ترانکینگ در شبکه

 

در تصاویر بالا،چگونگی عبور کابل از ترانکینگ دیواری و نصب پریزبرق یا پریز شبکه را مشاهده میکنید. کاربرد ترانکینگ دیواری همانند کاربرد داکت ساده میباشد.البته ترانک و داکت ها تفاوت های زیادی دارند که در جزوات بعد توضیح خواهیم داد.

ترانکینگ دفنی:

انواع ترانک

ترانکینگ دیواری معمولا در ساختمان های اداری استفاده میشود . کابل های برق فشار قوی و ضعیف، یو پی اس، کابل های شبکه در آن بکار برده میشود.

ترانکینگ های دفنی در کف زمین به صورت روکار و توکار نصب میشوند.

در نصب توکار،ترانک دفنی کاملا بصورت توکار نصب میشوند و بر روی آن کاشی یا سرامیک قرار میگیرد،به طوری که فقط کانال محفظه کابل ها قابل مشاهده میشود.

نوعی دیگر نصب ترانکینگ دفنی به صورتی است که علاوه بر کانال محفظه دار کابل ها، در دسترس باشد. یکی از ویژگی های ترانکینگ دفنی این است که مقاومت بیشتری دارد، زیرا در کف قرار میگیرد، نسبت به بقیه ترانک ها کمتر در معرض اسیب قرار میگیرد و کابل ها امنیت یبشتری دارند.

ترانک چیست

در بعضی از محیط ها، مانند اتاق سرور و دیتا سنتر ها کابل ها از کف زمین به داخل رک انتقال داده میشوند. در ابتدا،کابل از از کف در ترانکینگ های دفنی قرار میگیرند.سپس کابل ها از ترانکینگ دفنی تا رک، کابل کشی میشوند

ترانکینگ ستونی:

انواع trunking

ترانکینگ های ستونی در اتاق کنفرانس، مجتمع های آموزشی،ادارات دولتی، و … استفاده میشود.از کابل های برق،تلفن،کابل های شبکه میتوان در ترانکینگ های ستونی استفاده میشود.به علاوه میتوان به راحتی پریز های برق ،شبکه و تلفن را بر روی ترانکینگ ستونی نصب کرد.

ترانکینگ

برای مثال اگر بخواهیم برای یک اتاق آموزش پریز برق و تلفن نصب کنیم نیازی به ایجاد در دیوار نیست.میتوان به راحتی با نصب ترانکینگ ستونی به صورت افقی یا عمودی بر روی دیوار یا ستون، و نصب ماژول های مورد نیاز مانند پریز برق و شبکه بر روی ترانک، از آن استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *