آشنایی با ترانکینگ و کاربرد آن

آشنایی با ترانکینگ و کاربرد آن:

ترانکینگ

در محیط هایی که قصد داریم حجم زیادی از کابل های مختلف را عبور دهیم و کابل هارا از هم جدا کنیم از ترانک استفاده میکنیم.ترانک ها هم خانواده داکت ها هستند اما ترانک ها تفاوت های قابل توجهی با داکت ها دارند که آن را نسبت به داکت برتر جلوه میدهد.

ترانکینگ چیست: ترانکینگ کانالی محفظه دار در بسته از جنس پلاستیک،( pvc قوی) میباشد که از محفظه درونی خود ، کابل ها و سیم هارا عبور میدهد و از آن ها در برابر ضربات محافظت میکند کرد.ترانک از اجزا و قطعاتی مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از قطعات بسیار کارآمد میباشد(در جزوات بعد در مورد قطعات ترانیکنگ صحبت خواهیم کرد).برای مثال ما میتوانیم بر روی ترانک ، پریزبرق و پریز شبکه نصب کنیم که در داکت ها چنین امکاناتی وجود نداشت.ترانک در سایز و ابعاد مختلف و رنگ و طرح های خاص وجود دارد که برحسب نیازمان میتوان تهیه کرد.

ترانک ها درون محفظه خود شیارهایی دارند که بر روی آن ها پارتیشن نصب میشود.

آموزش ترانکینگ در شبکه

در ترانک بالا ۳ عدد شیار مشاهده میکنید که بر روی هرکدام ۳ پارتیشن قرار میگیرد و محفظع درونی ترانک را به سه قسمت تقسیم میکند.

پارتیشن چیست:دیواره هایی هستند که انواع کابل ها و سیم هارا درون ترانک از یکدیگر جدا و تفکیک میکنند که بر روی شیارهای درون ترانک نصب میشوند.تمام ترانک ها قابلیت نصب پارتیشن را دارند.

مزایای پارتیشن: پارتیشن ها باعث نظم در کابل کشی درون ترانک میشود و میتوان کابل هارا مدیریت و دسته بندی کردپس از نصب پارتیشن ها، کابل ها و سیم هارا از هرپارتیشن عبور میدهیم و کابل هارا دسته بندی میکنیم.به علاوه پارتیشن باعث میشود سیم های برق بر روی کابل شبکه نویز نیندازد.به طوری که بین کابل شبکه و برق یک پارتیشن نصب میشود.

در قسمت پایین میتوانید تصاویری از پارتیشن را مشاهده کنید.

ترانک در شبکه

در بالا تصویری از پارتیشن را مشاهده میکنید که به صورت جداگانه بر روی شیارهای ترانک نصب میشود.

trunking در شبکه

 

در بالا تصویری از ترانک را مشاهده میکنید که فضای درون آن توسط یک پارتیشن به دو قسمت تقسیم شده اند.

 

مقاومت ترانکینگ :

ترانکینگ ها مقاومت بالایی در برابر ضربات فیزیکی دارند و مقاومت و طول عمر آن ها به کیفیت ساخت و مواد اولیه و شرکت تولید کننده آن بستگی دارد.ممکن هست شرکت هایی در ساخت ترانک از موادی استفاده کرده باشند که تا دمای خاصی در برابر شعله آتش مقاوم باشد،یا ترانک هایی تولید کرده باشند که در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی داشته باشند و یا شرکتی دیگر در ساخت ترانک، از مواد اولیه و کیفیت ساخت متوسطی استفاده کند که ممکن است در مقابل عواملی مانند ضربات یا حریق مقاومت بالایی نداشته باشند و آسیب ببینند.البته همه ترانک ها ضد آب و ضد حریق نیستند .

به طور کل مقاومت ترانکینگ در برابر نفوذ آب،شعله آتش و ضربات فیزیکی به کیفیت ساخت مواد اولیه استفاده شده در ترانک و شرکت تولید کننده آن بستگی دارد.(منظور از کیفیت ساخت مواد اولیه،کیفیت موادی است که در pvc ترانکینگ به کار برده شده)

 

نصب ترانک در شبکه

جنس ترانکینگ :

ترانک ها همانند داکت از جنس pvc محکم (پلاستیک فشرده)ساخته شده اند،داکت و ترانک هر دو از pvc ساخته شده اند،اما در پلاستیک pvc  ترانکینگ،از موادی استفاده شده است که مقاومت و کیفیت بیشتری نسبت به پلاستیک pvc داکت ها دارندترانکینگ ها از بدنه ای محکم و ضد ضربه ای و در بعضی از آن ها ساخته شده اند که در برند های مختلف جنس آن ها متفاوت است. از برند های مطرح ترانک و داکت که جنس و مقاومت خوبی برخوردار هستند، میتوان شرکت لگراند را نام برد.لگراند یک شرکت فرانسوی است که در کشورمان به فروش میرسد و قیمت بالایی نسبت به بقیه برند ها دارد.داکت البرز یک برند مطرح شده تولید داخل است که در مقایسه با بقیه برند های ایرانی کیفیت خوبی دارد.

 

 

کاربرد ترانکینگ :

در جزوات قبل کاملا در مورد داکت ها توضیح دادیم که چه مزایایی دارند. اما استفاده از همیشه مقرون به صرفه نیست.برای درک بهترشرکتی بزرگ را در نظر بگیرید که تعدادزیادی کارمند و اتاق دارد.این شرکت برای ارتباط بین سیستم های کامپیوتری بین کارمندان و مدیر شرکت نیاز به کابل شبکه دارند.به علاوه به کابل کشی برق،اینترنت،کابل دوربین های مداربسته،کابل تلفن یا سانترال، یو پی اس و … احتیاج دارند.همانطور که مشاهده میکنید به حجم زیادی از کابل بوجود می اید.از طرفی حفاظت از چنین کابل هایی بسیار مهم است.آسیب رسیدن به چنین کابل هایی باعث بروز مشکلات متعددی میشود از جمله:قطعی برق ،تلفن،دوربین،اینترنت و … میشود.

حفاظت از چنین کابل هایی بسیار ضروری میباشد.به همین دلیل از ترانک استفاده میکنیم زیرا جنس بدنه آن ها محکم، و در برابر ضربات مقاوم است و آسیبی به کابل ها وارد نمیشود.لازم به ذکر است که ترانک در برابر شعله آتش و نفوذ آب و ضربات، نسبت به داکت مقاومت بیشتری دارد.

در حالاتی دیگر در این شرکت میخواهند پریزبرق، پریز شبکه یا پریز تلفن برای کارمندان راه اندازه کند.ترانک قابلیت این را دارد که به راحتی برروی آن پریز برق و پریز شبکه یا پریز تلفن نصب کرد.چنین قابلیتی میتواند یکی از دلایل نصب ترانک باشد.

آموزش نصب ترانک

 

نصب ترانک در شبکه

همانطور که مشاهده میکنید در تصویر بالا پریز برق بر روی ترانک نصب میشود .لازم به ذکر است که پریز برق یا پریز شبکه ای که بر روی ترانک نصب میشود فقط برای ترانک ساخته شده اند و باید باید به صورت جداگانه تهیه کرد.

 

یکی از دیگر از دلایل نصب ترانک به این گونه است که حجم کابل بیشتری را درون خود عبور میدهد و تمام ترانک ها قابلیت نصب پارتیشن را درون خود دارند، اما داکت ها حجم کابل کمتری را نسبت به ترانک درون خود عبور میدهند که فقط بعضی از انواع داکت

قابلیت نصب پارتیشن دارند.

 

قیمت:

ترانکینگ ها به دلایل مختلف نسبت به داکت ها قیمت بیشتری دارند.جنس بدنه محکم با مقاومت زیاد و استفاده از مواد اولیه مرغوب کارایی بیشتر و … سبب شده اند ترانک ها قیمت بیشتری نسبت به داکت ها داشته باشند.قیمت ترانک ها با توجه به کیفیت ساخت و مواد اولیه آن . سایز و ابعاد، با هم متفاوت است.

 

سایز و اندازه:

ترانکینگ ها در سایز و اندازه های متفاوتی وجود دارد اما پر کاربرد ترین آن ها به شرح زیر است:

(عرض) * ۸۰ (ارتفاع)۸۰ میلیمتر            ۸۰*۵۰

۵۰*۱۰۰ میلیمتر       ۱۰۰ (عرض) * ۵۰ (ارتفاع)

۵۰*۱۵۰ میلیمتر       ۱۵۰(عرض) * ۵۰ (ارتفاع)

 

لازم به ذکر است که این سه ابعاد بیشترین کاربرد را دارند اما سایز و ابعاد های دیگری موجود است. برای مثال : ۵۰*۱۰۱ یا ۵۰*۱۰۱

ترانک ها معمولا در شاخه های دومتری به فروش میرسد، در صورت نیاز میتوان یک شاخه تهیه کرد و به اندازه دلخواه برش زد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *