آشنایی با کابل کواکسيال (Coaxial)

آشنایی با کابل کواکسيال (Coaxial)

کابل کواکسیال

کابل هاي کواکسيال معمولا برای اتصال تلوزیون به آنتن ها و شبکه های قدیمی و صنعتی، دوربین های مداربسته استفاده میشوند و همينطور سیگنال هایی با فرکانس بالا را منتقل میکنند. مغز داخلی کابل از جنس مس میباشد و به شدت رسانا است. وظیفه این هسته مسی، ارسال سیگنال به گيرنده میباشد. این هسته بوسیله ۳ لایه خارجی کاملا عایق میباشد تا از تداخل نویز بر روی سیگنال ها جلوگیری شود. .کابل های کواکسیال بدلیل لایه عایق درونی، نسبت به انواع ديگري از کابل هاي شبکه، ضخامت و مقاومت بالايي دارد.

کابل های کواکسیال عمدتا از ۴ لایه تشکیل شده اند:

کابل coaxial

 

A: لایه اول که هسته درونی کابل را شامل میشود یک  سیم مسی میباشد که سیگنال و داده هارا عبور میدهد.

B: لایه دوم که اطراف سیم مسی را احاطه کرده است یک عایق پلاستیکی دی الکتریک میباشد.

C: لایه سوم یک لایه فویل مانند از جنس مس میباشد  که از کابل در برابر تداخل  الکترومغناطیسی کمک میکند.

D: لایه چهارم همان لایه بیرونی است که یک پوشش پلاستیکی یا PVC میباشد که از لایه داخلی در برابر آسیب و ضربات محافظت میکند.

لایه های کابل کواکسیال

سرعت انتقال کابل های کواکسیال ۱۰ مگابیت بر ثانیه میباشد و جالب است بدانید که ظرفیت انتقال کابل های کواکسیال ۸۰ برابر بیشتر از کابل های جفت پیچ خورده یا  Twisted pair میباشد

مزایای این کابل این است که ارزان میباشد و نصب نسبتا راحتی دارد و و دارای مقاومت خوبی میباشداما یک ایرادی که میتوان از کابل های کواکسیال گرفت این است که خرابی یک کابل میتواند کل شبکه را غیرفعال کند.

 

کابل های کواکسیال نازک (Thin net) :

کابل کواکسیال نازک

از کابل های کواکسیال نازک به عنوان کابل های thin net یاد میشود. این نوع کابل در شبکه های ۱۰Base2 استفاده میشود.۱۰base2 شبکه اي ميباشد که در آن از کابل هاي نازک Thin net استفاده ميشود. عدد ۲ در عبارت ۱۰base2 به طول تقریبی کابل اشاره ميکند که ۲۰۰ متر میباشد و عدد ۱۰ به سرعت ۱۰ مگابيت بر ثانيه اشاره دارد. اما در درواقع حداکثر طول کابل ۱۸۵ متر است.کابل کواکسیال نازک در شبکه های مدارس به ویژه شبکه های باس (BUS) رواج دارد.

 

کابل های کواکسیال ضخیم (Thick net):

کابل کواکسیال ضخیم

از کابل های کواکسیال ضخیم به عنوان Thick net یاد میشود. این نوع کابل در شبکه های گشترده یا  ۱۰Base5 استفاده میشود.شبکه ۱۰Base2 به شبکه اي گفته ميشود که در آن از کابل ضخيم مورد استفاده قرار گيرد. عدد ۵ در عبارت ۱۰Base5، به حداکثر طول کابل اشاره دارد که حدود ۵۰۰ متر است. لازم به ذکر است که این نوع کابل، دارای یک پوشش اضافی پلاستیکی ميباشد. این پوشش باعث میشود تا رطوبت، به مغز درونی کابل نفوذ نکند. این نوع کابل کواکسیال در شبکه های BUS استفاده میشود. یکی از ایراداتی که از این نوع کابل میتوان گرفت این است که به راحتی خم نمیشود و راه اندازی آن دشوار است. از این نوع کابل کشی به عنوان RG-8 یا یاد میکنند.

 

نکته: متداول ترین نوع اتصال در کابل های کواکسیال، BNC میباشد(Byone Neill concelman)، از اتصالات BNC برای اتصال به اجزای شبکه و جلوگیری از پرش سیگنال استفاده میکنند که بر روی دو سر کابل پیچ میشوند. توجه کنید که اتصالات روی کابل ضعیف ترین نقاط در هر شبکه میباشند.

اتصال BNC به کواکسیال

 

BNC چیست

آمپدانس چیست؟

  آمپدانس (ampedance) یک اصطلاح است که بیانگر میزان مقاومت کابل در برابر جریان الکتریکی میباشد. هرچه اهم کوچکتر باشد عملکرد بهتری دارد.برای مثال یک کابل ۵۰ اهمی عملکرد بهتری نسبت به ۷۵ اهمی ارائه میدهد. لازم به ذکر است که کابل های کواکسیال به طور کلی در ۳ کلاس مختلف قرار میگیرند، ۵۰ اهم، ۷۵ اهم، ۹۵ اهم.کابل های ۷۵ اهم بیشتر برای سیگنال های ویدیویی استفاده میشوند مانند RG-62. در صورتی که کابل های ۵۰ اهم برای انتقال داده و ارتباطات بیسیم استفاده میشود.

 

انواع کابل Coaxial:

آمپدانس چیست

کابل های کواکسیال انواع مختلفی دارد که از لحاظ اندازه گیری و آمپدانس متفاوت میباشد. هر جقدر مقدار RG بیشتر باشد هسته رسانای مرکزی نازک تر است.

 

کابل کواکسیال RG-62:

کابل کواکسیال rg 62

 

کابل Coaxial مدل RG-62

کابل RG62 رسانای بسیار خوبی است و دارای یک عایق ضخیم و یک محافظ میباشد. به همین دلیل کیفیت سیگنال بهتری ارائه میدهد. کابل RG62 در تلوزیون های کابلی و سایر سیگنال هایی که کیفیت بالایی دارند( سیگنال های دیجیتال) استفاده میشود. بهتر است بدانید RG مخفف “Radio Guide” میباشد که به معنای”راهنمای رادیویی” است. کابل RG6 امروزه به عنوان یک استاندارد برای سیستم های تصویری خانگی و تجاری شناخته میشود. این کابل انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها ضدآب، برای نصب در مناطق زیر آب میباشد، همچنین جز کابل های نازک به شمار میرود و میتوان به راحتی بر روی دیوار ها یا سقف نصب کرد. آمپدانس این نوع کابل ۷۵ اهم میباشد. توجه کنید که کیفیت کابل بر روی تصویر، تاثیر زیادی دارد.

از کابل های کواکسیال میتوان برای برقراری اینترنت استفاده کرد.کابل RG-6 برای تحقق این نیاز طراحی شده است. این کابل ها بدلیل اینکه کیفیت سیگنال خوبی را ارائه میدهند و عایق دی الکتریک ضخیمی را درون خود دارند، میتوانند سیگنال هایی که در سطح گیگاهرتز میباشند را در خود حمل کنند.

 

کابل کواکسیال RG-59:

کابل کواکسیال RG 59

کابل کواکسیال مدل RG-59

این نوع کابل بسیار شبیه کابل RG62 میباشد.اما هسته مرکزی کابل RG59 نسبت به کابل RG62 نازک تر است و صخامت کمتری دارد. این ویژگی باعث میشود در کابل کشی هایی با پهنای باند کم و فرکانس پایین مانند نصب آنالوگ یا دورببین های مداربسته، اتصالات تلوزیونی کابلی (CATV)  بکار برده شود. کابل RG59 بهترین نوع کابل برای دوربین مداربسته میباشد. البته برای دوربین از کابل RG-6 هم میتوان استفاده کرد.

 

تفاوت کابل کواکسیال RG59 و RG61:

کابل RG6 دارای سیم مسی ضخیم تری میباشد که امکان انتقال بهتر سیگنال را فراهم میسازد و وزن بیشتری نسبت به RG59 دارد. کابل RG62 امروزه برای تلوزیون های کابلی و دیجیتالي مورد استفاده قرار میگیرد که نیاز به فرکانس بالایی دارد، اما کابل RG59 در جایی که نیاز به فرکانس بالا باشد نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

کابل کواکسيال RG58:

کابل کواکسیال RG 58

کابل کواکسيال مدل RG-58

این نوع کابل برای سیگنال های کم مصرف قابل استفاده میباشد . آمپدانس آن ۵۰ اهم است و برای ارتباطات رادیویی (RF) و شبکه های کوچک استفاده میشود.

 

کابل کواکسیال RG-11:

کابل کواکسیال RG 11

کابل کواکسيال مدل RG-11

این نوع کابل ضخیم تر از انواع کابل های کواکسیال میباشد که میتواند نصب را برای ما مشکل سازد اما بدلیل ضخامت خود افت سیگنال کمتری دارد و سیگنال بیشتری به گیرنده انتقال میدهد. کاربرد این کابل برای پهنای باند زیاد با سیگنال بسیار زیاد استفاده میشود و در انتقال داده های دوربین و تلوزیون کابلی و … کاربرد دارد. آمپدانس این کابل ۷۵ اهم است. ایم نوع کابل برای تلوزیون هایی با تصویر HD بسیار مناسب میباشد و فضایی مناسبی برای انتقال سیگنال فراهم میکند. با ما همراه باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *