آشنایی با Class و OOP در #C

جلسه شانزدهم: آشنایی با Class و OOP در #C

کلاس در سی شارپ
 

مفهوم OOP یا شی گرایی در سی شارپ: 

برنامه نویسی شی گرا که معمولاً به عنوان OOP یا Object-oriented programming شناخته می شود. در اوایل آموزش، گفتیم که زبان برنامه نویسی #C، یک زبان برنامه نویسی شی گرا میباشد. یعنی ما میتوانیم در برنامه نویسی سی شارپ، یک یا چندین اشیاء (Object) تولید کنیم. در زبان های برنامه نویسی شی گرا، همه چیز به عنوان یک شی ساخته میشود و در کنارهم قرار میگیرند. برای مثال این اشیاء در برنامه نویسی میتواند داده ها،متد، متغیر ها و . . . باشد. شی گرایی یک ساختار تازه و جدیدی برای ما فراهم میکند تا ما بتوانیم آن شی را درک کنیم. در نتیجه شی گرایی سبب میشود ما برنامه هایی با کدهایی کمتر و زمان ساخت کوتاه تر ایجاد کنیم. درک مفاهیم OOP میتواند به شما در ساخت یک برنامه کمک کند. شی گرایی یا OOP، یک ویژگی برای زبان های برنامه نویسی محسوب میشود که زبان سی شارپ از این ویژگی بهره میبرد.

OOP جزء اجزای اصلی چارچوب NET. میباشد. شی گرایی آنقدر مهم است که شما قبل از شروع برنامه نویسی، باید اصول و مفاهیم آن را درک کنید تا بتوانید یک برنامه بنویسید. در برنامه نویسی شی گرایی، ساختار واضحی از برنامه مشخص میشود ، این خصوصیت، سبب میشود بسیار راحت تر کد ها را اصلاح کنیم.

Class در سی شارپ: 

در سی شارپ، Class ها و اشیاء به هم مرتبط هستند. برای ایجاد یک شی، ابتدا باید یک Class ایجاد کنیم و درون آن Class یک شی ایجاد کنیم. ایجاد شی یا object بدون ایجاد Class امکان پذیر نیست. یک Class، هسته اصلی هرزبان برنامه نویسی شی گرا مانند #C میباشد. در نتیجه یک Class با هدف ساخت شی، در برنامه نویسی ساحته میشود. اگر به جلسات گذشته برگردید، مشاهده میکنید که در تمامی تمرین هایی که حل کردیم، ابتدا یک Class ایجاد کردیم سپس درون آن Class، داده ها و متغیر ها را قرار دادیم.

Class در سی شارپ چیزی نیست جزء مجموعه ای از اعضای مختلف داده ها (متغیرها، Properties یا خضوصیات، توابع، متد و . . .). شی از یک Class ایجاد میشود. پس میتوان گفت شی یا Object نمونه ای از سی شارپ است.

oop یا شی گرایی در سی شارپ
 

برای درک بیشتر مفاهیم Class و شی گرایی، مثال زیر را بررسی کنید:

اکنون با یک مثال ساده، بیشتر با Class ها و اشیا آشنا خواهیم شد. گفتیم که Class یک نوع طرح اولیه از برنامه ما میباشد. برای مثال یک کمپانی خودرو سازی مانند Benz را در نظر بگیرید. این شرکت قصد دارد یک خودرو جدید مانند Benz S500 تولید کند. پس باید در ابتدا یک طراحی کلی یا یک طرح اولیه از آن خودرو ارائه دهد. به این طراحی اولیه، Class گفته میشود.  Class شامل یک سری Properties یا خصوصیاتی میباشد. برای مثال Benz s۵۰۰ میتواند خصوصیات و Properties هایی مانند رنگ خودرو، حجم موتور یا آپشن هایی مانند کروز کنترل، دنده اتوماتیک، ماساژور صندلی  و … داشته باشد. پس به  ویژگی های یک Class، خصوصیات یا Properties گفته میشود.

اکنون بر اساس این طراحی اولیه (Class) و خصوصیاتی که در بالا تعریف کردیم، یک بنز S500 تولید میشود.  به این خودرو ساخته شده Object یا شی گفته میشود. توجه کنید که Object یا شی تمام خصوصیات و ویژگی های Class را به ارث میبرد. یعنی این خودرو ساخته شده که Object یا شی میباشد، دارای تمام خصوصیات و ویژگی هایی است که قبلا در Class تعریف شده است. مثلا اگر در طرح اولیه یک خودرو، رنگ ماشین مشکی باشد، زمانی که خودرو بر اساس این طرح ساخته شود، رنگ خودرو مشکی است. پس شی یا Object، تمام خصوصیات یا Properties های Class را به ارث میبرد. در نتیجه همانطور گه گفتیم یک شی، نمونه ای از کلاسی میباشد که از آن تولید شده است.

در جلسات آینده  بیشتر با Class ها و Object اشنا خواهید شد. هدف از این جلسه این بود که با مفهوم Class و Object اشنا شوید. با ما همراه باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *