آشنایی با Namespace یا فضای نام در #C

جلسه سیزدهم: آشنایی با Namespace یا فضای نام در #C

آشنایی با Namespace در سی شارپ
 

در ابتدا، بیایید مفهوم Namespace یا فضای نام را را با یک سناریوی واقعی درک کنیم. ما تعداد زیادی فایل و پوشه در سیستم کامپیوتری خود داریم. تصور کنید که مدیریت آنها اگر در یک فایل قرار گیرند چقدر دشوار است. به همین دلیل ما پرونده ها و پوشه های مختلف را در فایل های جداگانه قرار می دهیم. این به ما کمک می کند تا داده و اطلاعات خود را به درستی مدیریت و مرتب سازی کنیم.

در زبان برنامه نویسی #C، از Namespace یا فضای نام، برای سازماندهی و مرتب سازی Class ها استفاده میشود تا بتوان برنامه را به راحتی مدیریت کرد. در یکی پروژه برنامه نویسی، میتوان یک Namespace ایجاد کرد و درون آن، Class ها را تشکیل داد. درون Class، توابع و متد ها شکل میگیرند. در ادامه با Class ها آشنا میشویم. این ویژگی ها، سبب میشود بتوان با یک سیستم سلسله مراتبی، کد ها را در گروه های مختلفی سازماندهی کنیم و راحت تر به کد ها دسترسی داشته باشیم.

namespace در سی شارپ
 

Namespace را میتوان به عنوان یک منطقه تعریف کرد که در آن نوع داده، متغیر، Class و … تعریف میشود. Namespace کاربرد دیگری هم برای ما دارد. Namespace یک کتاب خانه است که در آن کد ها و توابع زیادی گنجانده شده است. برای مثال دستور ()Console.Writeline در کتابخانه Namespace گنجانده شده است.  در برنامه‌نویسی, یک کتابخانه مجموعه‌ای از دستورات و توابع است که یک برنامه میتواند از آن استفاده کند. در نتیجه، ما از Namespace در برنامه استفاده میکنیم تا بتوانیم از دستورات و توابع مختلفی در برنامه استفاده کنیم.

گفتیم که زبان برنامه نویسی #C، تحت یک چارچوب به نام NetFramework. ساخته شده است. NetFramework. توانسته Namespace های زیادی را بای پیاده سازی برنامه ها فراهم کند.

نکته: از Namespace برای سازماندهی پروژه های بزرگ برنامه نویسی استفاده میشود. البته وجود Namespace در تمامی برنامه ها الزامی است. زمانی که یک پروژه بزرگ ایجاد کردید، متوجه خواهید شد که وجود Namespace در سازماندهی و گروه بندی کد ها بی تاثیر نیست.

نکته: Namespace همچنین مشکل نامگذاری تعارض را حل می کند. دو یا چند class وقتی در فضای نام های مختلف قرار می گیرند می توانند نام یکسانی داشته باشند.

 

چرا به Namespace احتیاج داریم؟

۱-Namespace در #C به سازماندهی برنامه کمک میکند، به علاوه، از تداخل Class ها و مجموعه ای از کد ها جلوگیری میکند.

۲- فضای نامی یا Namespace، در نوشتن کدهای تمیزتر و مدیریت بهتر پروژه برنامه نویسی، نقش بسیار مهمی دارد. به یاد داشته باشید یک برنامه نویس موفق، کد های خود را بسیار تمیز و مرتب اجرا میکند و از نوشتن کد های بیهوده اجتناب میکند.

۳- هدف اصلی استفاده از Namespace، کدنویسی کمتر با بازدهی بهتر میباشد.

۴- شما میتوانید با استفاده از Namespace در برنامه، به تمامی متد ها و Class ها دسترسی داشته باشید و ان ها را مدیریت یا ویرایش کنید. در جلسات آینده با متد ها آشنا خواهید شد.

در جلسه آینده، بیشتر با Namespace آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *