آموزش برنامه نويسي سي شارپ: زبان برنامه نويسي #C چیست؟

با سلام خدمت دوستان عزیز، ما در دوره آموزشي قبل، با اصول برنامه نويسي سي شارپ (در محيط Console) به صورت مقدماتي آشنا شديم. در اين دوره آموزشي جديد، قصد داريم به صورت کاملا تخصصي و حرفه اي، با زبان برنامه نويسي سي شارپ آشنا شويم. در اين دوره جديد، برنامه نویسی سی شارپ را از پايه (Base)، یاد خواهیم گرفت. اما توصيه ميشود براي درک بهتر مفاهيم، ابتدا دوره آموزشي مقدماتي را مطالعه فرماييد. اين دوره، نسبت به دوره قبل، جامع تر ميباشد. در اين جلسه، قبل از شروع آموزش، با زبان سي شارپ آشنا ميشويم.

برای مشاهده دوره مقدماتی، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

زبان برنامه نويسي #C چيست؟

آموزش تخصصی سی شارپ
 

زبان برنامه نویسی در علوم کامپیوتر به زبانی گفته می شود که برای نوشتن برنامه های نرم افزاری استفاده می شود. زبان برنامه نويسي سي شارپ #C یا (C-Sharp Programing)، يک نوع زبان برنامه است که در سال ۲۰۰۰ ميلادي، توسط کمپاني مايکروسافت (Microsoft)،  ساخته شده است. زبان سی شارپ، یک زبان ساده ، مدرن و شی گرا است که به توسعه دهندگان نرم افزار، انعطاف پذیری و ویژگی هایی را برای ساخت نرم افزاری می دهد که نه تنها امروز کاربرد دارد، بلکه برای سالها در کشور قابل استفاده است. جالب است بدانید زبان برنامه نویسی سی شارپ، ریشه در زبان های برنامه نویسی خانواده C دارد.

يکي از مهمترين ويژگي هاي مثبت زبان برنامه نويسي سي شارپ که آن را بسيار قدرتمند جلوه داده، شي گرايي يا OOP (Object-oriented programming) ميباشد. در ادامه با مفهوم شي گرايي آشنا ميشويم. اين زبان برنامه نويسي،براي عموم طراحي شده است. یکی از دلایلی که ما را نسبت به این زبان برنامه نویسی خوش بین میکند، این است که سي شارپ، يک زبان برنامه نويسي مدرن است و مدام در حال Update (بروزرساني) ميباشد.

زبان سی شارپ، برنامه نویسان را قادر می سازد انواع مختلفی از برنامه های قدرتمند و امنی که تحت  پلتفرم NET. اجرا می شوند، بسازند.

اگر به تاریخچه زبان های برنامه نویسی و ویژگی های آنها نگاهی بیندازید ، هر زبان برنامه نویسی برای هدف خاصی طراحی شده است تا در آن زمان نیاز های خاصی را برطرف کند. برای مثال، زبان سی شارپ طراحی شده است تا انواع نرم افزار ها را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی واحد بسازد. به این دلیل که سی شارپ، با عملکردی که ارائه میدهد، از توسعه وب، موبایل، و برنامه پشتیبانی میکند.  C # به عنوان استاندارد ECMA و ISO تأیید شده است. C # برای CLI (زیرساخت زبان مشترک) طراحی شده است.

CLI مشخصاتی است که کد اجرایی و محیط زمان اجرا را توصیف می کند. به عبارتی، CLI، همان محیطی میباشد که با با استفاده از کدنویسی، عملیاتی را انجام میدهیم.  

شی گرایی یا (OOP) :

سی شارپ تخصصی
 

برنامه نویسی شی گرا یا OOP یک ساختار برنامه نویسی است. در شی گرایی، همه چیز به عنوان یک اشیا در کنار هم قرار میگیرند. این اشیاء، ترکیبی از داده ها، متغیر ها و توابع میباشد که باهم فعالیت میکنند. وقتی شی آن فعالیت ها را انجام می دهد ، رفتار شی را مشخص می کند. و یک Data Type را بوجود می آورند. data type هایی مانند Int، Float، Bool و …

اکنون زبان سی شارپ، از شی گرایی استفاده میکند. شی گرایی ساختار واضحی برای برنامه ها فراهم میکند، اصلاح کدهارا برای ما آسان میکند و به ما در ایجاد برنامه هایی کامل با کد کمتر و زمان ساخت کوتاه تر کمک میکند. درک مفاهیم OOP می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نحوه طراحی یک برنامه و استفاده از زبانی کمک کند.

زبان برنامه نویسی منبع باز یا Open Source :

c shorp تخصصی
 

زبان برنامه نویسی منبع باز یا Open source یعنی  شما هنگام کدنویسی با پایتون هیچ محدودیتی در کدنویسی ندارید و هرچیزی که در ذهنتان خلق میشود، میتوانید به صورت کد وارد کنید. البته در ابتدا باید زبان سی شارپ را خوب یادبگیرید و کمی خلاقیت به کار ببريد. زبان برنامه نویسی Open Source یک ویژگی مثبت محسوب میشود.

Net FrameWork. :

microsoft .net framework
 

Net Framework یک پلتفرم یا چارچوب، برای توسعه نرم افزار میباشد که توسط کمپانی مایکروسافت ساخته شده است.  این پلتفرم یک پیش نیاز برای اجرای برنامه های ویندوز میباشد. این پلتفرم، همانند یک چارچوب میباشد که شامل ابزار های توسعه دهنده، زبان های برنامه نویسی، و کتابخانه ها برای ساخت برنامه های Desktop و Web میباشد. همچینین از Net. برای ساخت وب سایت ها، سرویس های وب و بازی ها استفاده میشود.

اولین نسخه از فریم ورک .Net در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. اولین نسخه .Net frame 1.0 نام داشت. چارچوب Microsoft .Net از آن زمان تاکنون مسیری طولانی را طی کرده است و نسخه فعلی آن  Framework 4.7.2 است. این فریم وورک، از زبان های مختلفی مانند #C پشتیبانی میکند.

آموزش تخصصی C#
 

سی شارپ یک زبان مدرن و قدرتمند اما آسان میباشد. یادگیری این زبان برنامه نویسی برای افراد مبتدی که میخواهند وارد دنیای برنامه نویسی بشوند بسیار مناسب است و تنها به پشتکار و کوشش احتیاج دارد. برخی از کاربرد های زبان برنامه نویسی سی شارپ عبارت اند از: ساخت نرم افزار های تحت وب، ساخت بازی، سروبیس های وب (Web Service)، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، خدمات Backend و Windows Forms، نرم افزار های موبایل (اندروید) و ویندوز و …

برنامه نویسی c#
 

سی شارپ به طور گسترده، برای توسعه نرم افزار های دسکتاپ و برنامه های تحت (Web Application) مورد استفاده قرار میگیرد. توجه کنید که زبان سی شارپ یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که در حوزه توسعه نرم افزار های دسکتاپ، به طور حرفه ای استفاده میشود. اگر شما بخواهید برنامه های Microsoft را ایجاد کنید، سی شارپ برای شما مناسب است. همچنین شما میتوانید برنامه هایی تحت NET. ایجاد کنید که در سیستم عامل های مک، لینوکس و ویندوز ایجاد شوند. از دیگر مزایای این زبان برنامه نویسی میتوان به منبع باز بودن آن اشاره کرد که در بالا به آن اشاره کردیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *