استفاده از شل در لینوکس

استفاده از شل در لینوکس

در آموزش های قبل راجع به شل و انواع آن بحث کردیم و دیدیم که در لینوکس  شل های مختلفی مانند Bash ، Dash ، KornShell ، tcsh ، Z shell وجود دارد . برای اجرای برنامه از شل ، در خط فرمان دستور آن را با استفاده از نحو مناسب تایپ کرده و Enter را برای اجرا فشار دهید. دستور echo که در آموزش قبل استفاده شد ، یک برنامه عالی برای شروع است. در واقع این دستور برای نمایش متن در محیط ترمینال استفاده میشود . نحو اصلی دستور echo به صورت زیر است :

echo [OPTION]… [STRING]…

در ساختار نحوی دستور echo، [OPTION] بدین معناست که گزینه های مختلفی (که switches نیز نامیده می شوند) وجود دارد که می توانید آنها را برای تغییر صفحه نمایش  اضافه کنید . براکت ها اختیاری بودن سوییچ ها را نشان می دهند. آرگومان [STRING] به شما امکان می دهد یک رشته را برای نمایش تعیین کنید. این گزینه نیز ، چونکه در براکت مشخص شده است  ، اختیاری است .

برای درک نحو دستور echo بهتر است از یک مثال استفاده شود. در مثال زیر دستور echo بدون آرگومان یا گزینه استفاده می شود و همانطور که ملاحظه میشود به سادگی یک خط خالی را نمایش می دهد . پس دستور echo به تنهایی برای نمایش یک خط خالی استفاده می شود . در مرحله ی دوم ، دستور echo رشته  I Love Linux را که به عنوان آرگومان به برنامه echo ارائه شده است را چاپ میکند .

 $ echo I Love Linux

I Love Linux

$

در دستور بالا دقت شود که به اعلان $ ، command prompt می گویند . و نمایش آن به معنای آمادگی شل برای وارد کردن دستورات است .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *