مقایسه storage های SAN ، NAS ، DAS ، JBOD

مقایسه storage های SAN ، NAS ، DAS ، JBOD

انواع تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات :

در دنیای امروز ارزش اطلاعات حتی از معادن طلا و چاه های نفت هم بیشتر شده است. کشور ها، سازمان ها، کمپانی های کوچک و بزرگ و بسیاری از افراد مشهور و یا معمولی نیز هزینه های بسیاری در جهت حفظ اطلاعات خود پرداخت میکنند. به همین خاطر یکی از موضوعات مهم در دنیای IT و شبکه بحث ذخیره سازی و Storage هاست.

دستگاه ها و تجهیزات زیادی برای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارند که با توجه به حجم اطلاعات و درجه ی اهمیتشان از انواع آن ها استفاده میکنیم. از جمله تجهیزاتی که برای ذخیره سازی اطلاعات در سازمان ها و مجموعه های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد میتوان به SAN ، NAS ، DAS و JBOD اشاره نمود. این دستگاه ها شامل تعداد زیادی هارد دیسک هستند که قادرند حجم بسیار زیادی از داده ها و اطلاعات را ذخیره کنند. علاوه بر آن دستگاه هایی مانند SAN و NAS از هوشمندی نسبتا بالایی برخوردار هستند که در ادامه به شرح این موضوع میپردازیم.

مقایسه storage های SAN ، NAS ، DAS ، JBOD :

SAN :

SAN مخفف عبارت Storage Area Network به معنای شبکه ی ذخیره سازی اطلاعات میباشد. قسمت اصلی این دستگاه شامل تعداد زیادی هارد دیسک است که در عمل همه ی آن ها یک فضای ذخیره سازی واحد و عظیم را تشکیل میدهند. SAN ها برای ذخیره اطلاعات و داده ها از ساختار Block level استفاده میکنند و آن را به Client های خود نیز ارائه میدهند. Block Storage نوعی ذخیره داده است که معمولا در محیط‌ های SAN استفاده می‌شود. جایی که داده در  Volumeها ذخیره می‌شود، با نام Block ها نیز شناخته می‌شود.

SAN ها از تکنولوژی Raid پشتیبانی میکنند.

NAS :

NAS یا Network Attached Storage متشکل از مجموعه ای از هارد دیسک هاست که قابلیت ذخیره سازی اطلاعات تا حجم بسیار بالا را دارد. برخلاف SAN Storage ، پروتکل های دسترسی به NAS به صورت File base عمل میکنند. NAS ها از تکنولوژی raid پشتیبانی میکنند.

DAS :

DAS یا Direct Attached Storage شامل هارد یا گروهی از هارد هاست که فضای ذخیره سازی بزرگتری را برای Client های خود به وجود می آورد. برخلاف SAN و NAS این دستگاه ذخیره سازی اطلاعات از هوشمندی خاصی برخوردار نیست.

JBOD :

JBOD مخفف کلمه های Just a Bunch Of Disks یا Just a Bunch Of Drives به معنی چند هارد، چند درایو یا چند دیسک است که در کنار یکدیگر کار می کنند. اطلاعات هر هارد فقط مربوط به خودش است و هیچ یک از هارد دیسک ها دخالتی در اطلاعات و محتوای سایر هارد ها ندارد. JBOD ها از تکنولوژی Raid پشتیبانی نمیکنند.

نکته!!! از تجهیزات DAS و JBOD بیشتر به منظور افزایش تعداد Storage ها استفاده میشود. این تجهیزات قیمت بسیار پایین تری نسبت به SAN و NAS دارند.

 

ارتباط SAN storage با Client :

SAN ها از طریق پروتکل های SCSCI ، ISCSI و FC میتوانند به Client ها سرویس بدهند. در ادامه هر یک از این پروتکل ها را توضیح میدهیم.

ارتباط از طریق کابل SCSI :

برای اینکه یک سرور را به SAN storage متصل کنیم تا بتواند از فضای ذخیره سازی آن استفاده کند میتوانیم از یک کابل SCSI استفاده کنیم. استفاده از کابل SCSI باعث میشود تا پهنای باند خیلی زیادی بین سرور و SAN به وجود بیاید. اما امروزه این روش چندان مورد استقبال قرار نمیگیرد.

ارتباط از طریق کابل FC :

سرور و SAN storage را از طریق فیبر نوری یا Fiber channel نیز میتوانیم به یکدیگر متصل کنیم. این ارتباط اما به شرطی صورت میگیرد که SAN storage قابلیت پشتیبانی کردن فیبر نوری را داشته باشد و بتوان فیبر نوری را به آن متصل کرد. همچنین بر روی سرور نیز باید کارتی تحت عنوان HBA نصب باشد تا بتواند از طریق فیبر نوری به SAN storage متصل شود.

ارتباط از طریق پروتکل ISCSI :

برای متصل کردن SAN storage و سرور میتوان از پروتکل TCP/IP نیز استفاده نمود. به عبارت دیگر SAN storage میتواند تحت شبکه به Client های خود سرویس ارائه کند. این ارتباط از طریق پروتکل ISCSI صورت میگیرد.

این روش نسبت به روش های قبلی از پهنای باند کمتری برخوردار است چراکه ارتباط بر روی بستر شبکه برقرار میشود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *