بررسی دستورات شل uname ، readlink و echo

بررسی دستورات شل

در این قسمت به بررسی دستورات شل میپردازیم . هنگام مشاهده شل ها ، درک تاریخچه و استفاده فعلی از فایل bin/sh از اهمیت بالایی برخوردار است .  این فایل در اصل محل شل سیستم است. به عنوان مثال ، در سیستم های یونیکس ، معمولاً Bourne shell در این فایل نصب می شود . در سیستم های لینوکس ، فایل /bin/sh یک پیوند نمادین (symbolic link) به یک شل است. برای تعیین شل مورد استفاده سیستم عامل از دستور $ readlink /bin/s میتوان استفاده کرد .

در توزیع CentOS دستور readlink شل مورد استفاده سیستم عامل ( یعنی Bash ) را نشان می دهد .

$ readlink /bin/s

Bash

$

در توزیع Ubuntu دستور readlink شل مورد استفاده سیستم عامل ( dash ) را نشان می دهد .

$ readlink /bin/sh

dash

$

برای تعیین سریع شل مورد استفاده در خط فرمان ، می توانید از یک متغیر محیطی  همراه با دستور echo استفاده کنید . دستور echo به شما امکان نمایش داده ها را می دهد . در دستور زیر ، در توزیع CentOS ، متغیر محیط (SHELL) داده های خود (برنامه شل فعلی) را با استفاده از فرمان echo نمایش می دهد. $ قبل از نام متغیر اضافه می شود تا داده های ذخیره شده در آن متغیر را نشان دهد .

$ echo $SHELL

/bin/bash

$

$ echo $BASH_VERSION

4.2.46(2)-release

$

در دستور بالا توجه کنید که شل فعلی Bash (/bin/bash) است. شما می توانید نسخه فعلی Bash shell را از طریق متغیر محیط BASH_VERSION  نشان دهید.

در حالی که در حال بررسی محیط شل خود هستید ، باید اطلاعاتی در مورد هسته سیستم لینوکس خود نیز بیاموزید. ابزار uname برای این کار مفید است. در زیر شل فعلی در توزیع اوبونتو را می بینید .

$ uname

Linux

$

$ uname -r

4.15.0-46-generic

$

$ uname -a

Linux Ubuntu1804 4.15.0-46-generic #49-Ubuntu SMP Wed Feb 6

09:33:07 UTC 2019 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

$

دستور uname هنگامی که به تنهایی استفاده می شود ، فقط نام هسته (لینوکس) را نمایش می دهد. اگر می خواهید نسخه هسته فعلی (که revision نامیده می شود) را بدانید ، گزینه r – را به دستور اضافه کنید . برای مشاهده همه اطلاعات سیستم ، مانند نوع پردازنده (x86_64) و نام سیستم عامل (GNU/Linux) ، گزینه a- را در دستور uname وارد کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *