دسترسی به شل و انواع آن

دسترسی به شل و انواع آن

دسترسی به شل

پس از نصب و راه اندازی سیستم لینوکس یا توزیع محیط مجازی و بوت شدن آن ، معمولاً می توانید با فشار دادن کلید ترکیبی Ctrl+Alt+F2 (که شما را به ترمینال tty2 می رساند) به ترمینال خط فرمان command-line terminal دسترسی پیدا کنید ، و با استفاده از یک حساب کاربری استاندارد (بدون امتیاز فوق العاده کاربر) وارد محیط ترمینال شوید. به طور معمول ، شما باید هنگام نصب توزیع لینوکس ، یک حساب کاربری استاندارد ایجاد کنید.

اگر می خواهید از رابط کاربری گرافیکی graphical user interface(GUI) توزیع لینوکس استفاده کنید ، میتوانید از کلیدهای ترکیبی زیر برای دسترسی به خط فرمان استفاده کنید ، این کلید های ترکیبی شما را به سمت یک ترمینال شبیه سازی هدایت میکنند :

  • در توزیع Ubuntu Workstation ،از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+T استفاده میشود.
  • در توزیع هایCentOS 7 و ایستگاه کاری Fedora 29 ، روی آیکون Activities menu کلیک کرده ،عبارت term  را در نوار جستجو وارد کرده و آیکون terminal به دست آمده را انتخاب کنید.
  • در توزیع openSUSE 15 Leap ، روی آیکون Application menu در سمت چپ صفحه کلیک کرده ،عبارت term را در نوار جستجو وارد کرده و یکی از آیکون های terminal حاصل را انتخاب کنید.

انواع شل های لینوکس

هنگامی که با موفقیت وارد یک ترمینال tty (مانند tty2) می شوید یا برنامه شبیه ساز ترمینال GUI را برای دسترسی به خط فرمان باز می کنید ، برنامه ارائه دهنده آن (برنامه ای که باعث میشود شما از طریق محیط خط فرمان بتوانید با هسته سیستم عامل ارتباط برقرار کنید) یک Shell نام دارد . برنامه Bash shell محبوب ترین و رایج ترین برنامه مورد استفاده در توزیع های مختلف لینوکس است ، اما چند برنامه دیگر نیز وجود دارند که در زیر مختصرا توضیح داده شده است .

(Bourne Again shell) Bash ، GNU Bash برای اولین بار در سال 1989 منتشر شد ، و معمولاً به عنوان شل پیش فرض برای حساب های کاربری لینوکس استفاده می شود. Bash shell توسط پروژه GNU به عنوان جایگزینی برای شل استاندارد سیستم عامل یونیکس ، به نام Bourne shell (نام بنیان گذار آن) توسعه داده شد. برای سیستم عامل های Windows 10 ، macOS و Solaris نیز در دسترس است.

(Debian Almquist shell) (Dash) برای اولین بار در سال 2002 منتشر شد. این شل سبک تر از قابلیت Command line editing یا Command history برخوردار نیست ، اما قابلیت اجرای برنامه شل سریعتری (که script نامیده می شود) را ارائه می دهد.

KornShell این شل برای اولین بار در سال 1983 منتشر شد اما تا سال 2000 نرم افزار اختصاصی بود. توسط David Korn از آزمایشگاه های Bell اختراع شد. یک شل برنامه نویسی سازگار با Bourne shell است ، اما از ویژگی های برنامه نویسی (Programming) پیشرفته مانند ویژگی های موجود در زبان های برنامه نویسی C پشتیبانی می کند.

tcsh در ابتدا در سال 1981 منتشر شد ، TENEX C shell نسخه ارتقا یافته C Shell است.که ویژگی تکمیل فرمان را اضافه کرد ، این گزینه یک ویژگی خوب در سیستم عامل TENEX بود. علاوه بر این ، tcsh عناصری را از زبان برنامه نویسی C در اسکریپت های شل قرار می دهد.

Z shell ، Z shell برای اولین بار در سال 1990 منتشر شد. این شل پیشرفته تقریبا از همه ی ویژگی های موجود در Bash ، tcsh و KornShell برخوردار است. همچنین این شل برخی از اجزای توسعه یافته Bourne shell که شامل ویژگی های programming پیشرفته ، فایل های shared history و themed prompt است را ارائه می دهد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *