معرفی پروتکل DNS

معرفی پروتکل DNS :

در این بخش درباره ی DNS یا Domain Name System و همه ی مفاهیم مربوط به آن توضیح خواهیم داد.

برای درک بهتر این مفهوم پیش از بیان هر تعریفی راجع به DNS ، میبایست با ساختار اولیه ی دامنه ( Domain ) ، URL و … آشنا شویم.

ساختار نام دامنه ( Domain Name ) :

نام دامنه بخش بزرگی از دنیای اینترنت می باشد. اولین چیزی که ما در هنگام مشاهده ی یک وب سایت میبینیم نام دامنه می باشد و همین نام دامنه ها هستند که به ما کمک می کنند آدرس وب سایت ها را بتوانیم به سادگی در ذهن بسپاریم.

به صورت کلی دامنه، نامی می باشد که به یک وب سایت اختصاص میابد و برای هر سایت منحصر بفرد می باشد. چند نمونه از نام دامنه هایی که هرروز میلیون ها کاربر از آن ها استفاده می کنند را می توانید در ادامه مشاهده نمایید :

Google.com, Apple.com, Wikipedia.org, Facebook.com, yahoo.com, …

هر وب سایت یک آدرس منحصر به فرد در اینترنت دارد که IP یا Internet Protocol نامیده میشود. برای مراجعه به هر کدام از این وب سایت ها لازم است که آدرس IP آن را در اختیار داشته باشیم. اما واضح است که به خاطر سپردن این آدرس ها کار بسیار دشوار و دور از ذهنی است. به همین دلیل از Domain Name برای دستیابی به آن ها استفاده میکنیم تا بتوانیم به راحتی نام آن ها را به ذهن بسپاریم.

URL چیست ؟

کلمه اختصاری URL  که مخفف Uniform Resource Locator است، راهی است برای شناسایی مکان یا موضع یک فایل بر روی اینترنت. URL همان آدرسی است که ما نه تنها برای باز کردن وبسایت ها ، بلکه برای دانلود تصاویر، ویدیو، برنامه های نرم افزاری و انواع مختلف فایل های دیگر استفاده می کنیم که بر روی یک سرور میزبانی می شوند.

باز کردن یک فایل بر روی Hard Disk کامپیوتر به سادگی دابل کلیک کردن بر روی آن است، اما برای باز کردن یک فایل بر روی کامپیوترهای راه دور مثل وب سرورها مستلزم آنیم که URL یا آدرس اختصاصی و منحصر به فرد آن فایل را بداینم بطوری که مرورگر وب ما بداند کجا دنبال آن فایل بگردد. یعنی در واقع URL به مرورگر ، مکان منبع مورد نیاز را نشان می دهد.

شکل زیر قالب کلی URL را نشان میدهد.

پروتکل DNS

نکته!!! در میان آدرس URL میتوانیم Domain Name را نیز مشاهده کنیم.

DNS چیست ؟

DNS ( Domain Name System )  یک پروتکل شناخته شده در زمینه شبکه می باشد. از پروتکل DNS در جهت تبدیل اسم بهIP  و همچنین تبدیل IP به اسم استفاده میگردد. وقتی می خواهید وارد سایتی شوید ، باید آدرس وب سرور آن را بدانید. آدرس وب سرور با IP مشخص میشود. اما به خاطر سپردن آدرس IP دشوار است. می توان به جای IP از domain name  ها نیز استفاده کرد. برای هر IP یک domain name در نظر گرفته شده است. برای مثال فرض کنید IPآدرس گوگل ۶۶٫۲۴۹٫۹۱٫۱۰۳ است. که در این صورت برای دسترسی به گوگل میتوانیم از IP یا آدرس www.google.comاستفاده کنید.
در حقیقت  DNS، IP address  را به اسامی مشخص و ساده ترجمه می کند. هم domain name  و هم   IP address، کاربر را به یک وب سرور مشخص هدایت می کند ، اما domain name، هم برای استفاده ، و هم برای به خاطر سپردن به مراتب راحت تر از IP address است. بدون DNS کاربرها مجبور هستند برای وارد شدن به هر بخشی از اینترنت از اعداد خسته کنندهIP address  استفاده کنند.

نکته!!! اصطلاح Forward lookup zone به معنی تبدیل اسم به IP و اصطلاح Reverse lookup zone به معنی تبدیل IP به اسم میباشد.

DNS server چیست ؟

DNS Server یک دیتابیس بزرگ است که شامل مجموعه ای از Domain ها و IP های مربوط به آن میشود. برای مثال اگر google.com را با استفاده از سیستم خود مورد جست و جو قرار دهیم در نهایت یک وب سایت با آدرس IP 64.233.167.99 به ما برگردانده میشود ( در اصطلاح شبکه میگوییم که یک وب سایت با آدرس IP فلان Resolve میشود ).

DNS Server های زیادی در شرکت ها و سازمان های مختلف وجود دارد که با یکدیگر نیز در ارتباط هستند. تنها کافی است شرکت Hosting نام دامنه ما را در DNS Server اضافه نماید تا به تدریج با سایر DNS Server ها در سراسر جهان هماهنگ شود. به بیان دیگر DNS Server ها اطلاعات خود را با یکدیگر Replicate میکنند.

مرورگر چگونه وب سایت مورد نظر را پیدا میکند ؟

هنگامی که نام وب سایتی را در مرورگر خود وارد میکنیم در ابتدا آن نام با نام سیستم اصلی مقایسه میشود. در صورتی که این نام با نام سیستم اصلی تطابق نداشته باشد سیستم مسیر c:\Windows\System32\drivers\etc را طی کرده و وارد فایل hosts میشود. سپس نام وب سایت را با اطلاعات درون فایل چک میکند. اگر نام وب سایت مورد نظر را در این فایل پیدا نکرد به سراغ حافظه ی DNS Cache سیستم رفته و در بین آن ها به جست و جو میپردازد. در آخر اگر بعد از همه ی این مراحل آدرس در سیستم موجود نباشد آن را به سمت DNS Server ارسال میکند تا در نهایت DNS Server وب سایت را بیابد.

نکته!!! فایل hosts قابل Eddite شدن نمیباشد مگر اینکه آن را در حالت Run as administrator قرار دهیم.

 

نکته!!! برای مثال اگر در آخر فایل hosts ، IP ای را به دلخواه به آدرس www.google.com اختصاص دهیم دیگر امکان جست و جو و یافتن این آدرس توسط این سیستم وجود ندارد.

dns چیست

 

معرفی پروتکل dns

 

کاربرد DNS در شبکه

 

پروتکل DNS در شبکه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *