معرفی پروتکل PPPoE

معرفی پروتکل PPPoE :

پروتکل PPPoE یا Point to Point Protocol over Ethernet یکی از پروتکل های معروف در شبکه است که امکان تبادل داده بین دو شبکه یا دو نقطه (Point) را فراهم میکند. این پروتکل بر روی لایه Data link کار میکند و از پروتکل های لایه شبکه، مانند IPv4 و IPv6 نیز پشتیبانی میکند.

در جلسات قبل پروتکل DHCP را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. برای مطالعه ی مطالب مربوط به DHCP اینجا کلیک کنید.

با توجه به مطالب ذکر شده مدیر شبکه با راه اندازی یک DHCP Server میتواند سرویس ها و خدمات متعدد و گوناگونی را به Client ها عرضه نماید و بدین ترتیب دیگر لازم نیست به سراغ تک تک سیستم ها رفته و خود به شخصه تنظیمات را بر روی آن ها اعمال نماید.

تصویر زیر را در نظر بگیرید. شکل زیر یک شبکه ی Lan را نمایش میدهد. در این شبکه تعدادی کامپیوتر وجود دارد که به وسیله ی یک سوییچ در یک Broadcast domain قرار گرفته اند. سوییچ نیز در نهایت به وسیله ی یک کابل به پورت شماره ۱ روتر میکروتیک متصل شده است.

مدیر شبکه بر روی پورت شماره ۱ روتر ، DHCP Server راه اندازی کرده است. بنابراین همه ی سیستم هایی که در این شبکه قرار گرفته اند سرویس هایی مانند آدرس IP ، Gateway ، Subnetmask ، DNS و … را از DHCP Server دریافت میکنند.

پروتکل pppoe چیست

حال تصور کنید شخصی کامپیوتر دیگری را بدون هماهنگی با مدیر شبکه به این سوییچ متصل کند. در این صورت کامپیوتر به راحتی به شبکه متصل شده و از DHCP Server سرویس دریافت میکند.

این مسئله ممکن است گاهی مشکل ساز شود. چراکه هر Client ای نباید به راحتی اجازه ی دسترسی به شبکه را داشته باشد. PPPoE پروتکلی است که تا حد زیادی این موضوع را در شبکه حل و فصل کرده است. در واقع عملکرد پروتکل PPPoE شباهت بسیار زیادی به پروتکل DHCP دارد. با این تفاوت که Client ها در یک شبکه ی Lan برای وصل شدن به PPPoE Server باید احراز هویت شوند. به عبارت دیگر هر Client قبل از وصل شدن به PPPoE Server لازم است کلمه ی عبور مشخصی را ارائه کند.

PPPoE کوتاه شده ی عبارت Point to Point Protocol over Ethernet میباشد. از این عبارت میتوان برداشت کرد که این پروتکل بر اساس لایه ی ۲ کار میکند ) over Ethernet ( . بنابراین هم PPPoE Client و هم PPPoE Server باید در یک Broadcast domain قرار داشته باشند.

اکثر ISP ها بر اساس پروتکل PPPoE به مشتریان خود سرویس ارائه میکنند. شاید این پرسش در ذهن شما به وجود بیاید که آیا مشترکان خانگی با ISP در یک Broadcast domain قرار دارند؟ بله. در ISP ها دستگاه هایی به نام DSLAM موجود است که مانند سوییچ عمل میکنند. منتها به جای کابل شبکه، کابل تلفن به آن ها متصل میشود. این کابل های تلفن از یک سو به DSLAM وصل هستند و از سمت دیگر از طریق زیرساخت های مخابرات به خانه ی مشترکان متصل میشوند. سپس مشترکان نیز با وصل کردن یک مودم به پریز تلفن، با ISP در یک Broadcast domain قرار میگیرند. در نهایت ارتباط بین Client ها و Server با استفاده از پروتکل PPPoE برقرار میشود.

توجه داشته باشید که DSLAM با استفاده از یک کابل شبکه به یک روتر متصل میشود و تنظیمات PPPoE Server بر روی روتر اعمال میگردد.

راه اندازی pppoe server

ارتباط بین Client ها (مشترکان خانگی) و PPPoE Server میتواند به صورت وایرلس نیز برقرار شود. بدین صورت که یک رادیو بر بالای ساختمان ISP قرار میگیرد و به روتری که PPPoE Server بر روی آن تنظیم شده است متصل میشود. سپس مشترکانی که قصد دارند از ISP سرویس دریافت کنند نیز یک رادیو بر بالای ساختمان خود نصب کرده و آن را به سمت رادیوی ISP مورد نظر قرار داده و تنظیم میکنند. تا بدین ترتیب Client و Server در یک Broadcast domain قرار بگیرند. در آخر نیز Client و Server بر اساس پروتکل PPPoE با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.

راه اندازی pppoe client

دیدگاه کاربران
  • مهدی کوشککی 1 آبان 1402

    مطلب فوق خوب و قابل فهم بیان شده
    ممنونم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *