مدیریت همزمان چند ویندوز سرور با DSC

DSC در powershell :

DSC یا Desired State Configuration در واقع یک پلتفرم مدیریتی است که در powersell قرار دارد و به شما این امکان را میدهد تا با استفاده از یک سری کد و اسکریپت، شبکه های خود را به صورت حرفه ای و در سطح گسترده مدیریت کنید. برای درک هرچه بهتر این مفهوم به مثال زیر توجه کنید.

مثال : سازمانی را تصور کنید که دارای ۱۰۰ شعبه ی مختلف در سرتاسر دنیاست. مدیر این سازمان تصمیم دارد که در هر صد شعبه یک وب سرور مجزا راه اندازی کند. در نظر داشته باشید که هر کدام از این شعبات صدها کیلوکتر با یکدیگر فاصله دارند. آیا مدیر شبکه به ازای راه اندازی و کانفیگ کردن هر وب سرور باید کیلومتر ها راه را طی کند؟ شما چه پیشنهاد میکنید؟

شاید با خود فکر کنید که مدیر شبکه میتواند از طریق Remote شدن به هر شعبه تنظیمات مورد نظر را انجام دهد. این راه حل عملی است اما منطقی به نظر نمیرسد. کانفیگ کردن ۱۰۰ سرور مجزا از راه دور فقط زحمت طی کردن مسیر را کم میکند و مدیر شبکه همچنان مجبور است خود به شخصه تک تک سرور ها را کانفیگ کند.

راه حل : کمپانی مایکروسافت برای حل این مشکل راه حلی را در نظر گرفت و این راه حل را به عنوان یک قابلیت به نام “DSC” در ویندوز سرور ۲۰۱۲ تعبیه نمود و به بازار عرضه کرد. با استفاده از قابلیت DSC ، مدیر شبکه میتواند به ازای هر سرور یک فایل Configuration مجزا بسازد و با استفاده از آن ها، از یک نقطه ی مرکزی همه ی تنظیمات را بر روی سرور ها اعمال کند.

با توجه به مثال بالا مدیر شبکه اگر بخواهد تنظیمات کاملا مشابهی را بر روی همه ی سرور ها قرار دهد ، میبایست ۱۰۰ فایل Configuration یکسان تولید کرده و بر روی همه ی سرور ها اعمال کند. اما اگر تنظیمات متفاوتی را برای هر سرور در نظر گرفته باشد به ازای هر سرور فایل Configuration متفاوتی را ایجاد میکند و سپس با توجه به هر فایل تنظیمات متفاوتی بر روی هر سرور اعمال میگردد.

 

مزایای استفاده از DSC :

  • DSC هر دو عمل Configuration و Implementation را انجام میدهد که به تفکیک هر کدام را توضیح میدهیم.

عمل Configuration مربوط به ساخت همان فایل Configuration است. همه ی تنظیماتی که قرار است بر روی سرور یا سرور ها صورت بگیرد در فایلی به نام Configuration ذخیره میشود. پس از ایجاد هر فایل Configuration ، این تنظیمات با اجرای چند دستور مشخص در محیط powershell بر روی سرور ها اعمال میگردد. به همین دلیل میتوان گفت که DSC دو عمل Configuration (پیکربندی) و Implementation (اجرا) را انجام میدهد.

  • از انجام دادن حجم زیادی از کانفیگ ها، خصوصا کانفیگ های تکراری کاسته میشود. برای مثال دیگر لازم نیست مدیر شبکه تنظیمات خاصی را بر روی تک تک سرور ها انجام دهد. چراکه میتواند با کمک DSC فقط یک بار تنظیمات را بنویسد و همان تنظیمات را بر روی سرور های متعددی اعمال و اجرا کند.
  • با استفاده از DSC میتوان مدیریت شبکه ها را تا حد بسیار زیادی توسعه داد. زیرا دیگر لازم نیست برای کانفیگ کردن شبکه ها و سرور هایی که در فاصله ی دوری از یکدیگر قرار گرفته اند مسافت های طولانی را طی نمود و به همین خاطر میتوان شبکه ها را در سطح جهانی مدیریت کرد.
  • با کمک DSC میتوانیم دستورات جدیدی را در محیط powershell تعریف کنیم و از آن ها استفاده کنیم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *