آموزش سیسکو : دیدگاه های شبکه

جلسه اول : دیدگاه های شبکه

در قسمت اول از آموزش سیسکو به دیدگاه های مختلف در شبکه میپردازیم . خب اگر شما در حوزه شبکه تازه وارد هستید بدیهی است که دیدگاه شما در مورد شبکه با دیدگاه یک مهندس شبکه متفاوت باشد . به شکل زیر نگاه کنید ، گاهی ، دیدگاه شما در مورد شبکه می تواند بر اساس نحوه استفاده  اینترنت در خانه ، استفاده از اتصال اینترنت پرسرعت مانند digital subscriber line (DSL) یا تلویزیون کابلی باشد .

دیدگاه کاربر در شبکه

قسمت بالای شکل یک کاربر اینترنت کابلی سرعت بالا را نشان می دهد. رایانه با استفاده از کابل اترنت به مودم کابلی متصل می شود. سپس مودم کابلی با استفاده از یک کابل کواکسیال به پریز cable TV (CATV) در دیوار متصل می شود. از آنجا که خدمات اینترنتی کابلی به طور مداوم خدمات ارائه می دهند ، کاربر می تواند پشت کامپیوتر بنشیند و شروع به ارسال ایمیل ، مرور وب سایت ها ، برقراری تماس تلفنی اینترنتی و استفاده از ابزارها و برنامه های دیگر کند.

قسمت پایین شکل از دو فناوری مختلف استفاده می کند. ابتدا ، تبلت به جای استفاده از کابل اترنت از فناوری وایرلس استفاده می کند که با نام شبکه wireless local-area network (wireless LAN) یا Wi-Fi نیز شناخته می شود. و ، روتر از فناوری متفاوت ، DSL ، برای ارتباط با اینترنت استفاده می کند .

شبکه های خانگی و شبکه هایی که برای استفاده یک شرکت ساخته شده اند از فناوری های مشابه ای در تکنولوژی شبکه استفاده می کنند. دنیای فناوری اطلاعات (IT) به شبکه ای گفته می شود که توسط یک شرکت یا پروژه ، به منظور اجازه دادن به کارکنان خود به عنوان یک شبکه سازمانی (enterprise network) ایجاد شده است. شبکه های خانگی کوچکتر ، وقتی برای کارهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند ، با نام small office/home office(SOHO) شناخته می شوند.

کاربران شبکه های سازمانی (enterprise) معمولا شناخت کمی نسبت به شبکه ی خود دارند و برای انجام کارهای روزانه  (مثلا اتصال رایانه کاربران از طریق کابل اترنت به پریز دیواری یا استفاده از wireless LAN ها با لپ تاپ خود برای اتاق کنفرانس) از شبکه استفاده میکنند .

شکل زیر دو دیدگاه کاربر نهایی را در یک شبکه enterprise نشان می دهد.

شبکه Enterprise

نکته ، در نمودارهای شبکه ، ابر قسمتی از شبکه را نشان می دهد که جزئیات آن از اهمیت بالایی برخوردار نیست . مثلا در شکل بالا قسمت ابر جزئیات نحوه ایجاد یک شبکه enterprise را نادیده می گیرد.

برخی از کاربران ممکن است هیچ تصوری از شبکه نداشته باشند و تنها از مزیت های شبکه مانند (توانایی ارسال پیام در سایت های رسانه های اجتماعی ، برقراری تماس تلفنی ، جستجوی اطلاعات در اینترنت ، گوش دادن به موسیقی و بارگیری بی شمار) بدون توجه به نحوه انجام آن یا نحوه اتصال آنها به اینترنت لذت ببرند .

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *