استفاده از اترنت به عنوان تکنولوژی WAN

در این جلسه به استفاده از اترنت به عنوان تکنولوژی WAN خواهیم پرداخت ، در چند دهه اول وجود اترنت ، اترنت فقط برای شبکه های LAN مناسب بود. محدودیت در طول کابل و دستگاه ها ممکن است اجازه طول یک یا دو کیلومتر برای شبکه های LAN را بدهد ، اما هم چنان محدودیت وجود دارد .

با گذشت زمان ، IEEE استانداردهای اترنت را به نحوی بهبود داد که فناوری WAN ایجاد شد . به عنوان مثال ، استاندارد ۱۰۰۰BASE-LX از کابل کشی فیبر single-mode با پشتیبانی از طول کابل  ۵-km استفاده می کند. استاندارد ۱۰۰۰BASE-ZX از طول کابل طولانی تر حتی ۷۰ کیلومتر پشتیبانی می کند . با گذشت زمان، و همانطور که IEEE فواصل کابل کشی لینک های اترنت را بهبود بخشید، اترنت به یک تکنولوژی WAN معقول تبدیل شد.

امروزه بسیاری از service providers (SP) یا ارائه دهندگان خدمات WAN خدمات WAN را بر اساس تکنولوژی اترنت ارائه می دهند و از مزایای اترنت استفاده می کنند . SP ها انواع مختلفی از این خدمات Ethernet WAN را با نام های مختلف ارائه می دهند. اما همه آنها از یک مدل مشابه ، با استفاده از اترنت بین سایت مشتری و شبکه SP استفاده می کنند ( شکل ۱ ).

لینک فیبر اترنت برای اتصال یک روتر CPE به شبکه WAN ارائه دهنده خدمات
شکل ۱ : لینک فیبر اترنت برای اتصال یک روتر CPE به شبکه WAN ارائه دهنده خدمات

مدل نشان داده شده در شکل ۱ ایده های زیادی در مورد نحوه ایجاد خط اجاره ای توسط شرکت مخابراتی ، با دیوایس ها و لینک های اترنت را نشان می دهد . کلاینت ها لینک اترنت را به اینترفیس روتر متصل می کنند . لینک اترنت (فیبر) به کلاینت ها اجازه میدهد که شبکه خود را به (point of presence) PoP از شرکت مخابراتی متصل کنند . به جای یک سوئیچ مخابراتی ، شکل بالا از یک سوئیچ اترنت استفاده می کند. در داخل شبکه SP ، از هر فناوری برای ایجاد سرویس های خاص Ethernet WAN استفاده می شود .

Ethernet WAN های ایجاد کننده سرویس های لایه ۲

سرویس های Ethernet WAN شامل انواع سرویس های خاصی است که به گونه ای متفاوت نحوه استفاده روترها از این خدمات را تغییر می دهد . با این حال ، برای اهداف CCNA ، شما فقط باید از پایه ترین سرویس Ethernet WAN ، که تقریباً مانند یک کابل Crossover اترنت عمل می کند( بیش از WAN) استفاده کنید. به عبارت دیگر:

  • به صورت منطقی ، مانند یک ارتباط نقطه به نقطه یا Point-to-point بین دو روتر رفتار می کند
  • به صورت فیزیکی ، طوری رفتار می کند که گویی یک لینک fiber Ethernet فیزیکی بین دو روتر وجود دارد

به سرویس Ethernet WAN با نام های گوناگونی دیگری نیز یاد میشود از جمله :

Ethernet WAN: یک نام عمومی برای تمایز آن از Ethernet LAN .

Ethernet Line Service  (E-Line): اصطلاحی از (Metro Ethernet Forum) MEF برای نوع سرویس نقطه به نقطه Ethernet WAN که در این کتاب نشان داده شده است.

Ethernet emulation: اصطلاحی که تأکید می کند لینک یک لینک اترنت واقعی end to end نیست.

Ethernet over MPLS (EoMPLS): اصطلاحی است که به (Multiprotocol Label Switching) MPLS اشاره دارد ، فناوری که می تواند برای ایجاد سرویس اترنت برای کلاینت استفاده شود.

بنابراین ، اگر یک لینک اترنت واحد را برای اتصال بین دو روتر تصور کنید ، متوجه میشوید که سرویس EoMPLS چگونه کار میکند ( شکل ۲ ). در این شکل ، دو روتر R1 و R2 به جای serial link با EoMPLS service متصل می شوند.

روترها از اینترفیس های اترنت استفاده می کنند و می توانند داده ها را به طور همزمان در هر دو جهت ارسال کنند. از نظر فیزیکی ، هر روتر در واقع به نقطه ای از شرکت SP متصل می شود (شکل ۱) ، اما از نظر منطقی ، دو روتر می توانند فریم های اترنت را از طریق لینک به یکدیگر ارسال کنند.

EoMPLS مانند یک لینک اترنت بین دو روتر رفتار می کند
شکل ۲ : EoMPLS مانند یک لینک اترنت بین دو روتر رفتار می کند
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *