نحوه استفاده روترها از WAN Data Link

خطوط استیجاری به روترها متصل می شوند و روترها بر ارسال بسته ها به میزبان مقصد تمرکز می کنند. با این حال ، روترها به طور فیزیکی به LAN ها و WAN ها متصل می شوند ، در حالی که LAN ها و WAN ها نیاز به ارسال داده ها در فریم های data-link دارند. پس اطلاعات بیشتر درباره HDLC به شما در مورد درک نحوه استفاده روترها از پروتکل HDLC هنگام ارسال داده ها کمک میکند .

ابتدا ، لایه Network مدل TCP/IP بر ارسال بسته های IP از میزبان ارسال کننده به میزبان مقصد تمرکز می کند . LAN ها و WAN ها فقط راهی برای انتقال بسته ها به روتر بعدی یا دستگاه کاربر نهایی می باشند . شکل زیر دیدگاه لایه Network را نشان می دهد.

منطق مسیریابی IP بر روی LAN ها و WAN ها

مراحل زیر را برای بسته IP که توسط PC1 به آدرس PC2 ارسال می شود دنبال کنید:

  1. منطق لایه Network از PC1 بسته IP را به روتر همسایه (R1) ارسال می کند.
  2. منطق لایه Network روتر R1 بسته را از طریق لینک اجاره ای به روتر R2 منتقل (مسیر دهی) می کند.
  3. منطق لایه Network روتر R2 بسته را از طریق LAN link به PC2 منتقل (مسیر دهی) می کند.

در حالی که شکل بالا منطق لایه Network را نشان می دهد ، کامپیوتر ها و روترها برای انتقال بیت های موجود در بسته باید به LAN ها و WAN های موجود در شکل تکیه کنند . شکل زیر همان مراحل را نشان می دهد ، اما این بار برخی از منطق لایه data-link که توسط میزبان و روترها استفاده می شود را نیز نشان می دهد . بسته لایه network در سه مرحله در یک فریم Data-link بسته بندی میشود مثلا در شکل زیر هر بار در انتقال بسته IP از PC1 به R1 ، از R1 به R2 ، و از R2 به PC2 مجدد بسته بندی میشود .

مفهوم کلی De-encapsulating و Re-encapsulating توسط روترها

مراحل زیر را مجددا برای ارسال بسته IP از PC1 به PC2 دنبال کنید .

  1. برای ارسال مجدد بسته IP به روتر R1 ، PC1 بسته IP را در یک فریم اترنت به MAC address مقصد R1 قرار می دهد.
  2. روتر R1 بسته IP را از فریم اترنت خارج می کند (حذف می کند) ، بسته را با استفاده از هدر و تریلر HDLC در یک فر یم HDLC قرار می دهد و فریم HDLC را به روتر R2 بعدی ارسال می کند.
  3. روتر R2 بسته IP را از فریم HDLC خارج می کند (حذف می کند) ، بسته را در یک فریم اترنت قرار می دهد که MAC address مقصد PC2 را دارد و فریم اترنت را به PC2 ارسال می کند.

به طور خلاصه ، یک خط اجاره ای با HDLC یک WAN link بین دو روتر ایجاد می کند تا بتوانند بسته های مربوط به LAN های خود را برای یکدیگر ارسال کنند . خط اجاره ای خود ابزارهای فیزیکی را برای انتقال بیت ها در هر دو جهت فراهم می کند . فریم های HDLC ابزارهایی را برای محصور کردن صحیح بسته لایه Network فراهم می کند تا از پیوند بین روترها عبور کند.

خطوط اجاره ای مزایای زیادی دارند که منجر به عمر طولانی آنها در بازار WAN شده است. این خطوط برای کلاینت ساده است ، به طور گسترده در دسترس است ، از کیفیت بالایی برخوردار است و خصوصی است. با این حال ،در مقایسه با فناوری های جدید WAN دارای معایبی ، از جمله هزینه بالاتر و معمولاً زمان های طولانی تر برای نصب سرویس هستند. علاوه بر این ، در مقایسه با استانداردهای امروزی ، LAN های خط اجاره ای کند هستند و سرعت آنها بیشتر از ده ها مگابیت بر ثانیه (Mbps) است. فناوری جدید WAN جایگزین خطوط اجاره ای شده است ، اترنت از جمله تکنولوژی مورد بحث در شبکه های WAN است .

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *