آموزش سیسکو : مدل شبکه

جلسه دوم : مدل شبکه

به قسمت دوم از سری آموزش های سیسکو خوش آمدید . در قسمت قبل انواع دیدگاه های شبکه را بررسی کردیم هدف از این قسمت صحبت در مورد مدل شبکه است .

یک مدل شبکه (networking model) ، که گاهی اوقات یا معماری شبکه (networking architecture) یا طرح شبکه (networking blueprint) نامیده می شود ، به مجموعه ای جامع از مستندات اشاره دارد. به صورت جداگانه ، هر مستند یک عملکرد کوچک برای یک شبکه را شرح می دهد. در مجموع ، این مستندات همه چیز را که باید برای کار یک شبکه کامپیوتری اتفاق بیفتد مهیا می کنند. برخی از مستندات یک پروتکل  (مجموعه ای از قوانین منطقی که دستگاه ها برای برقراری ارتباط باید از آنها پیروی کنند) را توصیف می کنند. مستندات دیگر برخی از الزامات فیزیکی برای شبکه را توصیف می کنند. به عنوان مثال ، یک مستند می تواند سطح ولتاژ و جریان مورد استفاده در یک کابل خاص را هنگام انتقال داده ها تعریف کند.

برای درک بهتر این مفهوم به مثال زیر دقت کنید :

فرض کنید که میخواهید یک خانه بسازید . هر چند که شما میتوانید خانه خود را بدون نقشه نیز بسازید اما داشتن نقشه میتواند به فونداسیون و ساختار مناسب خانه برای جلوگیری از سقوط و ایجاد فضاهای مخفی مناسب برای کارهای لوله کشی ، برق ، گاز و … کمک کند . همچنین بسیاری از افراد مختلف (مانند قالب بند ، برقکار ، آجرکار ، نقاش و غیره) که خانه را با استفاده از نقشه می سازند ، می دانند که اگر از نقشه پیروی کنند ، کار آنها مشکلی برای سایر کارگران ایجاد نمی کند. حال مدل شبکه را میتوانید مانند طرح معماری ساختن یک خانه تصور کنید . مانند مثال ساخت خانه ،شما می توانید شبکه ی خود را ایجاد کنید مثلا کارت شبکه خود را بسازید ، نرم افزار خود را بنویسید و … با این حال ، خرید و استفاده از محصولاتی که از قبل مطابق با مدل شبکه یا طرح شبکه شناخته شده هستند ساده تر به نظر میرسد . چون که شرکت ها برای این که محصولات آنها بتوانند به راحتی با یکدیگر کار کنند ، محصولات خود را را با مدلی از مدل های شبکه شناخته شده می سازند .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *