ارسال داده در شبکه های اترنت

جلسه ۲۴ : ارسال داده در شبکه های اترنت

اگرچه استانداردهای لایه Physical سیار متفاوت است ، اما سایر بخشهای استانداردهای اترنت بدون توجه به نوع لینک فیزیکی اترنت یکسان عمل می کنند.  در مرحله بعد ، این آموزش چندین پروتکل و قوانین مورد استفاده اترنت صرفنظر از نوع لینک را بررسی می کند . به طور خاص ، این بخش از آموزش جزئیات پروتکل Ethernet data-link layer ، سوئیچ ها و هاب ها که فریم های اترنت را از طریق شبکه Ethernet LAN جلو می برند را بررسی می کند .

پروتکل های اترنت لایه data-link

یکی از مهمترین نقاط قوت خانواده پروتکل های اترنت این است که این پرتوکل های حرفه ای از یک استاندارد data-link استفاده می کنند . در واقع ، بخشهای اصلی استاندارد data-link به استانداردهای اصلی اترنت برمی گردد .

پروتکل اترنت لایه data-link چارچوب اترنت را به صورت یک هدر اترنت در جلو ، داده های محصور شده در وسط ، و یک تریلر اترنت در انتها تعریف می کند . اترنت در واقع چند فرمت جایگزین را برای هدر تعریف می کند ، امروزه قالب فریم نشان داده شده در شکل ۱ معمولاً استفاده می شود .

ساختار رایج Ethernet Frame مورد استفاده
شکل ۱ : ساختار رایج Ethernet Frame مورد استفاده

در حالی که همه فیلدهای فریم اهمیت دارند ، در این آموزش به مهم ترین آنها و وظایف آنها می پردازیم . جدول زیر فیلد های موجود در هدر و تریلر و توضیح مختصری برای هرکدام ،را فهرست می کند .

فیلدبایتشرح
Preamble۷هماهنگ سازی
Start Frame Delimiter (SFD)۱نشان می دهد که فیلد Destination MAC Address از بایت بعدی شروع میشود .
Destination MAC Address۶گیرنده مورد نظر این فریم را مشخص می کند.
Source MAC Address۶فرستنده این فریم را مشخص می کند.
Type۲نوع پروتکل ذکر شده در داخل فریم را تعریف می کند . امروزه بیشتر از IP نسخه ۴ (IPv4) یا IP نسخه ۶ (IPv6) استفاده میشود .
Data و Pad*۴۶-۱۵۰۰ذخیره داده های یک لایه بالاتر ، معمولاً L3PDU (بسته IPv4 یا IPv6) را ذخیره می کند . فرستنده padding را برای برآوردن حداقل طول مورد نیاز برای این فیلد (۴۶ بایت) اضافه می کند.
Frame Check Sequence (FCS)۴یک روش برای NIC دریافت کننده برای تعیین اینکه آیا فریم دچار خطای انتقال شده است ، ارائه می دهد.

مشخصات IEEE 802.3 بخش داده فریم ۸۰۲٫۳ را به حداقل ۴۶ و حداکثر ۱۵۰۰ بایت محدود می کند . اصطلاح حداکثر واحد انتقال maximum transmission unit (MTU) حداکثر بسته لایه ۳ را که می تواند از طریق یک رسانه ارسال شود ، تعریف می کند . از آنجا که بسته لایه ۳ در قسمت داده یک فریم اترنت قرار دارد ، ۱۵۰۰ بایت بزرگترین IP MTU مجاز بر روی یک اترنت است .

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *