انواع استانداردهای اترنت در لایه Physical

جلسه هفده : انواع استانداردهای اترنت در لایه Physical 

اصطلاح اترنت به مجموعه ای از استانداردها اشاره دارد. برخی از استانداردها ، چگونگی ارسال داده ها در یک نوع کابل کشی خاص و با سرعت خاص را مشخص می کنند. استاندارد های دیگر پرتوکل ها یا قوانینی را تعریف می کنند که گره های اترنت باید از آنها پیروی کنند تا بخشی از Ethernet LAN باشند . همه این استانداردهای اترنت از IEEE آمده و شامل شماره ۸۰۲٫۳ برای قسمت ابتدایی نام خود است.

اترنت با توجه به سابقه طولانی در ۴۰ سال گذشته ، از گزینه های متنوعی برای لینک های فیزیکی اترنت برخوردار است . امروزه اترنت دارای استانداردهای زیادی برای انواع کابل کشی نوری و مسی و سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه (Mbps) تا ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه (Gbps) است. استانداردها از نظر نوع و طول کابل ها نیز با هم متفاوت هستند .

اساسی ترین انتخاب کابل کشی مربوط به موادی مانند سیم مسی یا الیاف شیشه است که در داخل کابل برای انتقال فیزیکی بیت ها استفاده می شود. دستگاه هایی که از کابل کشی UTP استفاده می کنند ، اطلاعات را از طریق سیم های مسی داخل کابل از طریق مدارهای الکتریکی منتقل می کنند. کابل کشی فیبر نوری ، جایگزین گران تری است که به گره های اترنت اجازه می دهد تا نور را بر روی الیاف شیشه در مرکز کابل ارسال کنند. اگرچه گرانتر است ، اما کابل های نوری معمولاً فاصله کابل کشی بیشتر بین گره ها را امکان پذیر می کنند .

یک مهندس شبکه برای آماده شدن برای انتخاب محصولات مورد نیاز برای خرید شبکه Ethernet LAN باید نام ها و ویژگی های استانداردهای مختلف اترنت را بداند .

محصولات IEEE استانداردهای لایه فیزیکی اترنت را با استفاده از چند مورد نامگذاری تعریف می کنند . نام رسمی با ۸۰۲٫۳ به همراه پسوندی پس از آن شروع می شود . IEEE همچنین از نام های میانبر معنادارتری که مشخص کننده ی سرعت و نوع کابل ( کابل کشی UTP (پسوندی شامل T) یا فیبر (پسوندی شامل X)) است ، استفاده می کند .

جدول زیر چند استاندارد لایه فیزیکی اترنت را فهرست می کند .

 

سرعت نام رایج نام استاندارد IEEEغیر رسمی نام استاندارد IEEE رسمی نوع کابل – ماکسیمم طول
۱۰ Mbps Ethernet ۱۰BASE-T ۸۰۲٫۳ مس ، ۱۰۰ m
۱۰۰ Mbps Fast Ethernet ۱۰۰BASE-T ۸۰۲٫۳u مس ، ۱۰۰ m
۱۰۰۰ Mbps Gigabit Ethernet ۱۰۰۰BASE-LX ۸۰۲٫۳z مس ، ۵۰۰۰ m
۱۰۰۰ Mbps Gigabit Ethernet ۱۰۰۰BASE-T ۸۰۲٫۳ab مس ، ۱۰۰ m
۱۰ Gbps ۱۰ Gig Ethernet ۱۰GBASE-T ۸۰۲٫۳an مس ، ۱۰۰ m

توجه

کابل کشی فیبر نوری دارای رشته های بلند نازک فایبرگلاس هستند . گره های اترنت متصل به نور فیبر شیشه ای موجود در کابل را ارسال می کنند و بیت ها را با تغییر در نور کد می کنند.

توجه

با وجود اینکه شما ممکن است انتظار داشته باشید که استانداردی که تقریباً ۴۰ سال پیش در IEEE تعیین شد ، پایدار و بدون تغییر بماند ، اما در واقع این چنین . IEEE ، همراه با شرکای فعال صنعتی ، به توسعه استانداردهای جدید اترنت با مسافت های طولانی تر ، گزینه های مختلف کابل کشی و سرعت بیشتر ادامه می دهند .

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *