لایه Data-Link و Physical در مدل TCP/IP

جلسه یازدهم : لایه Data-Link و Physical در مدل TCP/IP

 لایه های Physical و Data-Link مدل TCP/IP پروتکل ها و سخت افزار مورد نیاز برای انتقال داده ها را در برخی از شبکه های فیزیکی تعریف می کند. در واقع ، برخی از استانداردها هم توابع Data-Link و هم لایه Physical را تعریف می کنند. لایه Physical کابل کشی و سیگنال (به عنوان مثال ، سیگنال های الکتریکی) که بر روی کابل ها جریان دارد را مشخص می کند. هنگام ارسال داده از طریق کابل ، برخی قوانین و قراردادها وجود دارد. این قوانین در لایه Data-Link مدل TCP/IP نیز وجود دارد.

با تمرکز بر روی لایه Data-Link، مانند هر لایه در مدل شبکه ، لایه Data-Link TCP/IP به لایه بالای آن در مدل (یعنی لایه network) خدمات ارائه می دهد. وقتی فرایند IP میزبان یا روتر انتخاب می کند که یک IP packet را به روتر یا میزبان دیگر ارسال کند ، آن میزبان یا روتر از لایه link-layer برای ارسال آن بسته به میزبان/روتر بعدی استفاده می کند.

مثال مسیریابی
شکل ۱ : مثال مسیریابی

از آنجا که هر لایه خدماتی به لایه بالای خود ارائه می دهد ، برای یک لحظه  منطق IP مربوط به شکل ۱ را در نظر بگیرید . در این مثال ، منطق IP  لری تصمیم میکیرد که IP packet را به روتر نزدیک (R1) ارسال کند. با این حال ، شکل یک خط ساده بین لری و روتر R1 را نشان می دهد ، این ترسیم به این معنی است که شبکه های اترنت بین این دو قرار دارد. شکل ۲ چهار مرحله از آنچه در link layer رخ می دهد را نشان می دهد تا لری بتواند IP packet را به R1 ارسال کند.

استفاده از Ethernet برای ارسال بسته IP به روتر R1
شکل ۲ : استفاده از Ethernet برای ارسال بسته IP به روتر R1

توجه شکل ۲ اترنت را به صورت یک سری خطوط نشان می دهد. نمودارهای شبکه اغلب از این قرارداد هنگام ترسیم Ethernet LAN ها استفاده می کنند ، در این مورد کابل کشی LAN  و دستگاه های LAN برای بحث مهم نیستند. LAN دارای کابل ها و دستگاه هایی مانند LAN switch ها است که در این شکل نشان داده نشده است.

شکل ۲ چهار مرحله را نشان می دهد. دو مورد اول در Larry و دو مورد آخر در Router R1 ، به شرح زیر اتفاق می افتد :

  • مرحله ۱٫ لری IP packet را بین Ethernet Header و Ethernet Trailer قرار می دهد و یک فریم اترنت ایجاد می کند .
  • مرحله ۲٫ لری به طور فیزیکی بیت های فریم اترنت را با استفاده از سیگنال الکتریکی بر روی کابل اترنت منتقل می کند .
  • مرحله ۳٫ روتر R1 به طور فیزیکی سیگنال الکتریکی را از طریق یک کابل دریافت می کند و با تفسیر معنی سیگنال های الکتریکی همان بیت ها را دوباره ایجاد می کند .
  • مرحله ۴٫ روتر R1 بسته IP را از فرمت اترنت با حذف و دور انداختن هدر و تریلر اترنت جدا می کند.

در پایان این فرآیند ، لری و R1 با هم همکاری کردند تا بسته را از لری به روتر R1 تحویل دهند .

توجه داشته باشید هدرها به ابتدای بسته و تریلرها به انتهای بسته اضافه میشوند .

data-link و لایه های فیزیکی شامل تعداد زیادی پروتکل و استاندارد است. به عنوان مثال ، link layer شامل همه انواع پروتکل های اترنت و پروتکل های wireless LAN است .

به طور خلاصه ، لایه های TCP/IP physical و data-link شامل دو عملکرد متمایز ، توابع مربوط به انتقال فیزیکی داده ها ، به علاوه پروتکل ها و قوانین کنترل استفاده از رسانه فیزیکی هستند .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *