کابل کشی UTP  برای ۱۰BASE-T و ۱۰۰BASE-T

جلسه ۲۱ : کابل کشی UTP  برای ۱۰BASE-T و ۱۰۰BASE-T

در این قسمت به کابل کشی UTP  برای ۱۰BASE-T و ۱۰۰BASE-T میپردازیم . خب تصور کنید که در یک مزرعه ی ۱۰۰۰ هکتاری هستید و به راحتی میتوانید یک کامیون را در سراسر مزرعه حرکت دهید . اما بلافاصله که در جاده ی عمومی قرار میگیرید . پلیس از شما میخواهد که قوانین را رعایت کنید . به طور مشابه ، تا کنون این فصل اصول کلی نحوه ارسال داده ها را مورد بحث قرار داده است ، اما هنوز برخی از قوانین مهم برای کابل کشی اترنت را شرح نداده است . (قوانین جاده به گونه ای که همه دستگاه ها با استفاده از سیم های مناسب داخل کابل داده ارسال کنند) .

ادامه ی آموزش برخی از این قوانین ، مخصوصاً برای ASE-T 10-Mbps 10BASE-T و ۱۰۰-Mbps 100BASE-T را مورد بحث قرار می دهد. هر دو از کابل های UTP به روش های مشابه (از جمله استفاده از دو زوج سیم) استفاده می کنند . همچنین در این آموزش مقایسه کوتاهی از سیم کشی برای ۱۰۰۰BASE-T (Gigabit Ethernet) ، که از چهار زوج استفاده می کند آورده شده است .

روش Straight-Through

۱۰BASE-T و ۱۰۰BASE-T از دو زوج سیم در کابل UTP ، هر سیم برای یک مسیر استفاده می کنند ، ( شکل ۱ ) . شکل ۱ چهار سیم را نشان می دهد که همه آنها در داخل یک کابل UTP قرار دارند که کامپیوتر و switch شبکه LAN را به هم متصل می کند . در این مثال ، کامپیوتر در سمت چپ با استفاده از زوج سیم بالا و سوئیچ در سمت راست با استفاده از زوج سیم پایین به انتقال اطلاعات می پردازند .

استفاده از یک زوج سیم برای انتقال در هر جهت با 10 و 100 مگابیت بر ثانیه اترنت
شکل ۱ : استفاده از یک زوج سیم برای انتقال در هر جهت با ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه اترنت

برای انتقال صحیح روی لینک ، سیم های کابل UTP باید به موقعیت پین درستی در اتصالات RJ-45 متصل شوند . به عنوان مثال ، در شکل ۱، فرستنده کامپیوتر در سمت چپ باید موقعیت پین دو سیم را که باید برای انتقال استفاده کند ، بداند . این دو سیم باید به پین های صحیح در کانکتور RJ-45 متصل شوند تا منطق گیرنده سوئیچ بتواند از سیم های مناسب استفاده کند .

برای درک سیم کشی کابل – که سیم ها باید در کدام پین در دو سر کابل قرار بگیرند –  ابتدا باید نحوه عملکرد NIC ها و سوئیچ ها را درک کنید . به عنوان یک قانون ، فرستنده Ethernet NIC از زوج متصل به پین ​​۱ و ۲ استفاده می کنند . گیرنده های NIC از یک زوج سیم در موقعیت پین ۳ و ۶ استفاده می کنند . سوئیچ های شبکه LAN برعکس Ethernet NIC ها عمل میکنند . یعنی گیرنده های آنها از زوج سیم در پین ۱ و ۲ و فرستنده های آنها از زوج سیم در پین ۳ و ۶ استفاده می کنند .

برای اینکه  NIC یک PC بتواند با یک سوئیچ ارتباط برقرار کند ، کابل UTP باید به صورت straight through cable pinout استفاده شود . اصطلاح pinout به سیم کشی که سیم رنگی آن در هر یک از هشت موقعیت پین شماره گذاری شده در اتصال RJ-45 قرار دارد اشاره دارد . در یک کابل Ethernet straightthrough پین ۱ در یک سر کابل به پین ​​۱ در انتهای دیگر کابل ، پین ۲ باید به پین ​​۲ در انتهای دیگر کابل ، پین ۳ در یک سر به پین ​​۳ در سر دیگر و به همین ترتیب متصل می شود (شکل ۲ ). همچنین ، از یک جفت سیم در پین ۱ و ۲ و یک جفت دیگر در پین ۳ و ۶ استفاده می شود .

 10BASE-T و 100BASE-T Strawight Through Cable Pinout
شکل ۲ : ۱۰BASE-T و ۱۰۰BASE-T Strawight Through Cable Pinout

شکل ۳ یک چشم انداز نهایی را در مورد کابل ( straight-through cable pinout ) نشان می دهد. در این حالت ، PC Larry به یک سوئیچ شبکه LAN متصل می شود . توجه داشته باشید که شکل به صورت کامل کابل UTP را نشان نمی دهد ، اما در عوض سیم هایی را که داخل کابل قرار دارند نشان می دهد تا بر ایده زوج سیم و پین تاکید شود .

مفهوم Ethernet Straight-Through در کابل اترنت
شکل ۳ : مفهوم Ethernet Straight-Through در کابل اترنت

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *