ارسال داده در شبکه های اترنت

جلسه ۲۴ : ارسال داده در شبکه های اترنت

اگرچه استانداردهای لایه Physical سیار متفاوت است ، اما سایر بخشهای استانداردهای اترنت بدون توجه به نوع لینک فیزیکی اترنت یکسان عمل می کنند.  در مرحله بعد ، این آموزش چندین پروتکل و قوانین مورد استفاده اترنت صرفنظر از نوع لینک را بررسی می کند . به طور خاص ، این بخش از آموزش جزئیات پروتکل Ethernet data-link layer ، سوئیچ ها و هاب ها که فریم های اترنت را از طریق شبکه Ethernet LAN جلو می برند را بررسی می کند .

پروتکل های اترنت لایه data-link

یکی از مهمترین نقاط قوت خانواده پروتکل های اترنت این است که این پرتوکل های حرفه ای از یک استاندارد data-link استفاده می کنند . در واقع ، بخشهای اصلی استاندارد data-link به استانداردهای اصلی اترنت برمی گردد .

پروتکل اترنت لایه data-link چارچوب اترنت را به صورت یک هدر اترنت در جلو ، داده های محصور شده در وسط ، و یک تریلر اترنت در انتها تعریف می کند . اترنت در واقع چند فرمت جایگزین را برای هدر تعریف می کند ، امروزه قالب فریم نشان داده شده در شکل ۱ معمولاً استفاده می شود .

ساختار رایج Ethernet Frame مورد استفاده
شکل ۱ : ساختار رایج Ethernet Frame مورد استفاده

در حالی که همه فیلدهای فریم اهمیت دارند ، در این آموزش به مهم ترین آنها و وظایف آنها می پردازیم . جدول زیر فیلد های موجود در هدر و تریلر و توضیح مختصری برای هرکدام ،را فهرست می کند .

فیلد بایت شرح
Preamble ۷ هماهنگ سازی
Start Frame Delimiter (SFD) ۱ نشان می دهد که فیلد Destination MAC Address از بایت بعدی شروع میشود .
Destination MAC Address ۶ گیرنده مورد نظر این فریم را مشخص می کند.
Source MAC Address ۶ فرستنده این فریم را مشخص می کند.
Type ۲ نوع پروتکل ذکر شده در داخل فریم را تعریف می کند . امروزه بیشتر از IP نسخه ۴ (IPv4) یا IP نسخه ۶ (IPv6) استفاده میشود .
Data و Pad* ۴۶-۱۵۰۰ ذخیره داده های یک لایه بالاتر ، معمولاً L3PDU (بسته IPv4 یا IPv6) را ذخیره می کند . فرستنده padding را برای برآوردن حداقل طول مورد نیاز برای این فیلد (۴۶ بایت) اضافه می کند.
Frame Check Sequence (FCS) ۴ یک روش برای NIC دریافت کننده برای تعیین اینکه آیا فریم دچار خطای انتقال شده است ، ارائه می دهد.

مشخصات IEEE 802.3 بخش داده فریم ۸۰۲٫۳ را به حداقل ۴۶ و حداکثر ۱۵۰۰ بایت محدود می کند . اصطلاح حداکثر واحد انتقال maximum transmission unit (MTU) حداکثر بسته لایه ۳ را که می تواند از طریق یک رسانه ارسال شود ، تعریف می کند . از آنجا که بسته لایه ۳ در قسمت داده یک فریم اترنت قرار دارد ، ۱۵۰۰ بایت بزرگترین IP MTU مجاز بر روی یک اترنت است .

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *