ارسال فریم های اترنت با سوئیچ ها و هاب ها

جلسه ۲۶ : ارسال فریم های اترنت با سوئیچ ها و هاب ها

رفتارهای شبکه LAN اترنت ، بسته به دستگاه های استفاده شده در شبکه ممکن است متفاوت باشد . اساساً ، استفاده از سوئیچ های مدرن تر امکان استفاده از منطق full-duplex را می دهد ، که بسیار سریعتر و ساده تر از منطق half-duplex است ، و هنگام استفاده از هاب ها مورد نیاز است . در این قسمت از آموزش به ارسال فریم های اترنت با سوئیچ ها و هاب ها خواهیم پرداخت .

ارسال Ethernet LAN های مدرن با استفاده از Full Duplex

شبکه های Ethernet LAN مدرن از انواع استانداردهای فیزیکی اترنت ، با فریم های استاندارد اترنت که می توانند بر روی هر یک از این نوع لینک های فیزیکی جریان یابند استفاده می کنند . هر لینک مجزا می تواند با سرعت متفاوتی اجرا شود ، اما هر لینک به گره های پیوست شده اجازه می دهد تا بیت های فریم را به گره بعدی ارسال کنند . آنها باید با هم کار کنند تا داده ها را از گره اترنت ارسال کننده به گره مقصد تحویل دهند .

این فرایند نسبتاً ساده است . سادگی به هر دستگاه اجازه می دهد تعداد زیادی فریم در ثانیه ارسال کند . شکل زیر نمونه ای را نشان می دهد که در آن PC1 یک فریم اترنت را به PC2 ارسال می کند.

نمونه ای از ارسال داده ها در شبکه Ethernet LAN مدرن

در تصویر بالا مراحل زیر را دنبال کنید :

  1. PC1 با استفاده از MAC address خود به عنوان آدرس مبدا و مک آدرس PC2 به عنوان آدرس مقصد ، فریم اترنت را ایجاد و ارسال می کند.
  2. سوئیچ SW1 فریم اترنت را دریافت می کند و اینترفیس G0/1 (مخفف Gigabit interface 0/1) را به SW2 ارسال می کند.
  3. سوئیچ SW2 فریم اترنت را دریافت می کند و اینترفیس F0/2 (مخفف شده Fast Ethernet interface 0/2 ) را به PC2 ارسال می کند.
  4. PC2 فریم را دریافت می کند ، MAC address مقصد را با مک آدرس خود مقایسه می کند و درصورت برابر بودن یا به عبارتی دیگر رسیدن بسته بدون خطا ، به پردازش فریم می پردازد.

شبکه اترنت در شکل بالا از full duplex در همه ی شبکه استفاده می کند . full duplex به این معنی است که NIC یا switch port دارای محدودیت های half-duplex نیست. بنابراین ، برای درک full duplex ، باید half duplex را به شرح زیر درک کنید :

  • Half duplex: اگر دیوایس در حال حاضر فریم را دریافت می کند ، باید منتظر ارسال بماند . به عبارت دیگر ، نمی تواند همزمان ارسال و دریافت کند .
  • Full duplex: لازم نیست دستگاه قبل از ارسال منتظر بماند . می تواند همزمان ارسال و دریافت کند .

بنابراین ، همه کامپیوتر ها ، گره ها و سوییچ های شبکه LAN به غیر از هاب ها ، می توانند از full duplex استفاده کنند. همه گره ها می توانند در پورت خود به صورت همزمان اطلاعات را ارسال و دریافت کنند . به عنوان مثال ، در شکل بالا ، PC1 و PC2 می توانند فریم ها را به طور همزمان ، در هر دو جهت ، بدون هیچ گونه محدودیت half-duplex برای یکدیگر ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *