تاریخچه مدل TCP/IP

جلسه سوم : تاریخچه مدل TCP/IP

امروزه دنیای شبکه های کامپیوتری از مدل شبکه TCP/IP استفاده می کند. با این حال روزی روزگاری ، پروتکل های شبکه از جمله TCP/IP وجود نداشتند . شرکت های سازنده اولین پروتکل های شبکه که تنها با کامپیوتر های آنها سازگاری داشت را ایجاد کردند.

به عنوان مثال ، IBM ، شرکت کامپیوتری که بیشترین سهم بازار را در بسیاری از بازارها در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ داشت ، مدل شبکه Systems Network Architecture(SNA) خود را در سال ۱۹۷۴ منتشر کرد. سایر شرکت های سازنده نیز مدل های شبکه اختصاصی خود را ایجاد کردند. در نتیجه ، اگر شرکت شما کامپیوترها را از سه شرکت سازنده خریداری می کرد ، مهندسان شبکه مجبور بودند سه شبکه مختلف بر اساس مدل های شبکه هر شرکت ایجاد کنند ، و سپس به نحوی آن شبکه ها را به یکدیگر متصل کنند. سمت چپ شکل زیر ایده کلی یک شبکه enterprise یک شرکت در دهه ۱۹۸۰ قبل از اینکه TCP/IP در شبکه های enterprise  رایج شود را نشان میدهد .

مدلهای اختصاصی در برابر مدل TCP/IP

اگرچه مدل های شبکه اختصاصی تعریف شده توسط شرکت های سازنده به خوبی کار می کردند ، اما داشتن یک مدل شبکه باز و مستقل به رقابت و کاهش پیچیدگی کمک می کرد . سازمان استاندارد بین المللی (ISO) وظیفه ایجاد چنین مدلی را بر عهده گرفت ، این سازمان از اواخر دهه ۱۹۷۰ کار بر روی مدل شبکه ایOpen Systems Interconnection (OSI) را آغاز کرد. ISO یک هدف عالی (استانداردسازی پروتکل های شبکه داده برای برقراری ارتباط بین همه کامپیوتر ها در سراسر کره زمین) برای مدل OSI داشت. ISO در راستای این هدف خیلی تلاش کرد و شرکت کنندگان بسیاری از کشورهای پیشرفته فن آوری روی زمین در این فرایند شرکت کردند.

دومین تلاش برای ایجاد یک مدل شبکه باز عمومی ، مستقل، از قرارداد وزارت دفاع ایالات متحده Department of Defense (DoD) سرچشمه گرفت. محققان در دانشگاه های مختلف داوطلب شدند تا پروتکل های مربوط به کار اصلی DoD را توسعه دهند. این تلاش ها منجر به ایجاد یک مدل شبکه باز رقیب به نام TCP/IP شد.

در طول دهه ۱۹۹۰ ، شرکت ها شروع به افزودن OSI ، TCP/IP یا هر دو به شبکه های سازمانی خود کردند. با این حال ، در پایان دهه ۱۹۹۰ ، TCP/IP انتخاب شد و OSI از بین رفت. بخش مرکزی شکل بالا ایده کلی شبکه های سازمانی (شبکه هایی که بر اساس چندین مدل شبکه ساخته شده اند وشامل TCP/IP هستند) در آن دهه را نشان می دهد.

در قرن بیست و یکم ، TCP/IP بر بقیه ی مدل ها غالب شد . هر چند هنوز نیز مدل های شبکه اختصاصیوجود دارد ، اما بیشتر آنها به نفع TCP/IP کنار گذاشته شدند. توسعه مدل OSI ، تا حدی به دلیل روند استانداردسازی کند در مقایسه با TCP/IP دچار مشکل شد . و TCP/IP ، مدل شبکه ای که در اصل توسط گروهی از داوطلبان ایجاد شد ، به پرکارترین مدل شبکه تبدیل شد  .

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *