تعامل یک لایه با یک لایه مجاور خود

جلسه هفتم : تعامل یک لایه با یک لایه مجاور خود

در ادامه ی مبحث قبل با عنوان لایه application در مدل TCP/IP در این جلسه می خواهیم در مورد تعامل یک لایه با یک لایه مجاور خود بحث کنیم شکل ۱ که در قسمت قبل نیز توضیح داده شد دارای عملکردی به نام تعامل لایه مجاور (adjacent-layer interaction) است که به مفاهیم نحوه همکاری لایه های مجاور در یک مدل شبکه ، در یک کامپیوتر اشاره دارد . در این مثال ، پروتکل لایه بالاتر (HTTP) درخواست بازیابی خطا را میدهد ، بنابراین از پروتکل لایه پایین تر (TCP) برای انجام خدمات بازیابی خطا استفاده می شود . لایه زیرین به لایه بالای خود خدمات را ارائه می دهد.

سرویس TCP Error-Recovery (بازیابی خطا) برای پرتوکل HTTP
شکل ۱ : سرویس TCP Error-Recovery (بازیابی خطا) برای پرتوکل HTTP

شکل ۱ همچنین مثالی از یک عملکرد مشابه به نام تعامل یک لایه (same-layer interaction) را نشان می دهد. هنگامی که یک لایه خاص در یک کامپیوتر می خواهد با همان لایه در کامپیوتر دیگر ارتباط برقرار کند ، دو کامپیوتر از هدر ها برای نگهداری اطلاعات ، استفاده می کنند .  مثلا در شکل بالا لری اعداد توالی را روی ۱ ، ۲ و ۳ تنظیم میکند تا باب متوجه شود که برخی از داده ها به او نمی رسند . فرآیند TCP لری TCP header را با شماره توالی ایجاد میکند . فرآیند TCP باب TCP segment ها را دریافت و به آن واکنش نشان می دهد .

جدول زیر نکات کلیدی در مورد نحوه همکاری لایه های مجاور روی یک کامپیوتر و نحوه عملکرد یک لایه روی یک کامپیوتر با همان لایه در کامپیوتر دیگر را به طور خلاصه نشان می دهد .

خلاصه: برهم کنش های یک لایه با لایه مجاور

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *